سخنان رئیس بانک مرکزی نوعی عملیات انتحاری است/ همه وزرا و مجلس در وضعیت کنونی اقتصاد مقصرند/ بانک مرکزی کجای این التهابات و تنش ها ایستاده است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت:نه تنها رئیس کل بانک مرکزی بلکه مجموعه وزرا و مجلس در وضعیت کنونی اقتصاد ایران مقصر هستند. رئیس سازمان برنامه وبودجه هفته های گذشته از کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی رو نمایی کردند. کسری بودجه به این معناست که دولت و مجلس بدون دیدن منابع لازم، مصارفی درست کرده اند که در نهایت منجر به ایجاد تقاضا وتوقع می شود و چون دولت توان مالی برای پاسخگویی به این تقاضا را ندارد باید پول چاپ کند و هر روز به تورم بیشتر دامن بزند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت و بازار خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص موضوع تخصیص ارز به واردات خودرو و تاثیر تورمی این موضوع که از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شده گفت: بنده تا هفته گذشته بر این موضوع تاکید می کردم که به دلیل محدودیت منابع ارزی دولت و بانک مرکزی به هیچ وجه ارزی به واردات خودروی خارجی تخصیص نمی دهند. تا هفته گذشته معتقد بودم در شرایط جنگ اقتصادی و بحران ارزی قطعا بانک مرکزی تخصص گرایانه تر از همه سازمان ها عمل می کند و در هیاهوی اخبار مختلف وفشارهای متفاوت قرار نمی گیرد تا مبادا دستور غلطی صادر کند.

وی در این باره گفت: بنده بر این باور بودم که بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز باید تخصصی عمل کند و برای مدیریت بازار ارز سیاستی قوی در پیش بگیرد تا زمانی که وضعیت ارزی و تعاملات خارجی و بده بستان های ما و صادرات و واردات ایران مثل سایر کشورها روی ریل مطمئنی قرار بگیرد. بر همین اساس گمان می کردم بانک مرکزی لازم است ارز و نقدینگی موجود را مدیریت کند.

امیر حسین کاکایی در این باره خاطر نشان کرد: تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو که رئیس بانک مرکزی از آن سخن گفت بسیار عجیب بود و از آن عجیب تر اعلام این موضوع که برای نیازهای وزارت صمت به هر میزانی که این وزارتخانه تقاضا کند ارز موجود است. قطع به یقین رئیس بانک مرکزی نباید چنین سخنی را در شرایط فعلی بیان کند حتی اگر ارز کافی داشته باشیم چرا که به افزایش توقع دامن می زند.

کاکایی کارشناس بازار و صنعت خودرو و استاد دانشگاه بیان داشت: وقتی رئیس کل بانک مرکزی چنین سخنی می گوید به معنای باز کردن راه برای استقبال بازارها و اعلام آمادگی برای تقاضای ارزی است که قطع به یقین منجر به افزایش تورم انتظاری می شود. در شرایطی که سرمایه های سرگردان و نقدینگی کشور را در وضعیت فلج اقتصادی قرار داده گفتن چنین سخنی از سوی رئیس بانک مرکزی عملیاتی انتحاری است تا کمک به صنعت خودرو و واردات خودرو.

وی در این باره خاطر نشان کرد: نه تنها رئیس کل بانک مرکزی بلکه مجموعه وزرا و مجلس در وضعیت کنونی اقتصاد ایران مقصر هستند. رئیس سازمان برنامه وبودجه هفته های گذشته از کسری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی رو نمایی کردند. کسری بودجه به این معناست که دولت و مجلس بدون دیدن منابع لازم، مصارفی درست کرده اند که در نهایت منجر به ایجاد تقاضا وتوقع می شود و چون دولت توان مالی برای پاسخگویی به این تقاضا را ندارد باید پول چاپ کند و هر روز به تورم بیشتر دامن بزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: آمارها حاکی از رشد نقدینگی است و تورمی که روز به روز بلای جان اقتصاد ایران می شود.در چنین وضعیتی بانک مرکزی باید مشخص کند کجای این التهابات و تنش ها ایستاده است و در کدام گوشه زمین بازی می کند؟ وقتی در وضعیت بد ارزی؛ تاکید می شود یک میلیارد دلار ارز به واردات خودروی خارجی داده می شود که اتفاقا به دست طبقه متوسط و ضعیف نمی رسد به معنای تحمیل فشار تورمی به طبقه متوسط و ضعیف جامعه است.

امیر حسین کاکایی توضیح داد: وقتی به غلط دستور یک ونیم برابر شدن تولید خودرو داده می شود ومنابع لازم برای این موضوع در نظر گرفته نمی شود، معلوم است بودجه تراز نمی شود و دولت برای این موضوع و سایر مواردی که پشتوانه علمی و سیاست گذاری دقیق ندارد مجبور به چاپ پول و انواع مختلف اعتبارت بدون پشتوانه می شود و به همین سادگی به افزایش تورم بیشتر دامن می زند. در شرایطی که لبه تیغ راه می رویم و اقتصاد در وضعیت نامطلوبی به سر می برد بانک مرکزی نباید دست خود را حتی برای دوستان رو کند، حتی نباید بلوف بزند و ادعا کند یک میلیارد دلار ارز به واردات خودرو تخصیص می دهد.

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: در یک هفته برای کنترل قیمت ارز پنج هزار حساب مربوط به دست اندرکاران بازار ارز را مسدود کرده اند. متاسفانه دولتی ها فقط به دنبال کنترل بازار هستند اما به منشاء افزایش نرخ دلار کمترین توجهی نمی کنند. کسی به فکر افزایش تولید صنعتی، روابط بهتر تجاری، توسعه حمل و نقل نیست. کسی به فکر تقویت پول ملی نیست. مدیری به فکر درست خرج کردن و نحوه خرج کردن سرمایه ها نیست. به جای اینکه نمایندگان مجلس توسعه تولید را مد نظر قرار دهند خواستار این شده اند که پولی که در بورس کالا بابت عرضه خودرو در دسترس است به آنها برای کارهای دیگری مثل هزینه کرد در تحقیق و توسعه داده شود در حالی که انتظار می رود مجلس به دنبال توسعه تولید باشد نه اینکه برای این پول ها چاهی کنده باشند.

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 36927

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha