نمایندگان کارگری متاسفانه در ایران مستقل نیستند/باید نهاد کارگری مستقل و دموکراتیک برای کارگران ایجاد شود/بخاطر نرخ بالای بیکاری بسیاری از افراد در بازار کار مورد سوء استفاده قرار می گیرند

کارشناس بازار کار گفت: متاسفانه وابستگی نمایندگان کارگری به گروه ها و دستگاه ها باعث معطل ماندن مطالبات کارگران می شود، روندی که آسیب های جدی به وضعیت کاری و زندگی کارگران به لحاظ معیشتی و امنیت شغلی وارد می کند. بی تردید شرایط فعلی کارگران ناشی از فرایندی است که طی سه چهار دهه گذشته در کشور تکرار شده، فرآیندی که در مسیری اشتباه شکل گرفته و قطعا نیازمند بازنگری جدی در ساختار این مسیر هستیم.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد به مناسبت روز کارگر به بخشی از مهمترین مطالبات کارگران پرداخت و در این مورد گفت: یازده اردیبهشت یکی از روزهای خاص و فرصتی مغتنم و مناسب برای بیان مشکلات کارگران است، چرا که این روز به نام کارگر نامگذاری شده لذا زمان مناسبی برای بیان و مطرح کردن موضوعات مبتلابه جامعه کارگری و رسانه ای کردن این معضلات است تا امیدوار باشیم با انتشار دغدغه های کارگری، مسائل و مشکلات جامعه کارگری حل شود!

وی در این باره تشریح کرد: با همه اتفاقاتی که معمولا طی سالهای گذشته و روند یک سال گذشته در کشور رخ داده این روز را فرصت می دانم که صریح، جدی و گسترده تر به مسائل کارگران اشاره کنم، چرا که نمایندگان کارگری متاسفانه در کشورهایی شبیه ایران معمولا مستقل نیستند و به جریان های سیاسی و حکومتی وابسته هستند.

وی در این باره تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از نمایندگان کارگری تحت تاثیر و هدایت جریان های امنیتی هستند، روندی که شاید اقتضای شرایطی مثل کشور ماست که نمایندگان کارگری به جای اینکه دغدغه تامین و تحقق مطالبات کارگری را داشته باشند به دنبال تحقق دغدغه های حاکمیتی در حوزه کارگری هستند.

حمید حاجی زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه وابستگی نمایندگان کارگری به گروه ها و دستگاه ها باعث معطل ماندن مطالبات کارگران می شود، روندی که آسیب های جدی به وضعیت کاری و زندگی کارگران به لحاظ معیشتی و امنیت شغلی وارد می کند. بی تردید شرایط فعلی کارگران ناشی از فرایندی است که طی سه چهار دهه گذشته در کشور تکرار شده، فرآیندی که در مسیری اشتباه شکل گرفته و قطعا نیازمند بازنگری جدی در ساختار این مسیر هستیم.

وی در این باره توضیح داد: روندی که اگر تغییر نکند وضعیت کارگران را بغرنج تر از گذشته می کند. هر چند ممکن است گفته شود موضوعات مهمتری از بحث تشکل های کارگری و نمایندگان وجود دارد اما چون برای تحقق مطالبات کارگران به کار قوی و تلاشی خستگی ناپذیر نیازمندیم لازم است نهاد کارگری مستقل صنفی و دموکراتیک برای کارگران ایجاد شود تا دستاوردهای بهتری نسبت به سایر نهادها به جا بگذارد.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: حوزه معیشت و امنیت شغلی کارگران عموما توسط دولت مدیریت می شود یعنی دولت تعیین کننده نهایی است در حالی که در بخش تشکیلات کارگری اگر نهاد مستقلی با رای و نظر کارگران شکل بگیرد و آنها به صورت مستقل از دولت براساس استاندارهای بین المللی و سازمان بین المللی کار و سندیکاهای مرسومی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد فعالیت کنند در عین حال متکی بر پشتوانه های اصل ۲۶ قانون اساسی باشند و نمایندگان واقعی بدون مداخله دولت تعیین شوند قدرت چانه زنی کارگران برای بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی آنها حتما ارتقا می یابد .

حاجی اسماعیلی معتقد است: تشکیل سندیکای مستقل برای پیگیری حقوق کارگران را باید جدی گرفت، بنابراین اولین اولویت برای تغییر و تحول در جامعه کارگری ایجاد نهادهای مستقل و دموکراتیک واستاندارد کارگری در کشور است. براساس کنوانسیون ۸۷ و ۹۸ سازمان بین المللی کار اگر این موضوع محقق شود رویکرد جدیدی در جامعه کارگری برای پیگیری مطالبات کارگران شکل می گیرد.

وی در خصوص مطالبات مخصوص به معیشت کارگران گفت: قطعا معیشت مساله اصلی کارگران است و باید مورد توجه قرار بگیرد. بهبود معیشت کارگران می تواند به عنوان اولین مطالبه کارگران مطرخ شود چرا که تورم های بالا و ادامه دار کمر کارگران را شکسته و آنها را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

حمید حاج اسماعیلی معتقد است: چون دولت تعیین کننده دستمزد کارگری است به اندازه شاخصه ها و تناسب با تورم حقوق ها را با توجیهات خود افزایش نمی دهد موضوعی که به ضعیف تر شدن معیشت کارگران منتهی شده، لذا به نظر می رسد نیازمند بازنگری دستمزد و تعریف مزایای ثابت برای کارگران هستیم.

وی در خصوص اهمیت امنیت شغلی برای کارگران نیز گفت: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در کشور امنیت شغلی کارگران نیز یک مطالبه بسیار مهم و جدی است. بالا بودن نرخ بیکاری باعث شده حقوق کارگر تحت تاثیر قرار بگیرد و بسیاری از افراد در بازار کار مورد سوء استفاده واقع شوند.

وی توضیح داد: حضور مهاجرین در کشور بازار کار و حقوق کارگران ایرانی را تحت تاثیر قرار داده، همچنین عدم ضمانت های اجرایی برای قانون کار مشکلات را بیشتر کرده بنابراین باید دنبال ظرفیت سازی برای ایجاد امنیت شغلی کارگران باشیم چرا که بازار کار باید توسعه بیابد، بخش خصوصی بزرگتر شود در عین حال حمایت های جدی از کارگران هم از طریق تشکل های قوی که برای انها ایجاد می شود وهم ضمانتهای قانونی می تواند امنیت شغلی آنها را افزایش دهد، ارتقاء بیابد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 42057

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      0 0
      حرف از دموکراسی نزن که اوین رو میزارند در مسیرت