آیا کاهش قیمت خودرو ادامه دار خواهد بود؟ /اگر بورس دچار وضعیت سال ۹۹ و ریزش های مکرر شود سرمایه ها به سمت بازار خودرو بازمی گردد/دعا کنیم وزیر صمت زودتر معرفی شود

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: در صورتی که ارزش ریال پایین بیاید قیمت خودرو بالا می رود. از سوی دیگر با بهبود وضعیت بورس و اعتماد مردم به این بازار به تدریج سرمایه ها به سمت بورس می روند، لذا خود به خود دلیلی برای بالا رفتن قیمت خودرو نیست. اما به هر دلیلی اگر بورس باز هم دچار وضعیت سال ۹۹ و ریزش های مکرر شود بی شک سرمایه ها به سمت بازار خودرو بازمی گردد، بنابراین این عوامل بیشتر از وجود و عملکرد وزیر صنعت در این بازار تاثیر گذار است.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع وزارتخانه بدون وزیر و آنچه در بازار خودرو به وقوع می پیوندد گفت: علی رغم اینکه به نظر بنده وجود وزیر در تعیین قیمت خودرو چندان تاثیر گذار نیست چرا که بازار خودرو همواره از مسائل دیگری مثل بالا رفتن نرخ ارز یا عدم توازن بین عرضه و تقاضا تاثیر می گیرد اما امیدوار هستم در اسرع وقت رئیس جمهور وزیر مورد نظر خود را برای وزارت صنعت و معدن به مجلس معرفی کند.

وی در این باره تاکید کرد: به این دلیل که همه به خوبی می دانند در این موقعیت خطیر اقتصادی، نبود وزیر یک مساله بزرگ برای صنایع مختلف منجمله صنعت خودروسازی است. مساله حائز اهمیت این است وقتی وزیر در راس وزارتخانه بود بازارها و اقتصاد نوسانات شدیدی داشت که همه به نفع افزایش تورم و کمبود عرضه رقم خورده بود وای به اینکه وزارتخانه بدون وزیر باشد.

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: در بهترین شرایط در صورت عدم معرفی وزیر به مجلس این احتمال داده می شود که فعلا سیاست های غلط قبلی پیش برود، سیاست هایی که منتج به نتیجه مطلوبی در بازار و صنعت خودروسازی کشور نمی شود، بنابراین برای اینکه رئیس جمهور در این زمینه به موقع اقدام کند باید دعا کنیم!

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص چرایی کاهش قیمت خودرو طی روزها و هفته های گذشته گفت: به این دلیل که قیمت خودرو طی هفته های گذشته به صورت هیجانی بالا رفته بود. بعد از اعلام خبر افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی بالا رفتن نرخ خودرو از سوی شورای رقابت دلالا ها از این موضوع سوء استفاده کردند و قیمت ها را به شدت افزایش دادند در حالی که قیمت دلار افزایش نیافته بود .

کاکایی در ادامه خاطر نشان کرد: با اینکه همواره بر این موضوع تاکید می شود که قیمت خودرو با افزایش یا کاهش نرخ دلار تغییر می کند اما طی هفته های گذشته قیمت دلار افزایش نیافت اما قیمت خودرو به شدت بالا رفت، پس رفتارهای هیجانی، حباب بزرگی به قیمت خودرو داد که به سرعت ترکید.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو تشریح کرد: به عنوان مثال قیمت خودروی پارس TU۵ بعد از افزایش از ۱۷۰ میلیون به ۲۷۰ تومان رسید در حالی که این خودرو در بازار به رقم های وحشتناک ۷۰۰ تا ۷۷۰ میلیون هم رسید. هر چند قیمت ها کاهش نسبی یافت اما باید به تاثیر گذاری نرخ دلار در قیمت خودرو توجه کنیم، چرا که با وجود چشم اندازهای تورمی این احتمال داده می شود که قیمت ها به تدریج افزایش بیابد به طوری که نباید انتظار داشته باشیم قیمت ها به ۱۶ فروردین برگردد، چرا که قیمت دلار نسبت به ۱۶ فروردین افزایش یافته است.

امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در خصوص موضوع تولید خودرو وتاثیراتی که سایر بازارها بر رشد قیمت ها ایجاد می کنند گفت: در واقع می توان گفت مساله امروز ما کاهش تولید نیست، چرا که تولیدی که در پارسال و امسال صورت گرفته بیش از تقاضای واقعی بازار است این موضوع مهمی است هر چند عده ای می خواهند نشان دهند تقاضا وجود دارد. همزمان با مسائلی که در بازار خودرو شاهد آن هستیم بورس نیز طی هفته های اخیر رشد شتابانی داشته است، بنابراین می توان گفت به دلیل رشد بازار سرمایه و بالا رفتن ارزش بورس، سرمایه ها به سمت بورس رفته اند و این موضوع باعث گرفتن تقاضا از بازار و کاهش هیجان در بازار خودرو شده است.

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: به نظر بنده نباید قیمت خودرو را به عملکرد وزیر نسبت داد چرا که قیمت خودرو در بازار ربطی با وزیر و عملکردش ندارد، به این دلیل که نرخ ارز وارزش ریال است که این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد حال می خواهید نرخ ریال را با دلار بسنجید یا با یوان چین.

وی در این باره توضیح داد: در صورتی که ارزش ریال پایین بیاید قیمت خودرو بالا می رود. از سوی دیگر با بهبود وضعیت بورس و اعتماد مردم به این بازار به تدریج سرمایه ها به سمت بورس می روند، لذا خود به خود دلیلی برای بالا رفتن قیمت خودرو نیست اما به هر دلیلی اگر بورس باز هم دچار وضعیت سال ۹۹ و ریزش های مکرر شود بی شک سرمایه ها به سمت بازار خودرو بازمی گردد، بنابراین این عوامل بیشتر از وجود و عملکرد وزیر صنعت در این بازار تاثیر گذار است، ضمن اینکه در حال حاضر مصرف و تولید خودرو تغییر خاصی نکرده است.

امیر حسین کاکایی در خصوص واردات خودروی نو و دست دوم نیز گفت: به نظر می رسد مجلس ودولت مصمم به واردات خودرو به کشور هستند و قطعا کار واردات جلو می رود، اگر مشکل ارز حل شود که این موضوع هم وابسته به حل پرونده های هسته ای و مساله برجا است آن زمان شاهد واردات خودرو خواهیم بود، بنابراین این مساله هم به وزیر صنعت ربطی ندارد.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: از ابتدای امر هیچکس مخالف واردات خودرو نبود، بانک مرکزی کارشناسانه به دلیل حفظ منابع ارزی جلوی تخصیص ارز به واردات خودرو را گرفت. در صورت حل این موضوع قطعا کار واردات به سرعت انجام می شود و شاهد ریزش های قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 42587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha