"ضمان" حداقل ۷۵۰ میلیارد تومان نقدینگی خرید سهام به بورس تزریق می‌کند

مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما گفت: پذیره‌نویسی واحدهای ممتاز نوع دوم در فرابورس با نماد "ضمان" انجام شده و تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شده است. مجوز فعالیت صندوق نیز از سوی سازمان بورس صادر شده و از روز یکشنبه ۱۰ مهر شروع به جذب منابع تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان از طریق فروش واحدهای عادی کرده‌ایم. مجموعه منابع این صندوق، همچون یک صندوق مختلط سرمایه‌گذاری خواهد شد. به طوری که حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۰ درصد از این منابع می‌بایست صرف خرید سهام شده و مابقی در بازار اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ سازمان بورس و اوراق بهادار اخیرا به منظور "تضمین اصل سرمایه" سرمایه‌گذاران بورس، ابزار جدیدی را طراحی کرده که مجموعه کاریزما، اولین نهاد مالی است که توانسته مجوز فعالیت اولین صندوق تضمین اصل سرمایه را دریافت کند. این صندوق توانسته تنها در مرحله پذیره‌نویسی واحدهای ممتاز نوع دوم، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کند.

عزت‌اله طیبی، مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما در این خصوص بیان کرد: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما از دو نوع واحدهای سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز (نوع اول مختص موسسین که حق رای دارند و نوع دوم‌ که به صورت یک صندوق قابل معامله با نماد "ضمان" در فرابورس پذیره‌نویسی شده و مربوط به اشخاصی است که نقش تضمین را دارند) و واحدهای سرمایه‌گذاری عادی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: واحدهای سرمایه‌گذاری عادی مختص سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند یک سرمایه‌گذاری تضمین شده داشته باشند که پذیره‌نویسی این واحدها از طریق پرتال کاریزما انجام شده و به صورت صدور و ابطالی است.

طیبی افزود: مجموعه منابعی که توسط این صندوق جمع‌آوری می‌شود همچون یک صندوق مختلط سرمایه‌گذاری خواهد شد. به طوری که حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۰ درصد از این منابع می‌بایست صرف خرید سهام شده و مابقی در بازار اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد شد.‌ پذیره‌نویسی واحدهای ممتاز نوع دوم در فرابورس با نماد "ضمان" انجام شده و تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شده است. مجوز فعالیت صندوق نیز از سوی سازمان بورس صادر شده و از روز یکشنبه ۱۰ مهر شروع به جذب منابع تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان از طریق فروش واحدهای عادی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از منابع جذب شده طی روزهای آینده وارد بازار سهام شده و اقدام به خرید سهام خواهیم کرد. استراتژی کاریزما این است که در مرحله اول با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، حداقل ۳۰ درصد از منابع صرف خرید سهام شود و اگر چشم انداز بازار سرمایه بهبود یافت، تا ۵۰ درصد از منابع را به خرید سهام و مابقی را به خرید اوراق بدهی تخصیص داد. در صورتی که بازار سرمایه وارد فاز صعودی شده و تحلیلگران مجموعه به این نتیجه برسند که سرمایه‌گذاری در سهام بازده خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد، ۷۰ درصد از منابع صرف خرید سهام خواهد شد. ولی در فاز اول همان حداقل ۳۰ درصد منابع صرف خرید سهام خواهد شد. با توجه به اینکه منابعی که با آن خرید سهام را آغاز خواهیم کرد، فعلا مربوط به اشخاصی است که نقش ضمانت را ایفا می‌کنند، تلاش می‌شود روی سهامی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که امکان استفاده از آپشن‌ها نیز وجود داشته باشد تا بتوان ریسک صندوق را به حداقل رساند.

طیبی در مورد هدف مجموعه کاریزما از راه‌اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار امیدنامه و اساسنامه تاسیس دو نوع صندوق تضمین اصل سرمایه را ابلاغ کرده که یک مدل آن همان مدلی است که کاریزما مجوز فعالیت آن را دریافت کرده است. ویژگی این نوع از صندوق‌های تضمین اصل سرمایه این است که امکان استفاده از تمام پتانسیل‌های بازار برای جذب منابع و سرمایه‌گذاری وجود داشته و همچنین صندوق با جذب منابع بیشتر، پتانسیل بزرگتر شدن را هم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به هرحال به منظور توسعه اقتصادی در کشور باید منابع سرمایه‌گذاران خرد به سمت بازار سرمایه هدایت شود. اما با توجه به اتفاقات سال ۹۹ اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه خدشه‌دار شده و این صندوق‌ها دغدغه سرمایه‌گذاران بابت از بین رفتن اصل سرمایه را برطرف خواهد کرد. البته مشروط بر آنکه پول سرمایه‌گذاران حداقل ۹۰ روز در صندوق بماند. البته که سرمایه‌گذاران قبل از ۹۰ روز هم امکان ابطال واحدها و خروج از صندوق را خواهند داشت، اما به منظور تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری بلندمدت، خروج کمتر از ۹۰ روز جرایمی به همراه خواهد داشت. این صندوق تقسیم سود نداشته و به صورت nav انباشته است. واحدهای ممتاز نوع دوم که نقش تضمین برای واحدهای سرمایه‌گذاری عادی را ایفا می‌کند کارمزدی از محل بازدهی سرمایه گذاران واحدهای عادی دریافت خواهند کرد.‌ انگار که واحدهای سرمایه‌گذاری عادی را بیمه کرده باشند. به عنوان مثال اگر بازدهی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما در یک سال ۵۰ درصد باشد، بازدهی واحدهای ممتاز نوع دوم حدود ۶۰ درصد و بازدهی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی حدود ۴۰ درصد خواهد بود. همچنین ریسک نقدشوندگی برای سرمایه‌گذاران واحدهای عادی این صندوق وجود ندارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به هر حال بخشی از منابع جذب شده توسط این صندوق‌ها در بازار سهام سرمایه‌گذاری خواهد شد که در صورت توسعه این صندوق ها و جذب منابع بیشتر، حتماً در روند این بازار تأثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این بخشی از منابع هم در بازار بدهی سرمایه‌گذاری می‌شود و همان طور که می‌دانید توسعه بازار بدهی از رشد پایه پولی و رشد نقدینگی جلوگیری کرده و آثار مثبتی مثل کنترل تورم در اقتصاد کشور خواهد داشت. از سوی دیگر مشکلات روانی همچون دغدغه احتمال تحمل ضرر و زیان در بازار سهام برای سرمایه‌گذارانی که از طریق این صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کرده‌اند پوشش داده خواهد شد.

طیبی در ادامه اظهار کرد: با وجود آن که از عمر قانون توسعه ابزارها و صندوق ها حدود ۱۳ سال می گذارد، عمق بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری ما حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و اگر دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم را در نظر نگیریم، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان صندوق سهامی داریم و این نشان دهنده آن است که در توسعه صندوق های سرمایه گذاری سهامی موفق نبوده‌ایم.‌این موضوع شاید ناشی از قوانین و مقرراتی باشد که امکان انعطاف‌پذیری را از صندوق ها گرفته و باعث شده صندوق های سرمایه‌گذاری سهامی تقریباً همگی شبیه به هم باشند. ضمن اینکه یکی از ابزارهایی که از ریسک این صندوق‌ها می‌کاهد، آپشن‌ها است که متاسفانه در این زمینه هم بازار سرمایه ما عمق کافی را ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم از طریق راه‌اندازی و تاسیس صندوق های تضمین اصل سرمایه، بتوان این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران داد که در روندهای صعودی بازار از رشد این بازار منتفع خواهند شد، (حتی اگر میزان بازدهی کسب شده کمتر از رشد کلیت بازار سرمایه باشد) و در روندهای نزولی اصل سرمایه آنها تضمین خواهد شد. این مزیت صندوقهای تضمین اصل سرمایه در تبلیغات و جذب سرمایه گذاران خرد و افزایش اعتماد عمومی مردم نسبت به این بازار هم موثر خواهد بود و امیدواریم هدف تقویت فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه از طریق توسعه صندوقهای تضمین اصل سرمایه محقق گردد تا از اتفاقاتی که در سال ۹۹ رخ داد جلوگیری شود.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 34028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha