با داغ شدن اخبار مذاکرات، گروه های موسوم به برجامی ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد کرده اند/بازار سهام نسبت به تورم و سایر بازارها جامانده است

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما گفت:در نهایت انتظار می‌رود که نتیجه مثبتی از مذاکرات حاصل بشود و صنایع موسوم به برجامی نیز در دو برهه زمانی منتفع می‌شوند؛ زمان نخست مربوط به شوکی است که به محض اطلاع از حصول برجام و فراگیری خبر قطعی آن، ایجاد می‌شود که در این باره نیز تاکنون بخشی از آن پیشخور شده است شود. زمان ثانویه اثرگذاری برجام نیز مربوط به برهه‌ای بوده که واقعیت‌های توافق نمایان می‌شود و کم‌وکیف جزئیات دست‌آوردها بررسی و درمورد آنها قضاوت می‌شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ با توجه به گزارشاتی که برخی رسانه‌ها اعم از بلومبرگ و وال استریت ژورنال منتشر کرده‌اند احتمال ادامه مذاکرات در وین تقویت شده است. هرچند سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی گزارش العربیه مبنی بر پاسخ منفی آمریکا را تکذیب کرد. اما به نظر می‌رسد گزارشاتی که از وجود اختلاف نظر بین طرف‌های مذاکره منتشر می‌شود چندان هم بی‌ربط نباشد. سخنان امانوئل مکرون نیز مبنی بر اینکه «توپ در زمین ایران است» این شائبه را تقویت می‌کند که شاید آمریکا برخی از پیشنهادات ایران را نپذیرفته باشد.

هرچند هنوز جزییاتی از پاسخ امریکا و پیشنهادات ایران به طرف غربی منتشر نشده اما شواهد انتشار یافته حاکی از پاسخی بینابینی از سوی ایالات متحده است. به نحوی که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند احتمالا امریکا برخی از پیشنهادات ایران را پذیرفته است. اما اغلب تحلیلگران این احتمال را نیز قائل هستند که اختلافات کلیدی هنوز بین تهران و کاخ سفید وجود دارد. این گروه از کارشناسان معتقدند این اختلاف‌نظرها در پاسخ طرف غربی نیز حتما مشهود بوده است.

به نظر می‌رسد روند فرسایشی مذاکرات که پس از روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شده، احتمالا فعلا ادامه خواهد داشت. هرچند ایران هنوز پاسخی به اتحادیه اروپا نداده است اما به باور تحلیلگران احتمال بازگشت طرفین به پای میز مذاکره در هتل کوبورگ وین بیشتر از سایر سناریوهاست.

امین دامچه مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  با داغ شدن اخبار پیرامون مذاکرات وین، گروه های موسوم به برجامی همانند خودرویی‌ها، حمل و نقلی‌ها، بانکی و.. حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد رشد داشته اند که در این بین خودرویی‌ها پیش‌تازی داشته است.

دامچه تشریح کرد: در روزهای اخیر نماد سایپا با توجه به بحث واگذاری سهام دولت، بسیار مورد توجه بود و اخبار مربوط به ارزش‌گذاری صد هزار میلیارد تومانی سایپا و فرآیندهای کارشناسی آن که تایید و یا رد نشد بر میزان توجه سهامداران به این شرکت افزود تا به این واسطه معاملات پرشتابی را ثبت کردند. البته در خصوص حصول برجام و یا عدم توافق و همچنین تاثیرگذاری سناریوهای احتمالی بر چنین نمادهایی، گمانه زنی های زیادی وجود دارد و با اکنون نمی توان با قاطعیت درمورد آن سخن گفت اما با بررسی رفتار دلار می توان شمای کلی از رخدادهای پیش رو و حدس درمورد نتیجه مذاکرات داشت.

وی‌ ادامه داد: طی هفته گذشته دلار افت عمیقی را تجربه کرد و حباب سکه نیز به حدود ۸ درصد رسید اما مجددا دلار و سکه با رشد قیمت مواجه شده‌اند و این واکنش ناشی از اخباری بود که از روز سه شنبه آغاز شد؛ به طور نمونه اولیانوف دیپلمات روسیه گفت در شهریورماه یک توافق خواهیم داشت و این در حالی بود که در هفته های گذشته گفته بود که تا یک هفته دیگر، برجام احیا خواهد شد. پالس‌های منفی از طرف آمریکایی شنیده می شود و این تفاوت دیدگاه و پاسخ های ایران باعث شد تا سهامداران در آخر هفته نسبت به فروش سهام برجامی متمایل بشوند.  

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری کاریزما مطرح کرد: ارزش معاملات خرد در هفته های گذشته به کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان رسید و اکنون به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و حجم معاملات روند صعودی را دارد و فکر می کنم در نیمه های هفته جاری، شرایط بهتری برای گروه برجامی رقم بخورد؛ فکر می کنم روند صعودی نمادهای دلاری تا زمانی که خبر قطعی برجام بیاید، تداوم پیدا کند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: غالب صنایع بورسی اصلاح زیادی پشت سر گذاشته اند و هنوز رشد چندانی را به ثبت نکرده اند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که روند صعودی آنها متوقف شده است؛ در واقع فکر می کنم در هفته های پیش رو روند رو به رشد آنها کماکان ادامه دار باشد.

وی افزود: در حال حاضر اختلاف‌هایی درمورد مفاد برجام وجود دارد اما در نهایت انتظار می‌رود که نتیجه مثبتی از مذاکرات حاصل بشود و صنایع موسوم به برجامی نیز در دو برهه زمانی منتفع می‌شوند؛ زمان نخست مربوط به شوکی است که به محض اطلاع از حصول برجام و فراگیری خبر قطعی آن، ایجاد می‌شود که در این باره نیز تاکنون بخشی از آن پیشخور شده است شود. زمان ثانویه اثرگذاری برجام نیز مربوط به برهه‌ای بوده که واقعیت‌های توافق نمایان می‌شود و کم‌وکیف جزئیات دست‌آوردها بررسی و درمورد آنها قضاوت می‌شود.

دامچه گفت: به طور حتم تصمیم‌گیری در شک و ابهام برای سهامداران دشوار است اما بازار سهام بازار گرانی نیست و نسبت به سایر بازارهای موازی همانند مسکن، خودرو، سکه و... که جتی دارای حباب هستند، رشدی نداشته است. بورس تنها بازاری بوده که از سایر بازارها و تورم جامانده است و این منفعت بیشتری را برای سهامداران به دنبال دارد.

۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 32224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha