چرا آمار رشد اقتصادی ملموس نیست؟ /شوک‌های تورمی و کاهش قدرت خرید خانوار مانع محسوس شدن رشد/ اثرگذاری متغیرهای اقتصاد کلان بلند مدت است

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی و مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین گفت: رشد اقتصادی متغیری کلان است و در صورت وجود رشدهای اقتصادی بالا در دوره بلند مدت می تواند اثرات آن را در کاهش بیکاری و رفاه خانوار دید.شاید در یک اقتصادی مانند اقتصاد ایران رشدهای اقتصادی حدودا ۸ درصد در یک حدودا یک دهه ای هم برای خانوار و هم برای بنگاه نیاز باشد که بتواند منجر به ایجاد تغییرات اساسی در معیشت خانوار وبهبود وضعیت شاخص تولید شود به گونه ای که مردم قادر به درک اثرات رشد اقتصادی باشند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که به زعم شما آمار رشد اقتصادی منتشر شده از سوی بانک جهانی درباره رشد اقتصاد ایران تا چه اندازه معتبر است و نشان دهنده رشد اقتصادی کشور، گفت: بانک جهانی رشد اقتصادی اقتصاد ایران را در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۱ درصد پیش بینی کرده است، این پیش بینی نسبت به پیش بینی IMF که اندکی قبل منتشر شد و رشد اقتصاد ایران را حدود ۳% پیش بینی کرده بود، خوش بینانه تر و با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی کشور در فصل اول ۱۴۰۲ می تواند به واقعیت نزدیکتر باشد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عمدتا کارشناسان این دو سازمان معتبر بین المللی همواره از اطلاعات داخلی منتشر شده توسط نهادهای داخلی کشورها مانند بانک مرکزی استفاده می کنند اما آمارهای منتشر شده می تواند گاها با خطا مواجه شود.

هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اینکه این رشد چرا ملموس نیست چند دلیل مهم می تواند داشته باشد، اول اینکه درصد رشدهای در پنج سال اخیر در اقتصاد ایران پایین بوده است و حتی بحران اقتصادی ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ اقتصاد باعث رشدهای منفی قابل توجه شد.

وی بیان داشت: به عنوان مثال رشد مصرف بخش خصوصی در سال ۱۳۹۸ حدودا منفی ۸ درصد بوده است که می تواند شاخص مناسبتری برای پایش وضعیت هزینه خانوار باشد. نکته دوم اینکه شوک‌های تورمی و کاهش قدرت خرید خانوار است که مانع از این است که این رشدهای متوسط توسط خانوار محسوس فرض شود.

هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین تصریح نمود : در مورد مبنای اطلاعات از داده‌های تقریبی استفاده می‌شود این اطلاعات همانطور که اشاره شد می تواند از طریق موسسات معتبر داخلی مانند بانک‌های مرکزی و یا سایر گزارشات نهادهای معتبر هر کشور باشد.

وی در ادامه بحث در پاسخ به این سوال که چرا اثرات رشد اقتصادی در معیشت خانوارها مشخص نیست، خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی متغیری کلان است و در صورت وجود رشدهای اقتصادی بالا در دوره بلند مدت می تواند اثرات آن را در کاهش بیکاری و رفاه خانوار دید .به عبارت دیگر اثرگذاری متغیرهای اقتصاد کلان نیاز به نگاه بلند مدت دارد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: شاید در یک اقتصادی مانند اقتصاد ایران رشدهای اقتصادی حدودا ۸ درصد در یک حدودا یک دهه ای هم برای خانوار و هم برای بنگاه نیاز باشد که بتواند منجر به ایجاد تغییرات اساسی در معیشت خانوار وبهبود وضعیت شاخص تولید شود به گونه ای که مردم قادر به درک اثرات رشد اقتصادی باشند.

هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین گفت: نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هرکدام دارای مدلهای مخصوصی هستند که می توانند با همدیگر هم تفاوتهایی در ممدلهای تخمین و پیش بینی gdp داشته باشند که از این منظر روی آمار مرتبط با رشد اقتصادی تاثیر می گذارد.

۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 48226

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha