ایران خودرو و سایپا باید بیست سال پیش به بخش خصوصی واگذار می شدند/بخش خصوصی هرگز زیر بار سیاست های متناقض دولت نمی رود/چرا راه آهن به حد کافی توسعه نیافته است؟

کارشناس بازار خودرو گفت: ایران خودرو و سایپا از نظر حقوقی خصوصی بیست سال پیش باید به بخش خصوصی واگذار می گردیدند اما مشکل اساسی این است که دولت زیر بار واگذاری مدیریت به بخش خصوصی نمی رود.یکی از مهمترین عواملی که صنعت در ایران خصوصی نمی شود نگاه امنیتی به این موضوع است چرا که به صورت کلی در ایران متاسفانه به صنایعی که در سطح کشور بزرگ شوند نگاه امنیتی می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو و عصو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با رادار اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا حاکمیت و دولت علی رغم وجود قانون مانع خصوصی سازی واقعی صنعت خودروسازی کشور می شود و تبعات تداوم این وضعیت برای صنعت خودروسازی ایران چیست، گفت: ایران خودرو و سایپا از نظر حقوقی خصوصی بیست سال پیش باید به بخش خصوصی واگذار می گردیدند چرا که در آن دوران سازمان گسترش واگذاری سهام شرکت های ایران خودرو و سایپا را برای ایجاد رقابت در این صنایع آغاز کرد اما مشکل اساسی این است که دولت زیر بار واگذاری مدیریت به بخش خصوصی نمی رود.

وی در ادامه بحث در پاسخ به این سوال که چرا دولت به خصوصی سازی شرکتهای خودروسای تن نمی دهد، گفت: واقعیت این است که متاسفانه دو موضوع در این مساله تاثیر گذارند. عامل اول را می توان به این موضوع ربط داد که متاسفانه در ایران به صورت کلی به صنایعی که در سطح کشور بزرگ شوند و به قول معروف در اقتصاد و در صنعت جایی برای خود باز کنند نگاه امنیتی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره توضیح داد: این مساله یک موضوع تاریخی است که از دیرباز در ایران در دستور کار دولت ها و حاکمیت ها بوده است، یعنی با مانع گذاری های مختلف درصدد عدم قدرت گرفتن بخش خصوصی می شوند؛ این موضوع باعث شده بخش خصوصی از حدی که مورد نظر حاکمیت است بزرگتر شود با نگاه های امنیتی و کارشکنی هایی رو به رو شود که به صنعت آسیب می رساند.

وی در این باره گفت: با اینکه در بیست سال گذشته شرکت های پتروشیمی بزرگ خصوصی سازی شدند و برخی از صنایع در حال حاضر کاملا خصوصی هستند هر چند این شرکت ها از نظر امنیتی مهمتر هستند ولی نگاه غلط حاکمیت نسبت به صنعت خودرو همچنان می خواهد این صنعت تحت نظر دولت باشد به این دلیل سهام خودروسازی ها واگذار نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه بحث در پاسخ به این سوال که چرا دولت و حاکمیت در خصوص صنعت خودروسازی نگرانی امنیتی دارد، گفت: به این علت که سیاست گذاری هایی که دولت برای صنعت خودروسازی اعمال می کند پر از اشکال است و مسوولین به این موضوع واقف هستند و می دانند اگر این صنعت به دست بخش خصوصی داده شود مدیران بخش خصوصی هرگز زیر بار سیاست های متناقض دولت نمی روند، چرا که هیچ شرکت خصوصی حاضر نیست زیر بار قیمت گذاری دستوری دولت برود و محصولی را با زیان تولید کند.

امیر حسین کاکایی کارشناس بازار و صنعت خودروسازی گفت: حاکمیت به جای اینکه نگاه امنیتی به مدیریت خودروسازی داشته باشد اتفاقا باید نگاه امنیتی نسبت به سیاست گذاری های خود داشته باشد در حالی که به غلط تا امروز نگاه امنیتی نسبت به خودروسازی بوده اما از آن سوی بام افتاده ایم، یعنی کمترین نگاه امنیتی نسبت به حمل ونقل عمومی وجود نداشته است.

وی در این باره تصریح کرد: بی توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی باعث شده وضعیت این بخش روز به روز بدتر شود، وضعیتی که به مسافر،بار و حمل و نقل داخل و خارج از شهر مربوط می شود کمتر مورد توجه سیاست گذاران و وکلای مجلس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان داشت: امروز بسیاری از مسوولین و دولتمردان خودرو و مردم را عامل افزایش مصرف بنزین می دانند در حالی که مقصر فقط مردم و خودروهای با مصرف بالا نیست، بلکه مقصر تحمیل عمده بار مسوولیت حمل و نقل به دوش خودروهای سواری است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: مسوولین باید به این پرسش، پاسخ دهند که چرا راه آهن به عنوان ابزار حمل و نقل بار به حد کافی توسعه نیافته است؟ پاسخ روشن است چرا که حاکمیت به این بخش نگاه امنیتی ندارد، در حالی که اتفاقا امنیت هر کشوری وابسته به حمل و نقل است.

۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 46349

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha