دولت علاقه ای ندارد دستمزدها را به اندازه شاخص های اقتصادی افزایش دهد/منابع انسانی در ایران جایگاهی ندارد/قبلا کارمندان وضعیت معیشتی خوبی داشتند الان این قشر هم ضعیف شده است

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری گفت:با توجه به اینکه اعطای دستمزد واقعی روی افزایش رفاه و بهبود معیشت خانوار موثر است و این موضوع می تواند یکی از مولفه های عدم مهاجرت نخبگان و نیروی کار ماهر از کشور شود اما متاسفانه دولت فعلی نیز شبیه دولتهای قبلی راهکار خاصی برای رفع این معضل ندارد و بر همان روال سابق تصمیم گیری می کند، چرا که دولت علاقه ای ندارد دستمزدها را به اندازه شاخص های اقتصادی تغییر و افزایش دهد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص تبعات بی توجهی به حفظ منابع انسانی و ارتباط خروج نیروی انسانی ماهر و نخبه از کشور با موضوع افزایش دستمزد وتامین معیشت زندگی گفت: در خصوص اهمیت موضوع افزایش حقوق و دستمزد و تاثیرات آن بر روند افزایش خلاقیت و توسعه بازارکار بسیار گفته شده و کارشناسان در این موضوع به نکات بسیار مهمی اشاره کرده اند اما متاسفانه دولتها به این موارد وقعی ننهاده و موضوع دستمزد و تامین معاش چون به یک چالش مهم کشور تبدیل شده متاسفانه آثار سوء خود را روی خروج نخبگان و نیروی ماهر کار از کشور نشان داده است.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه اعطای دستمزد واقعی روی افزایش رفاه و بهبود معیشت خانوار موثر است و این موضوع می تواند یکی از مولفه های عدم مهاجرت نخبگان و نیروی کار ماهر از کشور شود اما متاسفانه دولت فعلی نیز شبیه دولتهای قبلی راهکار خاصی برای رفع این معضل ندارد و بر همان روال سابق تصمیم گیری می کند، چرا که دولت علاقه ای ندارد دستمزدها را به اندازه شاخص های اقتصادی تغییرو افزایش دهد. مادامی که این روند به قوت خود باقی است شاهد بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم و افزایش فقرای جامعه هستیم.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته کارمندان جزء طبقه متوسط به شمار می رفتند و وضعیت درآمدی و معیشتی به مراتب بهتری نسبت به کارگران داشتند اما به دلیل تورم های بالا و عدم افزایش حقوق براساس نرخ تورم، وضعیت کارمندان نیز تغییر کرده و در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند، بنابراین باید برای مساله ارتقای دستمزدها باید چاره ای جدی اندیشیده شود و دولت به این مهم توجه کند.

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری یادآور شد: به نظر می رسد عامل ریشه ای این مساله در ایران، بی توجه به علم منابع انسانی است چرا که منابع انسانی در ایران به درستی جا نیفتاده، مدیریت نمی شود و همچنان جایگاه اصلی خود را چونان کشورهای توسعه یافته به دست نیاورده است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته شرکت های بزرگی که تعداد زیادی نیروی کار دارند یکی از بخش های مهم در این بنگاه ها وکسب و کارها؛ مدیریت منابع انسانی است. شرکت های کشورهای توسعه یافته به روش های مختلف به دنبال قانع کردن و دادن انگیزه به نیروی کار برای بالا بردن اشتیاق به کار، افزایش بهره وری و خلاقیت وموثر هستند تا اشتیاق و خلاقیت نیروی کار به پیشبرد اهداف خدماتی و تولیدی کمک کند؛ اما درایران مدیریت منابع انسانی ضعیف است به این علت که به مساله حقوق و دستمزد نیروی کار توجه نمی شود و نیروی انسانی سرمایه بزرگ کشور به شمار نمی رود.

حمید حاج اسماعیلی یادآور شد: برخی از کشورها منابع معدنی و خدادادی زیادی دارند ایران هم در رده این کشورهاست اما برخی از کشورها معادن و ذخایر خام ندارند، بلکه توسعه یافتگی آنها ناشی از توجه به نیروی انسانی ماهر و نخبه است.این کشورها نیروی انسانی نخبه و ماهر را به عنوان سرمایه اصلی می بینند مثل کشورهای اروپایی و ژاپن. نیروی انسانی در این کشورها اصلی ترین سرمایه توسعه ای کشور به شمار می رود بنابراین برای آنها برنامه ریزی می شود و نیروی انسانی نیز با تمام وجود در خدمت توسعه کشور برای تولید ثروت و افزایش درآمد سرانه تلاش می کند به این خاطر این کشورها از رفاه عمومی بیشتری برخوردارند، چرا که دولتها به مسائل و خواسته نیروی کار خود بها می دهند.

حمید حاج اسماعیلی معتقد است: در واقع محوریت منابع و نیروی انسانی اولویت برنامه ها و سیاست های کشورهای توسعه یافته است. مساله مهاجرپذیری در کشورهای توسعه یافته به این دلیل بسیارمهم است چرا که آنها نیروی انسانی ماهر یا نخبه را رصد و جذب می کنند به این دلیل که سرمایه گران قیمتی می دانند از آنها حمایت های معیشتی و اقتصادی به عمل می آورند، درحالی که متاسفانه در ایران توجهی به نیروی انسانی نمی شود و در عین حال برخوردهای نامطلوب و تبعضی های زیادی در جذب و استخدام خدمات رسانی دیده می شود. این موارد نشان می دهد خلاء مدیریت منابع انسانی در سیاست ها و برنامه های کشور به شدت عمیق است به تبع سازمان ها نهادهای کشور، واحد فعالی برای بها دادن به نیروی انسانی ندارند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: قطعا اگر این موضوع به عنوان مساله محوری در برنامه ها و سیاستها توجه شود یکی از موضوعات مهم ذیل این موضوع، اقناع نیروی اسانی و تامین آنهاست، لذا مساله دستمزد و مزایای کافی برجسته می شود تا انگیزه لازم به لحاظ روانی و اقتصادی در نیروی کار ایجاد شود تا شاهد افزایش بهره وری و توسعه یافتگی کشور باشیم.

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: 52214

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha