موضوع اشتغال زنان معضل بزرگی است/دولتها در زمینه بستر سازی برای افزایش مشارکت زنان اقدام موثری انجام نداده اند/ماشین حساب کشور مشکل دارد و آمارها و اعداد را به درستی محاسبه نمی کند!

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری گفت: اگر دولت مدعی کاهش نرخ بیکاری است چرا آمار مدونی مبنی بر کاهش منظم و دقیق و به صورت فرآیندوار از کاهش نرخ بیکاری جوانان و زنان ارائه نمی دهد؟ پس حقیقت این است که دولت طرجی برای اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور نداشته است بنابراین دولت باید ادعاهای خود را به صورت مستند مطرح کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید حاج اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص موضوعات مرتبط با نرخ بیکاری و درصدهایی که درباره اشتغالزایی بخصوص در حوزه جوانان و زنان مطرح می شود، گفت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری عمومی جوانان بیش از ۲۳ درصد است مشخص است دولت در این حوزه توفیق و دستاوردی نداشته است چرا که علاوه بر فارغ التحصیلان، جوانانی که کارجویان اصلی کشور به شمار می روند برای تشکیل زندگی مشترک و شک دادن بنیان ها و هسته های اجتماعی باید شغل و درآمد داشته باشند. بیکاری نه تنها رشد و توسعه اقتصادی کشور را تهدید می کند بلکه تزلزل شدیدی در مسائل اجتماعی ایجاد می کند که ماحصل آن افزایش نابسامانی و ناهنجاری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی و تضعیف امنیت عمومی است.

حاج اسماعیلی یادآور شد: متاسفانه این دولت و دولتهای قبلی در بخش اشتغالزایی برای جوانان توفیقی کسب نکرده اند و آمارهای ارائه شده آنها با واقعیت های موجود چندان سنخیتی ندارد، ضمن اینکه موضوع اشتغال زنان نیز معضل بزرگی است.

وی در این باره افزود: به دلیل تغییرات گسترده جهانی در حوزه های اجتماعی و حضور زنان در جامعه در طی چند دهه گذشته شاهد افزایش تمایل زنان برای مشارکت در امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حتی سیاسی جامعه بوده ایم به این خاطر بخشی از اشتغالزایی مربوط به زنان است اما متاسفانه دولتها در زمینه بستر سازی برای افزایش مشارکت زنان اقدام موثری انجام نداده اند.

کارشناس و تحلیلگر بازار کار و کارگری تاکید نمود: با توجه به اینکه نرخ بیکاری زنان بسیار بالاست لذا آنها از مشارکت های متنوع در بخش های مختلف تا حدی محدود و محروم شده اند بنابراین دولت نتوانسته زنان را در حوزه بازارکار دخیل کند. علاوه بر بیکاری فارغ التحصیلان، جوانان و زنان نیز با معضل جدی بیکاری رو به رو هستند و دولت نتوانسته متناسب انگیزه ها و خواسته های انها شغل ایجاد کند.

حاج اسماعیلی معتقد است: این موارد موضوعات مهمی هستند، موضوعاتی که ما را درگیر کلاف سردرگمی کرده که باید حل شود چرا که با ارائه آمارهای نادرست به صورت نمایشی نمی توان گمان کرد بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری مردم حل شده است، ضمن اینکه کاهش چند درصدی یا چند صدم درصدی در هر سال یا چند سال یک بار افتخاری محسوب نمی شود در حالی که اصل مساله ما بیکاری جمعیت فعال است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده ایم که آمارهای ارائه شده از جمعیت فعال واقعی نیست به این دلیل که ماشین حساب کشور مشکل دارد و آمارها، داده ها و اعداد را به درستی محاسبه نمی کند، بنابراین این ماشین حساب باید تغییر کند چون در محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال ضعف دارد و از توانایی و ابزار وامکانات و تکنولوژی لازم برای این منظور برخوردار نیست، ضمن اینکه این ماشین حساب از گذشته درست کار نکرده و محاسبات دقیقی نداشته است.

وی در ادامه تصریح نمود: به عنوان مثال جمعیت فعال نسبت به جمعیت کشور طی چند ده گذشته رشد آرامی داشته به عنوان مثال در برخی سال ها که یک میلیون نفر متولد شده اند اما جمعیت فعال کشور صد و پنجاه هزار نفر بوده، پس مشکلاتی وجود دارد که جمعیت فعال پایین است بخصوص مشارکت جمعیت فعال در بخش زنان و جوانان نشان می دهد آنها نیز درکنار پایین بودن مشارکت فارغ التحصیلان شغلی نیافته اند و در خانه به سر می برند به این خاطر تعداد کمی از انها در جمعیت فعال محاسبه می شوند.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: وقتی جمعیت فعال متناسب و واقعی با جمعیت جوانان ما نباشد طبیعی است به صورت ظاهری بیانگر کاهش نرخ بیکاری است اما این موضوع جزء انتقادات بسیار اساسی و تخصصی در حوزه آمار کیری است که باید مورد بازبینی قراربگیرد چرا که زنان برخلاف گذشته خواهان داشتن شغل و درآمد و مشارکت اجتماعی و کمک به اقتصاد خانوار هستند، ضمن اینکه بخشی از زنان مجرد یا مطلقه به دلیل هزینه های سرسام آور و شرایط سخت اقتصادی و تورم بالا مجبورند همپای مردان کار کنند.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری در انتهای بحث تاکید کرد: متاسفانه دولت در کاهش نرخ بیکاری موفق نبوده است. اگر دولت مدعی کاهش نرخ بیکاری است باید مشخص کند برچه اساسی چنین ادعایی دارد و براساس کدام طرح ها و روش ها اشتغالزایی داشته است چرا که همه شواهد موید آن است که دولت هیچ طرح و روش هدفمندی برای کاهش نرخ بیکاری نداشته، پس این پرسش مطرح میشود چرا دولت چنین ادعایی دارد؟

وی افزود: اگر دولت مدعی کاهش نرخ بیکاری است چرا آمار مدونی مبنی بر کاهش منظم و دقیق و به صورت فرآیندوار از کاهش نرخ بیکاری جوانان و زنان ارائه نمی دهد؟ پس حقیقت این است که دولت طرجی برای اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور نداشته است بنابراین دولت باید ادعاهای خود را به صورت مستند مطرح کند.

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 50949

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha