دولت مایل به واردات خودروی برقی است اما زمینه فراهم نیست/سرمایه‌گذاری در خودروی برقی به صرفه نیست/ واردات خودروی برقی مشکل بازار خودرو را حل نمی کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: حمل و نقل در ایران شبیه به بیماری شده که به سمت ناعلاجی هر چه بیشتر می رویم برای درمان این بیمار نباید یکسری کارهای فانتزی مثل واردات خودروی برقی داشت بلکه کار باید اساسی صورت بگیرد و درمان درست انجام شود.حال باید به این موضوع بپردازیم که آیا واردات ماشین برقی می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود؛ قطعا پاسخ منفی است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع واردات خودروی برقی با توجه به ماندگاری آلودگی هوا و ارتباط این موضوع با آلودگی که توسط خودروها ایجاد می شود؛ گفت: واردات خودروی برقی از این جهت که سر و صدای چندانی ندارد مطلوب است قطعا کسانی که امکان مالی مناسبی برای واردات خودروی برقی دارند خرید این مدل خودرو خوب است اما مساله این است که خرید خودروی برقی مثل چیزهای خوبی که می توان خرید لزوماً به این معنی نیست که منافع ملی یا اکثریت مردم را برآورده و تامین می‌کند چرا که اقتصاد خودروی برقی در دنیا همچنان یک مساله مهم است.

وی در این باره گفت: هر چند بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا به تدریج خودروی برقی داشته باشند و جایگزین خودروهایی با سوخت های فسیلی کنند اما در ایران اقتصاد یعنی تامین مالی خودروهای برقی مساله مهمی است ضمن اینکه تا زمانی که قیمت انرژی در ایران به شدت ارزان است هیچ وقت کار خودروی برقی از نظر اقتصاد مصرف کننده جواب نمی‌دهد تا وقتی بنزین ارزان‌تر از آب است این اتفاق می‌افتد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: از آن طرف قیمت برق هم در ایران واقعی نیست، پس مسئله سرمایه‌گذاری در خودروی برقی وقتی اقتصادش برای مصرف کننده جواب نمی‌دهد چگونه برای سرمایه‌گذار جواب دهد؟ با اینکه دولت مایل به واردات خودروی برقی است اما به بسیاری از دلایل فعلا زمینه های لازم برای این امر فراهم نیست ضمن اینکه در مورد آلودگی هوا در کلانشهری مثل تهران این معضل فقط با واردات خودروی برقی حل نمی شود چرا که مشکل اصلی ما عدم سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی است چون پولی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تخصیص داده نشده است.

وی در این باره بیان داشت: برای حل بخش قابل توجهی از مشکل آلودگی هوا باید حمل و نقل عمومی توسعه داده شود با واردات صد هزار خودروی برقی مشکل حمل و نقل و ترافیک تهران حل نمی‌شود.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر حداقل ۳ تا ۵ میلیون خودرو در تهران رفت و آمد می‌کنند. فرض کنید سالی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار خودروی برقی وارد تهران کنید چقدر طول می‌کشد این خودروها جمع شود! حال باید به این موضوع پاسخ دهیم که با واردات خودروی برقی ۵ میلیون خودروی داخل تهران برداشته می‌شود؛ پاسخ منفی است چرا که در کشوری مثل چین مثلاً در پکن وقتی در عرض ۵ سال شهر متحول می‌شود به دلیل تولید و استفاده از خودرو یا موتور برقی نیست بلکه در این سال‌ها کل اقتصاد حرکت کرده و رشد یافته است پس نمی‌توان یک گوشه اقتصاد را تکان داد و گمان کرد سایر مجموعه ها هم باید تکان مثبتی بخورد باید عرصه کلان اقتصاد ما متحول شود در اقتصاد ایران سرمایه گذاری شود تا معضلات این حوزه نیز حل شود.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: حمل و نقل در ایران شبیه به بیماری شده که به سمت ناعلاجی هر چه بیشتر می رویم برای درمان این بیمار نباید یکسری کارهای فانتزی مثل واردات خودروی برقی داشت بلکه کار باید اساسی صورت بگیرد و درمان درست انجام شود.

وی در ادامه افزود: حال باید به این موضوع بپردازیم که آیا واردات ماشین برقی می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود؛ قطعا پاسخ منفی است وقتی به عینه در نیروگاه شازند اراک می توان دودهای غلیظ سیاه ناشی از مازوت سوزی را دید پس با این راهکارها نمی توان بر آلودگی هوا فائق آمد در حالی که در چین؛ آمریکا و بسیاری کشورها سبد انرژی برقی سبد پاک است اما در ایران اینگونه نیست.

۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 50719

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha