رشد قدرتمندتر بازار با اصلاح شاخص کل / بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

متخصص بازار سرمایه با بررسی شیوه‌های مختلف تحلیل تکنیکال بازار سرمایه، در رابطه با وضعیت سهم‌های مختلف در بازار سهام توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ سیدهادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس در هفته گذشته اظهار کرد: هفته گذشته، شاخص کل توانست از مقاومت‌های مهمی عبور کند؛ به نحوی که شاخص در محدوده یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی و درگیر یک روند نزولی بسیار قوی، ابر کومو و مقاومت‌های دیگر بود، اما این مقاومت‌ها با قدرت و حجم خوبی شکسته شدند.

وی در ادامه مطرح کرد: انتظارات این بود که شاخص کل یک پول‌بک به سطح بالای شکسته شده خود بزند و بتواند ادامه روند رشدی خود را طی کند، اما اتفاق جالب توجه این بود که بازار سرمایه این هفته خریداران زیادی داشت و شاهد توقف کاهش یک تا ۲ درصدی قیمت آخرین معامله نسبت به قیمت پایانی و همچنین بیشتر شدن صف‌های فروش بودیم و این روزها سهم‌ها را در کف‌های قیمت بسیار خوبی می‌خریدند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اتفاقات در بازار سرمایه باعث رشد شاخص شد، گفت: اتفاق دیگری که در هفته گذشته شاهد بودیم، رشد ملایم قیمت دلار بود و به محدوده بالای ۲۵ هزار تومان هم رسید. تصوراتی بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به وجود آمده است که این احتمال وجود دارد که برجام به مشکل بخورد و سرمایه‌گذاران احتمال توافق‌های بین‌المللی و دستیابی به منابع دلاری کشور در خارج از مرزها را کم دیدند.

میرعلمی اضافه کرد: در هفته قبل بر خلاف هفته گذشته که صنایع خودرو و بانک‌ها لیدر بازار بودند، صنایع دلارمحور و کامودیتی‌محور مورد قرار گرفتند و در عین حال، صنایع خودرو و بانکی به  استراحت پرداختند در حالی که روند منفی نداشتند.

روند شاخص کل به چه صورت است؟

وی درباره روند شاخص کل در هفته پیش رو بیان داشت: پیش از این، پیش‌بینی می‌شد که شاخص کل به محدوده یک و ۲۰۰ هزار واحد بازگردد تا بتواند اصلاح خود را کامل کند چراکه این مسئله باعث می‌شد برخی واگرایی‌هایی که در اندیکاتورها و اسیلاتورهای مشخص بود، رفع شوند، ولی این احتمال وجود دارد که این اتفاق بیفتد چون وقتی یک روند با قدرت آغاز می‌شود و شیب کاهش پیدا می‌کند نشانه خوبی نیست، اما جریان پول باعث شده است که این هفته اتفاق مورد نظر صورت نگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر شاخص کل اصلاح داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد چون بازار سرمایه ترند نزولی خود را رو به بالا شکسته است و این اصلاح‌ها از جنس «پول بک» هستند و فرصتی برای خرید به حساب می‌آیند و برای بازار بهتر است چراکه وقتی بازار اصلاح داشته باشد، برخی از پول‌ها که جا مانده‌اند، بهتر وارد بازار می‌شوند و همین باعث می‌شود که رشد بعدی بازار پرقدرت‌تر باشد. رشدی که در چند روز گذشته داشتیم، رشدهای پرقدرتی به حساب نمی‌آیند و شیب روند صعودی پیش رو را کم می‌کند.

میرعلمی در جمع‌بندی صحبت‌های خود در این باره افزود: شاخص کل ممکن است به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد اصلاح داشته باشد، اما این اصلاح خطرناک نیست و در این محدوده دوباره باید به بررسی پرداخت و اگر سهامداران دیدند که دوباره حجم معاملات بالا رفته است و ورود پول حقیقی صورت گرفت، می‌توان خریدهای جدیدی انجام داد.

تاثیر برجام بر بورس

وی با تأکید بر وابستگی سرنوشت گروه‌های معاملاتی به سرنوشت برجام، گفت: وقتی ما سهم‌ها را به دو قسمت دلاری و ریالی تقسیم می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم که اگر برجامی با کیفیت و خوب اتفاق بیفتد، تصور می‌شود گروه‌های ریالی به خصوص گروه خودرو مورد توجه قرار بگیرند، اما اگر اتفاق ناخوشایندی برای مذاکرات برجام بیفتد، دلار در قیمت بالای ۲۶ هزار تومان تثبیت شود، می‌تواند باعث شود صنایع دلاری مورد توجه قرار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌های جهانی یک اصلاح جزئی داشتند، اما دوباره در حال بازگشت به سطوح بالای خود هستند و در بین صنایع دلاری، گروه‌های کامودیتی و پالایشی می‌توان چند گزینه را برای سرمایه‌گذاری پیدا کرد که در این میان، پتروشیمی‌ها EPS خوبی دارند و در فصل مجامع EPS مناسبی پخش می‌کنند.

میرعلمی در رابطه با فصل مجامع مطرح گروه‌های پتروشیمی کرد: چند هفته دیگر فصل مجامع آغاز می‌شود که صنایع پتروشیمی سودهای خود را در حدود بالایی بین سهامداران پخش می‌کنند. تجربه نشان داده است با وجود اینکه نمی‌توان به صورت کوتاه‌مدت به سودهای تقسیمی نگاه کرد، اما شرکت‌های پتروشیمی سودهای تقسیمی را زود پر می‌کنند و زودتر می‌توانند به سطوح قبلی خود بازگردند و در میان سهم‌های پتروشیمی می‌توان سهم‌های مناسبی پیدا کرد چون هم از لحاظ قیمت‌های جهانی و هم از لحاظ قیمت دلار سوددهی مناسبی دارند.

وی افزود: شاخص تکنیکال گروه شیمیایی حاکی از آن است که این گروه در وضعیت خوبی است که می‌تواند این روند رشدی خود را ادامه دهد، اما در گروه‌های کامودیتی‌محور می‌توان گفت فلزات اساسی هنوز رشد خود را آغاز نکرده‌اند و در این میان، شرکت‌هایی هستند که P/E خوبی دارند و برخی از شرکت‌ها با توجه به قیمت دلار جای رشد خوبی دارند. بنابراین، این دسته از سهم‌ها که هنوز رشد خود را آغاز نکرده‌اند، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه کانه فلزی دارای سهم‌هایی با سقف‌های بالاتر از سقف تاریخی خود است، گفت: این سهم‌ها مانند «کچاد» و «کگل» که سودهای خوبی دارند و P/E پایینی دارند، مورد توجه بازار هستند و اجازه اصلاح عمیق به صف‌ها نمی‌دهند و جنبه ریسک بزرگی ندارند.

میرعلمی در رابطه با سهام چندرشته‌ای صنعتی مطرح کرد: صنایع چندرشته‌ای صنعتی صنایع خیلی خوبی هستند و به P/e خوبی که دارند و خاصیت تو در تو بودن می‌توانند بیشتر از باقی سهم‌ها مورد توجه قرار بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت P/E در سرمایه‌گذاری افراد در بازار سرمایه تصریح کرد: این مقوله صنعت به صنعت متفاوت است. به عنوان مثال، وقتی صنعت پتروشیمی را مقایسه می‌کنیم برخی معیارهای دیگر مهم‌تر است و در برخی صنایع دیگر بعضی از سهم‌ها هستند که هیچگاه P/E خوبی نداشتند، اما در مواقعی به خاطر اخبار و جنبه دارایی خود، مستعد رشد هستند، ولی در دوران رکودی ریسک سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها بالاتر از سهم‌هایی است که P/E پایینی دارند و در دورانی که دوران رونق بازارهای مالی نامیده می‌شود و انتظارات تورمی رو به رشد است، می‌توان به سهم‌های دارایی محور توجه کردد.

این کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: نمی‌توان گفت P/E تنها معیار خرید سرمایه‌گذاران است و گاهی اوقات اخبار و شایعات می‌توانند هشداری به سرمایه‌گذاران بدهند که ممکن است یک سهم در آینده EPS های بزرگتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد و  برکت نیز از این دسته سهم‌هاست که رشد آن به اتفاقات در آن شرکت بستگی دارد، اما شایعات تأثیر بسزایی در رشد آن خواهند داشت.

برخی از سهام رشد را پیش خور کرده اند

میرعلمی با تأکید بر اینکه سهم‌هایی که از پایین خود تا سقف ۳۰۰ درصد رشد کرده‌اند، تمام رشدی را که صورت‌های مالی پیش‌بینی می‌کرده‌اند، پیش‌خور کرده است، گفت: برخی از سهم‌ها که رشد خود را پیش‌خور کرده‌اند ممکن است از لحاظ تکنیکال دوباره قابلیت رشد داشته باشند، اما از لحاظ بنیادی سودی که می‌توانست داشته باشد پیش‌خور کرده است و سود را داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به فلسفه الیوت، موج یک اخبار و شایعاتی هستند که هیچکس نمی‌داند و تنها افرادی از آن‌ها خبر دارند که اطلاعات نهانی دارند و با خریدهای خود باعث رشد می‌شوند. موج دوم دورانی است که خریدها به پایان رسیده است و اتفاقی نمی‌افتد. موج سوم که مهم‌ترین موج در روندهای رشدی است، جایی است که شایعه این اخبار در بازار می‌پیچد و باعث رشد بزرگ یک سهم می‌شود، اما به محض اینکه اخبار این شایعات منتشر شود، رشدها به پایان می‌رسد و بازار در موج چهار به استراحت می‌پردازد و در موج پنجم، اتفاقات در صورت‌های مالی شرکت‌ها نهادینه می‌شوند.

تفاوت الیوت و نئوویوها چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تحلیل تکنیکال بازار سرمایه اظهار کرد: در فلسفه الیوت به این مطلب اشاره شده است که روندهای رشدی به صورت موجی است و روندهای اصلاحی به صورت ABC شکل می‌گیرد، اما گلن میلی یک نوع سبک در الیوت به وجود آورد و برخی ساختارها را نشان داد و بیان کرد که اصلاحات بازار می‌تواند دایامتریک و الماسی شکل باشد و ساختار اصلاحی بازار می‌تواند بعد از این روند هشت شاخه‌ای به پایان برسد.

میرعلمی اضافه کرد: سبک تحلیلی نئو ویو بیان می‌کند که اصلاحات در بازار می‌تواند پیچیده‌تر باشد و می‌تواند ساختاری را شکل دهد که میلی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که این نوع ساختارها همیشه تکرارپذیر بوده‌اند و با رسیدن به سطوح خاصی به پایان رسیده‌اند و سبک بسیار پیچیده‌ای است، اما به طور کلی، می‌توان گفت این ساختار یک ساختاری است که برای بررسی بسیاری از نمادها جوابگوست.

وی در پیشنهاد به کسانی که قصد یادگیری تحلیل تکنیکال بازار سرمایه را دارند، گفت: توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران ابتدا سبک‌های تحلیل الیوت  را فرا بگیرند تا پیش‌زمینه‌های لازم و مهارت مورد نظر را کسب کنند و بعد سبک‌های پیچیده‌تر را یاد بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه داشتن استراتژی در تحلیل سهم‌های بازار سرمایه اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که بعد از انتخاب استراتژی برای تحلیل بازار، این استراتژی مورد بررسی و امتحان قرار گیرد تا میزان موفقیت این استراتژی مشخص شود، اما هر کسی می‌تواند تحلیل تکنیکال را با توجه به بازدهی مناسب سود خود انتخاب کند.

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 16909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha