بازار خودرو دچار رکود سنگینی است/مردم می پرسند بهتر نیست خودروهای ثبت نامی را پس بدهند؟/ بازارخودرو دست نگاه داشته و منتظر وقایع آتی است

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: اخبار مثبتی که از اواسط اردیبهشت و خرداد ماه منتشر شده منجر به کاهش و تثبیت نرخ دلار تا مرز ۴۶ هزار تومان شده است به این خاطر بازارخودرو نیز دست نگاه داشته و منتظر وقایع آتی در این حوزه است.رکود فعلی بازار خودرو را می توان ناشی از کاهش ارزش دلار یا افزایش ارزش ریال دانست.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی حاکمیت رکود بر بازار خودرو ایران به چند مولفه مهم اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که متاسفانه نمی تواند دست ما را برای مشخص کردن میزان رشد یا رکود در بازارهای مختلف باز بگذارد نبودن یا نداشتن مرجعی برای رصد ماهیانه خرید یا فروش است بخصوص در موضوع خرید و فروش خودرو.

وی در این باره افزود: امروز بازار خودرو به شدت دچار رکود شده است، یعنی نسبت به شب عید که اکثر کسانی که به دنبال سرمایه گذاری با خرید خودرو بودند آمارها تفاوت فاحشی نشان می دهد به گونه ای که حتی مردم از کارشناسان خودرو می پرسند بهتر نیست خودروهای ثبت نامی را پس بدهند؟!

امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو توضیح داد: بخشی از آنچه در مواجهه با خرید خودرو از سوی مردم یا دلالان مشاهده می کنیم ناشی از نوع نگاه ما به مقوله خرید و سرمایه گذاری است، به این معنا که ایرانی ها در هنگامه بالا رفتن قیمت کالایی برای خرید هجوم می آورند در صورتی که با اعلام خبر کاهش قیمت یک کالا صف های خرید جمع می شود.

وی در این باره توضیح داد: عموما ایرانیان فکر می کنند وقتی قیمت بالا برود انتظارات تورمی ایجاد می شود بنابراین کالایی که دچار افزایش قیمت شده بهترین محل برای سرمایه گذاری و سود رسانی به آنهاست، مثل سرمایه گذاری در بورس توسط مردم ناآشنا به بورس که در دولت قبلی فاجعه آفرید به طوری که افرادی که حتی دارایی هایی مثل خانه خود را که برای سودبری بیشتر در بورس فروخته بودند نه تنها سود نکردند، بلکه جزیی از مال باختگان با چالش های فراوان پیش رو شدند.

امیر حسین کاکایی معتقد است: در کشوری زندگی می کنیم که بیش از چند دهه است همواره تورم های بالا داشته ایم و بانکها بهره بانکی بالاتر از نرخ تورم به سپرده گذاران اختصاص نداده اند به همین دلیل عامه مردم یعنی دارندگان پس انداز تمایلی برای سپرده گذاری در بانک ندارند و ترجیح می دهند کالای سرمایه ای بخرند در حالی که بخش قابل توجهی از مردم به پیچ وخم های سرمایه گذاری آگاهی چندانی ندارند، بنابراین با نگاه به بازار و افزایش قیمت ها به سراغ بازارهای مختلف و خریدهای گوناگون از سکه تا خودرو می روند، حتی اگراحساس کنند ماکارونی هم بسیار گران میشود شاهد خواهیم بود که به سرعت قفسه های فروشگاه ها خالی از ماکارونی می شود در حالی که در صورت کاهش قیمت کسی میلی به خرید ندارد، پس این موضوع در بازار خودرو و رکود حاکم شده در این بازار بی اثر نیست.

امیر حسین کاکایی در خصوص اثرات کاهش و تثبیت نرخ ارز روی بازار خودرو گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز از کانال ۵۳ هزار تومان و رسیدن به ۴۶ هزار تومان قطعا خرید و فروش کمتر می شود در حالی که در اردیبهشت ماه دلار انتظاری به ۷۰ تومان رسید هر چند دلار در این قیمت خرید و فروش نمی شد؛ اما تا این اندازه روی نرخ معاملات خودرو تاثیر گذاشته بود.

وی در این باره تصریح کرد: به طوری که خودروی ۱۰ هزار دلاری تا ۷۵۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد، یعنی ارزش گذاری بازار برای بازار خودرو براساس انتظار تورمی شکل گرفته بود به این دلیل است که اینک تمایلی برای خرید خودرو وجود ندارد.

کاکایی نقش اخبار مثبت سیاست خارجی در عدم افزایش قیمت خودرو را موثر می داند، وی در این باره معتقد است: اخبار مثبتی که از اواسط اردیبهشت و خرداد ماه منتشر شده منجر به کاهش و تثبیت نرخ دلار تا مرز ۴۶ هزار تومان شده است به این خاطر بازارخودرو نیز دست نگاه داشته و منتظر وقایع آتی در این حوزه است.

امیر حسین کاکایی معتقد است: رکود فعلی بازار خودرو را می توان ناشی از کاهش ارزش دلار یا افزایش ارزش ریال دانست، درنتیجه مردم به دو دسته تقسیم شده اند. دسته ای که به امید کاهش قیمت خرید می کنند و چون این رفتار در رکود منطقی تر است دارندگان خودرو تا زمانی که نیازمند پول نباشد برای فروش خودرو اقدام نمی کنند، چرا که تجربه دراز مدت در ایران نشان می دهد بعد از مدت کوتاهی دوباره قیمت ها بالا می رود به این خاطر فعلا بازار شاهد خرید و فروش آنچنانی نیست.

۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 44283

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha