دخالت دولت در بازارها / بورس دوباره رشد می‌کند؟

چند ماهی می‌شود که بورس روند نزولی به خود گرفته و روز گذشته شاخص وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد. یک کارشناس بازار سرمایه علت افت بازار سرمایه بررسی کرده است. چند ماهی می‌شود که بورس روند نزولی به خود گرفته و روز گذشته شاخص وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شد. یک کارشناس بازار سرمایه علت افت بازار سرمایه را  بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل تجارت نیوز؛ نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه گفت: موثرترین متغییرها بر روند کلی بازار سرمایه ایران از نگاه بنیادی (با ثابت سایر سیاست‌های پولی و اقتصادی) نرخ داخلی ارز و نرخ جهانی کامودیتی‌ها است. در شرایطی که نرخ ارز نیمایی به یک ثبات نسبی رسید اصلاح آرام نرخ های جهانی به محوریت نفت موجب کاهش سود سازی غالب شرکت‌های بورسی می‌شود.

وی توضیح داد: حدود دو سوم شرکت‌های بورسی، شرکت‌های صادراتی هستند که نرخ های فروش‌شان مستقیما از نوسانات قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرد. بنابراین با توجه به افت سود سازی شرکت‌های بورسی، تمایل معامله‌گران برای ظاهر شدن در جبهه خریدار نیز کاهش پیدا می‌کند تا دستکم قیمت سهام از نگاه تابلو به نقاط بسیار کم ریسک نزدیک شود.

تاثیر توافق روی بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتیکه مذاکرات وارد مرحله تازه‌ای از توافق شود. احتمال اصلاح جزیی دلار منتفی نیست که این موضوع نیز نگرانی‌ برای بورسی در نگاه کوتاه مدت ایجاد کرده است.

میرزایی گفت: سهامداران یک نگرانی دیگر هم دارند، اینکه دولت‌ها طبق یک اصل نانوشته در دور اول فعالیتشان برای کنترل تورم، تمرکزشان را بر سرکوب بازارهای مالی می‌گذارند. به نوعی جلوی رشد های زیاد را می‌گیرند. بررسی بازارها نشان می‌دهد که بازارهایی سکه، ارز و سرمایه درجا زده‌اند و به سقف قبلی خود نرسیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود کماکان بورس نوسانی را همراه با رکود در کلیت معاملات شاهد باشیم. رشدها و رونق های موقت بازار نیز به‌صورت محدود بوده و با ذخیره(save) سود معامله‌گران کوتاه مدتی شاهد شرایط نوسانی بازار باشیم. نکته اساسی اینجاست که نوسانات احتمالی پیش روی بازار با برآیند مثبت بوده و با توجه به جاماندگی بورس به مرور قیمت‌ها بهبود خواهند یافت.

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 32828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha