موضوع مهار تورم موضوعی متناقض نماست/سال ۱۴۰۱ بجای حمایت از تولید، صنعت را زمین زدند/مهار تورم دستوری نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: مهار تورم دستوری نیست، یعنی رهبر انقلاب از مسوولین نمی خواهند به صورت غیر واقعی و دستوری قیمت ها را در بازارها کاهش دهند چرا که چنین کاهشی امری بسیار موقتی و آنی است بلکه مهار تورم در همه صنایع و بازارها باید ناشی از سیاست گذاریهای درست و بهبود تجارت خارجی و گسترش مراودات با کشورهای جهانی و آرامش در اقتصاد و عرصه سیاست باشد تا با سرمایه گذاری و افزایش تولید و مدیریت بهینه اقتصاد، تورم مهار شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص تحقق شعار سال در صنعت خودروسازی و نگرانی هایی که از سیاست های غلط و وارونه ای که درتضاد عینی با شعار سال اتخاذ می شود گفت: با اینکه رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته بارها بر مساله تحقق و رشد وجهش تولید تاکید کرده اند اما عملکرد مسوولین در همه حوزه ها بیانگر آن است که به تولید بهای چندانی داده نمی شود.

وی در این باره افزود: به عنوان مثال سال گذشته که شعار تولید دانش بنیان عنوان شد شاهد توزیع رانت به عده ای خودی با توجیه حمایت از شرکت های دانش بنیان بودیم اما در عمل تحرک خاصی در این بخش گزارش نشده است.

امیر حسین کاکایی در خصوص وضعیت خودروسازی و مهار تورم در این بخش گفت: قطع به یقین در وهله اول لازم است مسوولین موضوع « مهار تورم » را به درستی درک کنند چرا که موضوع مهار تورم موضوعی متناقض نماست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره خاطر نشان کرد: از آذر ماه سال ۱۴۰۰ تا کنون قیمت خودرو در کارخانه تغییر نکرده است در حالی که قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت ها آزاد یا تصحیح شوند یا در بورس کالا کشف قیمت صورت بگیرد؛ اما آنچه انجام شد بیشتر گفتار درمانی بود تا در دستور کار قرار دادن اقدامات سازنده.

وی در این باره افزود: تغییر قیمتی که در محصولات ایران خودرو و سایپا رخ داد به دلیل نوسانات نرخ دلار بود اعم از کاهشی یا افزایشی. مساله مهم این است که در لابه لای سخنان و عملکرد متناقض مسوولین زیان انباشته دو خودروساز کشور از مرز ۱۴۰ همت گذشته، زیانی که نشان دهنده شاهکار مدیریتی سیاست گذاران و مجریان در سال گذشته است.

امیر حسین کاکایی خاطر نشان کرد: زیانی که نشان می دهد به جای حمایت از تولید، صنعت را زمین زدند و بیش از پیش بدهکار نمودند به شکلی که اگر ایران خودرو و سایپا در هر کشوری غیر از ایران بودند تا کنون ورشکستگی خود را اعلام می کردند.

کاکایی تصریح کرد: در حالی که قرار بود قیمت ها در سال گذشته تصحیح شود و تولید افزایش یابد اما قیمت ها در بازار ۵۰ درصد افزایش یافت؛ حتی شورای رقابت هم به افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت پایه خودرو رضایت داد یعنی علی القاعده قیمت خودرو در ایران خودرو و سایپا متناسب با عقب ماندگی قیمت در کارخانه باید تصحیح می شد، لذا از این جهت نگران هستیم که مسوولین با اتکا به شعار « مهار تورم» امسال دوباره خودروسازان را برای کاهش و عدم افزایش قیمت تحت فشار قرار ندهند و این بار به بهانه مهار تورم خودروسازان را ذبح نکنند و در این آشفته بازار به بهانه این شعار تفاوت عجیبی بین قیمت بازار و کارخانه به نفع سوداگران رقم نزنند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان شد:مهار تورم دستوری نیست، یعنی رهبر انقلاب از مسوولین نمی خواهند به صورت غیر واقعی و دستوری قیمت ها را در بازارها کاهش دهند چرا که چنین کاهشی امری بسیار موقتی و آنی است بلکه مهار تورم در همه صنایع و بازارها باید ناشی از سیاست گذاریهای درست و بهبود تجارت خارجی و گسترش مراودات با کشورهای جهانی و آرامش در اقتصاد و عرصه سیاست باشد تا با سرمایه گذاری و افزایش تولید و مدیریت بهینه اقتصاد، تورم مهار شود.

۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۷
کد خبر: 40688

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha