ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد | مردم را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو سر کار گذاشتند!

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد و رقم روزانه آن خیلی بالاست، ولی دولتی بودن شرکت باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص ارائه خودرو در سامانه پکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و ۹۰ همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.

وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند قرعه کشی را انجام دادیم و برای برای یک و نیم سال آینده به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعه کشی در کار نبود.

کاکایی افزود: حدود ۲ سال ایران خودرو و سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارت خانه و در حساب بانک ها بود نه خودرو ساز.

وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند در خرید خودرو ها با خودرو ساز رو به رو هستند گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی هست و مردم خیلی ها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.

کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه ها را سر شورای رقابت برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست های دولت هم توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قراداد می بندند و سود می کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده می شود افزود: اینکه می گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد و رقم روزانه آن خیلی بالاست. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانه ها همگی کشک است.

کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است. الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.

۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۵
کد خبر: 47483

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایران IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      آقا کی گفته بنگاهی که ضرر میده هنوز درش باز باشه، لطفا درش رو تخته کنید. مصرف کننده ایرانی متضرر اصلی است نه تولید کننده ها
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      0 0
      ببندینش هم مردم راحت کنین هم خودتون ضرر نکنید.جلو ضرر هروقت بگیری سوده