تحریم ها مانع سرمایه گذاری در ایران شده/قطری ها حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشده اند/با این وضعیت در میزان برداشت از پارس جنوبی دچار مشکل می شویم

رئیس اسبق صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: با تشدید تحریم ها در ده سال گذشته متاسفانه ایران در حوزه انرژی وضعیت خوبی نداشته است، به این معنا که به صورت بالفعل ارتباط و همکاری معناداری که به تامین منافع ما منتهی شود نداشته ایم.با توجه به اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل امارات، عمان، عربستان و... در فصل تابستان برق و انرژی بیشتری مصرف می کنند ایران با تامین بخشی از گاز مورد نیاز این کشورها می تواند زمینه یک همکاری را رقم بزند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دکتر سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به این سوال که به نظر شما زمینه ای برای ارتقای همکاری ایران و قطر در مباحث مرتبط با همکاریهای نفتی و گازی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه ایران و کشورهای همسایه ایران در بیضی انرژی دنیا قرار گرفته اند به طوری که ۴۸ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز دنیا در خاورمیانه قرار دارد، قاعدتا می توان همکاری های مختلفی با هسمایگان در بخش های مختلف داشت که از آنجمله می توان به همکاری با کشورهایی چون ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه ،عراق، امارات، عربستان و کویت اشاره کرد؛ هر چند افغانستان تنها همسایه دارنده نفت و گاز است که هنوز در این کشور سرمایه گذاری صورت نگرفته، اما در آینده قطعا در صف استخراج کنندگان نفت و گاز قرار می گیرد.

سید حمید حسینی خاطر نشان کرد: ایران و کشورهای همسایه در برخی زمینه ها می توانند همکاری داشته باشند، ضمن اینکه از تجربیات هم بهره مند شوند و از راه ها و خط لوله های یکدیگر استفاده کنند.

کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی توضیح داد: با تشدید تحریم ها در ده سال گذشته متاسفانه ایران در حوزه انرژی وضعیت خوبی نداشته است، به این معنا که به صورت بالفعل ارتباط و همکاری معناداری که به تامین منافع ما منتهی شود نداشته ایم.

سید حمید حسینی درخصوص این موضوع که بین ایران و قطر دربخش انرژی نمی توان انتظار همکاری قابل توجهی داشت، گفت: قطر با ایران در میدان گازی پارس جنوبی مشترک است به همین دلیل رقیب ایران به شمار می رود لذا نمی توان انتظار داشت در این بخش بین دو کشور همکاری خاصی صورت بگیرد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اصولا روابط قطر با ایران در حد میانجی گری های سیاست خارجی بوده که بیشتر تشریفاتی است، در حالی که ایران در مواقع خطیر از قطر در موضوعات مختلفی مثل باز کردن خطوط هوایی خود به روی این کشور و تامین امنیت منطقه ای قطر حمایت کرده است.

سید حمید حسینی تاکید کرد: تحریم ها مانع سرمایه گذاری در ایران شده است در حالی که به شدت نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم. علی رغم اینکه قطر کشوری ثروتمند و بزرگترین سرمایه گذار دنیاست اما تا کنون قطری ها حاضر به سرمایه گذاری در ایران نشده اند، آنها روابط خود را با ما در حد دیپلماتیک ومیانجی گری ها محدود کرده اند، بنابراین شواهد نشان می دهد بیش از این نمی توانیم روی قطر حساب باز کنیم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص توسعه ارتباطات ایران با کشورهای همسایه در بخش اقتصادی معتقد است: با توجه به اینکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل امارات، عمان، عربستان و... در فصل تابستان برق و انرژی بیشتری مصرف می کنند ایران با تامین بخشی از گاز مورد نیاز این کشورها می تواند زمینه یک همکاری را رقم بزند.

وی در خصوص همکاری های مرتبط با توسعه میادین مشترک گفت: توسعه میدان هنگام با عمان و سلمان با امارات البته مشروط به حل مساله کرسنت و توسعه میدان مشترک پارس جنوبی با قطر، موضوعات مهمی است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، چرا که قطر درصدد افزایش ۵۰۰ میلیون متر مکعب ال ان جی است تا ازحدود ۷۵ میلیون تن «ال ان جی» تولید می کند.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: قطری ها بر آن هستند تا تولید ال ان جی را به ۱۲۵ میلیون تن برسانند. موضوع مهم این است که ما نباید در این موضوع منفعل باشیم بلکه لازم است تولید خود را پا به پای کشورهایی که با ما در میادین مشترک شریک هستند افزایش دهیم.

دکتر سید حمید حسینی توضیح داد: قطر این ظرفیت و توانایی را دارد که از تکنولوژی و دانش فناوریهای خارجی استفاد کند در حالی که ایران به دلیل عدم لغو تحریم ها همچنان از دست یابی به فناوری های لازم برای توسعه میادین خود محروم است، بنابراین به احتمال زیاد در میزان برداشت از پارس جنوبی دچار مشکل می شویم با توجه به اینکه قطر بسیار زودتراز ما یعنی در اوایل انقلاب ایران، بهره برداری از میادین مشترک را کلید زد در حالی که ما از سال ۸۱ اقدام کردیم.

سید حمید حسینی؛ رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص توسعه میادین نفت وگاز با سایر کشورهای همسایه توضیحاتی داد و گفت: توسعه میادین آرش و اسفندیار با عربستان، میادین مشترکی که با عراق داریم مثل مجنون، آزادگان و یادآوران باید در دستور کار قرار بگیرد. خوشبختانه این موضوع در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته و اجازه بهره برداری و مشارکت در تولید با کشورهای همسایه داده شده است. قطع به یقین توسعه دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه از جهات مختلفی به نفع ماست لذا در تحقق آن باید به مراتب بیش از پیش فعال باشیم.

۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 44698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha