شرکتهای معتبر خودروسازی با ما کار نمی کنند/دولت وظیفه ای برای واردات خودرو ندارد باید راه برای بخش خصوصی هموار شود/اگر منابع ارزی نداشته باشیم  واردات باعث افزایش نرخ ارز می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: چند سوال مطرح می شود ایا این مسیرها همچنان باز می ماند؟ آیا واردات خودرو تداوم خواهد داشت؟اگر وعده مسوولین مبنی بر اینکه صادرات چندین برابر شده و وضع ارزی کشور خوب است، درست باشد در ادامه شاهد واردات خودرو خواهیم بود در حالی که اگر این صحبت ها لب مرزی باشد کوچکترین وارداتی باعث افزایش نرخ ارز می شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص واردات خودروی خارجی و چالش های پیش رو و دلایل روند سخت واردات خودرو به کشور گفت: با اینکه دولتمردان و مسوولین واردات خودرو طی دو سال و نیم گذشته بارها و به کرات از واردات خودرو سخن گفته اند تا فضای بازار و صنعت خودروسازی وارد عرصه رقابتی شود و شاهد کاهش قیمت خودرو و عرضه متوازن باشیم اما هنوز این موضوع محقق نشده و دولت برخلاف وعده های داده شده تا کنون نتوانسته به میزان مناسبی که نیاز بازار را رفع کند خودرو وارد نماید.

وی در این باره خاطر نشان کرد: واردات خودروی معتبر از شرکت های معتبر بسیار خوب است به شرط اینکه این روند در درست ترین شکل ممکن انجام شود. از سوی دیگر دولت موظف به واردات خودروی خارجی نیست، بلکه دولت وظیفه دارد ساختارهای تجاری واردات خودرو را برای بخش خصوصی باز کند تا همه کسانی که می توانند و متقاضی واردات خودرو هستند، خودروی مورد نیاز خود را وارد کنند.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودروسازی گفت: همه می دانیم واردات خودروی خارجی بعد از تشدید تحریم ها به دلیل کمبود ارز ممنوع شد، پس نیازی به قانونگذاری برای واردات نداریم اما شاهد هستیم متاسفانه دولتمردان به رفتارهای دستوری عادت کرده اند و مدام وعده می دهند که خودرو وارد می کنیم در حالی که بیان این جمله ها از سوی آنها اشتباه است، چرا که آنها باید مسیرهای لازم برای واردات خودرو را باز کنند و با زمینه سازی موانع را از پیش پای وارد کنندگان و دارندگان ارز و سرمایه بردارند.

امیر حسن کاکایی با اشاره به مسائلی که مانع واردات خودروی خارجی به بهترین شکل ممکن می شود، گفت: در وضعیتی که منابع ارزی دولتی برای واردات خودروی خارجی محدود است و تحریم ها به قوت خود باقی است و روابط بانکی ایران با دنیا برقرار نیست، ضمن اینکه رابطه ای با خودروسازان مطرح جهانی نداریم مشخص است خودروهایی که وارد می شودند حتی اگر از مارک های معتبر باشند قطعا از شرکت های معتبر خریداری نمی شوند به این دلیل که شرکت های معتبر جهانی با ما کار نمی کنند.

وی در این باره یادآور شد: بخشی از واردات خودرویی که دولت نوید آن را می دهد ماحصل تلاش های شبانه روزی بخش خصوصی وخصولتی است که خود را به آب و آتش زده اند تا خودرو وارد کنند، آن هم از بازارهای اطراف؛ چرا که خودروساز به ما تویوتا نمی فروشد، لذا جمع کردن حجم بالایی از خودرو برای واردات به کشور در این شرایط سخت و زمان براست.

کارشناس بازار خودرو تصریح نمود: علی رغم اینکه مسیر واردات خودرو در حال باز شدن است اما چند سوال مطرح می شود ایا این مسیرها همچنان باز می ماند؟ آیا واردات خودرو تداوم خواهد داشت؟ چرا که دراین مدت شاهد تنش های نوسان قیمت ارز و اثرات آن در بازار خودرو بودیم، روندی که ربطی به واردات خودرو ندارد و ناشی از اقتصاد کشور است، بنابراین اگر وعده مسوولین مبنی بر اینکه صادرات چندین برابر شده و وضع ارزی کشور خوب است، درست باشد در ادامه شاهد واردات خودرو خواهیم بود در حالی که اگر این صحبت ها لب مرزی باشد کوچکترین وارداتی باعث افزایش نرخ ارز می شود.

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 52301

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha