بازار توان بازگشت به روند صعود خود را ندارد/حمایت حقوقی‌ها هم مانع از توقف و کاهش فشار فروش نشده است/بازار تا پایان سال همچنان فاز رکودی خود را حفظ می‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل در یک ترند نزولی قرار دارد و امکان اصلاح آن تا سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد دور از ذهن نیست. سهامداران باید توجه داشته باشند که این اصلاح لزوما در روزهای متوالی اتفاق نمی افتد و امکان سبز شدن شاخص در طی این روند نزولی وجود دارد.در هفته‌های گذشته، گروه خودرویی به علت عرضه خودرو به بورس کالا و احتمال رفع تحریم، به طور محسوس مورد توجه سهامداران قرار گرفت اما با تعویق افتادن توافق‌های برجامی این گروه و سایر صنایع ریالی از رالی معاملات کنار رفتند.

گروه بورس پایگاه خبری رادار اقتصاد؛ معاملات بورس در روز گذشته ( ۱۰مهر ۱۴۰۱ ) در حالی به پایان رسید که بازار برای سومین روز متوالی در مدار نزولی قرار گرفت. شاخص کل با افت ۰٫۷درصدی در سطح یک میلیون و ۳۲۲هزار واحد قرار گرفت و هم راستا با این افت، شاخص هم‌وزن نیز یک درصد کاهش یافت و به ۳۸۲هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد نیز همچنان در کانال ۲ هزار میلیارد تومان قرار دارد و این موضوع بسیار نگران کننده است. به نظر می‌رسد که معامله‌گران همچنان رغبتی به خرید و فروش سهام ندارند و منتظر رفع ابهامات برای بازگشت به جریان معاملات هستند

فعالان بازار سرمایه معتقدند که با وجود ریسک‌های فعلی، تداوم روند نزولی دور از انتظار نیست. بسیاری از صاحب‌نظران در بازار سرمایه عقیده دارند که وجود ریسک‌های متعدد و تاثیرگذاری آنها بر بورس سبب شده است که بازار توان بازگشت به روند صعود خود را نداشته باشد.

سیاست‌های اقتصادی دولت و در راس آنها تداوم قیمت‌گذاری دستوری سبب شده که همچنان سرمایه‌گذاری در بسیاری از صنایع بورسی برای معامله‌گران جذاب نباشد. از طرف دیگر بورس که با اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام جان می‌گرفت، با اعلام اتمام این مذاکرات امید خود برای صعود را از دست داده است.

مهشید داداش زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در رابطه با تحلیل وضعیت فعلی بازار و پیش بینی روند آتی، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر خوش‌بینی نسبت به وقوع برجام وجود داشت اما با توقف مذاکرات و به دست نیامدن اخبار مثبتی از این مهم، بازارهای مالی همچون بازار سهام و دلار تحت تاثیر قرار گرفتند. در حقیقت می‌توان گفت که علت عمده صف‌های فروش و ریزیش‌های فعلی در بازار سرمایه مربوط به این موضوع است.

داداش زاده ادامه داد: در هفته‌های گذشته، گروه خودرویی به علت عرضه خودرو به بورس کالا و احتمال رفع تحریم، به طور محسوس مورد توجه سهامداران قرار گرفت اما با تعویق افتادن توافق‌های برجامی این گروه و سایر صنایع ریالی از رالی معاملات کنار رفتند.

وی با اشاره به اینکه حمایت حقوقی‌ها مانع از توقف و کاهش فشار فروش نشده است، تشریح کرد: بازار سهام در دو روز کاری هفته گذشته با حمایت حقوقی‌ها سبزپوش شد اما واکنش‌های منفی تداوم داشته و مانعی برای ازدیاد ریزش‌ها نشد. البته این‌ موضوع نشان‌دهنده واکنش سیاست‌گذار به جلب اعتماد و اهتمام آن برای جلوگیری از خروج پول است.

کارشناس بارار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر شاخص کل در یک ترند نزولی قرار دارد و امکان اصلاح آن تا سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد دور از ذهن نیست. سهامداران باید توجه داشته باشند که این اصلاح لزوما در روزهای متوالی اتفاق نمی افتد و امکان سبز شدن شاخص در طی این روند نزولی وجود دارد.

داداش زاده مطرح کرد: محدوده‌های یک میلیون و ۲۷۰ الی ۲۱۰ محدوده حمایتی برای بازار محسوب می‌شود و به نظرمی‌رسد اگر افت شاخص تا این سطح را داشته باشیم، شاخص رشد مقطعی را پبش بگیرد. البته نمی‌توان انتظار واکنش سریعی را داشته باشیم و احتمال رنج شدن در این مقطع برای تمام صنایع وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری بازار همچنان فاز رکودی خود را حفظ می‌کند، گفت: انتظار ریزش‌ قیمتی سهام وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود مارکت کپ نمادها در همین محدوده باقی بماند؛ در واقع اکنون در اصلاح زمانی بسر می‌بریم.

داداش زاده بیان کرد: از آنجایی که شاخص کل به طور قابل اتکایی نشان دهنده جریانات معاملاتی نیست، سهامداران برای سرمایه‌گذاری خود باید از شاخص صنایع کمک بگیرند. در حال حاضر چارت تمامی صنایع به خصوص پالایشی و خودرویی در کف حمایتی خود هستند اما هنوز تثبیت نشده‌اند؛ با رصد این فاکتور می‌توان در آینده صنایع‌ پیشرو و زمان مناسب برای ورود به معاملات را تخمین زد.

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 33660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha