چرا آثار رشد اقتصادی درزندگی و معیشت مردم مشخص نیست ؟/ با گذشت زمان و تکرار رشدهای اقتصادی مردم احساس بهتری خواهند داشت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: قطع به یقین مطالبه مردم در خصوص کاهش نرخ تورم و کاهش قیمت کالاها بسیار درست است و مطالبه ای واقعی است چون قدرت خرید مردم بالا نیست و تحلیل رفته است.با گذشت زمان مردم آثار رشد اقتصادی را در بهبود معیشت خود بهتر از قبل احساس می کنند چون مدت زمان کمی از تشدید تحریم ها علیه اقتصاد ایران گذشته بنابراین با گذشت زمان و تکرار رشدهای اقتصادی و افزایش درصد نرخ رشد قطعا اثرات رشد اقتصادی در زندگی مردم مشهود می شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جعفر قادری اقتصاد دان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع رشد اقتصاد ایران و مولفه هایی که موید رشد اقتصاد ایران است گفت: قطع به نرخ رشدی که بانک جهانی درباره اقتصاد ایران اعلام کرده واقعی است اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و مردم نسبت به آن گلایه مند هستند که چرا آثار رشد اقتصادی درزندگی و معیشت آنها مشخص نیست ناظر بر دلایلی است که در ادامه بحث بدان اشاره می کنم.

وی در این باره یادآور شد: باید به این موضوع مهم توجه کنیم که رشد اقتصادی که اینک از آن سخن گفته می شود بعد از یک دهه اتفاق افتاده که اقتصاد ایران یا رشدی نداشته یا صفر و رشدهای منفی را به ثبت رسانده است ضمن اینکه نرخ جمعیت نیز نسبت به دهه های قبل افزوده شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از تشدید تحریم ها به دلیل افزایش نرخ ارز و مسائلی که طی سال های گذشته از سال ۹۷ به بعد تجربه کردیم متاسفانه در این فاصله زمانی قدرت خرید مردم تحلیل رفته و مشکلات بسیار جدی برای بخش های گسترده ای از مردم جامعه ایجاد شد، لذا نباید انتظار داشته باشیم ظرف دو سه سال اقتصاد ایران به رشدی برسد که بتواند آنچه طی ده سال گذشته اتفاق افتاده را جبران کند به طوری که برای مردم ملموس باشد.

وی درباره دلایل عدم محسوس بودن نرخ رشد اقتصاد ایران برای مردم جامعه و گروه های با درآمد پایین گفت: با گذشت زمان مردم آثار رشد اقتصادی را در بهبود معیشت خود بهتر از قبل احساس می کنند چون مدت زمان کمی از تشدید تحریم ها علیه اقتصاد ایران گذشته بنابراین با گذشت زمان و تکرار رشدهای اقتصادی و افزایش درصد نرخ رشد قطعا اثرات رشد اقتصادی در زندگی مردم مشهود می شود.

وی در خصوص موضوع کاهش نرخ تورم و مطالبات مردم گفت: بعد از اعلام کاهش نرخ تورم به عنوان یک دستاورد دولت مردم بلافاصله دلخور می شوند که چرا از کاهش نرخ تورم می گویید وقتی در قیمت ها و در کیفیت و ارتقای سفره و معیشت ما تاثیری نگذاشته است؟ در حالی که منظور دولت از کاهش نرخ تورم، کاهش قیمت ها نیست بلکه عملکرد دولت باعث شده میزان افزایش قیمت ها کمتر شود پس کاهش تورم مورد نظر دولت به این مفهوم است.

جعفر قادری استاد اقتصاد و نماینده مردم شریف شیراز در مجلس گفت: قطع به یقین مطالبه مردم در خصوص کاهش نرخ تورم و کاهش قیمت کالاها بسیار درست است و مطالبه ای واقعی است چون قدرت خرید مردم بالا نیست و تحلیل رفته است. اما مساله حائز اهمیت این است که دولت در تلاش است تا با توسعه روابط و تجارت خارجی بخشی از چالش های موجود که یک سر آن اقتصادی است را برطرف کند.

جعفر قادری گفت: در طی ده سال گذشته تولید کارکرد واقعی خود را از دست داده و ضعیف شده است چرا که بالا رفتن نرخ ارز و انتظارات تورمی تولید را به شدت تحت فشار قرار داد، ضمن اینکه بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی مهم در دولت آقای روحانی به حال خود رها شد و وزیر مسکن ساخت و ساز مسکن را توسط دولت کاری مزخرف نامید و گامی برای ساخت مسکن که در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است برنداشت، لذا در چنین شرایطی نمی توانستیم انتظار داشته باشیم قیمت مسکن و سایر کالاها ثابت بماند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سخت در تلاش است تا عقب افتادگی ده ساله و پسرفت ها را جبران کند اما تحقق این مسائل زمان بر است هر چند لازم به ذکر است جهت گیری دولت در مسائل اقتصادی درست است اما کارها به کندی پیش می رود.

وی در پایان گفت و گو بیان داشت: امیدواریم تلاش های دولت برای بهبود روابط خارجی و عضویت در سازمان های اقتصادی به نفع سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و بهبود وضعیت معیشتی مردم تمام شود تا مردم شاهد آثار این روند بر بهبود وضعیت اقتصادی خود باشند.

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 48788

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      شتر در خواب بیند پنبه دانه