پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ / هفته‌های مثبت در انتظار بازار سهام

دنیای اقتصاد در گزارشی جویای حال بازار سرمایه برای روزهای آینده شده است و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به احتمال تقویت محرک‌هایی که بر بورس اثر گذاشته مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین تحرکات قیمت دلار از یک سو و گزارش‌های مطلوب فصلی در برخی از صنایع احتمال تداوم رشد وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در پایان سومین هفته از دی ماه ۱۴۰۲ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پایان هفته نسبتاً خوبی را سپری کرد. ۱۴ هزار و ۵۹۲ واحد مثبت شدن شاخص کل به واسطه تأثیر مثبت نمادهایی چون پارسان، وبملت، فملی و نماد شبندر آخر هفته خوبی را برای شاخص رقم زد و شاخص توانست حدود ۰.۶۸ درصد رشد را در روز چهارشنبه تجربه کند.

ارزش معاملاتی در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه با توجه به ارزش معاملاتی صندوق‌های قابل معامله در بازار به رقمی نزدیک به ۸۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

گفته می‌شود بالاترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۲ مربوط به ۱۶ اردیبهشت ماه که رقمی بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان را به خود گرفته است و کمترین میزان نیز در روز ۲۳ مهر ماه سال جاری و رقم ۳۱۰۰ میلیارد تومان است.

گروه‌های خودرویی، شیمیایی و انبوه‌سازی به ترتیب با ارزش معاملاتی ۴۶۵، ۲۶۶ و ۲۵۲ میلیارد تومانی رتبه‌های اول تا سوم رو به خود اختصاص داده‌اند. در بازار روز چهارشنبه گروه سیمانی نیز با ۱۲۶ میلیارد تومان از ۷ گروه برتر بازار سرمایه از نظر ارزش معاملاتی بود.

کارشناسان بازار معتقد هستند در حال حاضر ارزش دلاری بازار بورس ایران بر مبنای دلار نیما به ۲۲۲ میلیارد دلار و بر مبنای دلار آزاد به ۱۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اعلام کرد :با هدف مدیرت مصرف و رسیدن گاز به مشترکان خانگی گاز دو مجتمع صنعتی پتروشیمی و سیمان در مرکز استان خراسان شمالی قطع شد.

اما خبر دیگر در خصوص صنعت خودرو که در پایان هفته گذشته در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد خبر تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو بود که قرار است در هفته پیش رو انجام شود.

معاون وزیر صمت نیز گفت: وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است. افزایش تولید یکی از مسیرها بود تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند. مسیر دوم کمک گرفتن از شورای رقابت است، تصمیم گیری نهایی برای اینکه کدام مسیر کمترین تاثیر را در بازار خودرو می‌تواند داشته باشد؛ هفته آینده مشخص می‌شود.

در ادامه عرضه املاک در بورس کالا رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که عرضه تعداد ۴۵ فقره از املاک مازاد واقع در استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، مرکزی و تهران به ارزش حدود ۱۴۵ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است. یکی از روش‌های مولدسازی املاک مازاد دولت، فروش آنها به مردم در بورس کالا است. از این ۴۵ ملک؛ ۴ ملک واقع در استان تهران در تملک خود سازمان خصوصی‌سازی و مابقی از املاک سایر دستگاه‌های دولتی هستند.

شاید بتوان گفت مهم‌ترین خبر هفته گذشته در بازار تزریق سنگین پول به بانک‌ها از سوی بانک مرکزی بوده است. بانک مرکزی این هفته حدود ۱۲.۳ همت پول به بانک‌ها تزریق کرد. کارشناسان بازار عنوان کرده‌اند که بانک مرکزی مجبور شده است از سیاست انقباضی خود چرخش داشته باشد و با تزریق پول به سیستم بانکی، مشکلات بانک‌ها، دولت و تامین مالی کنندگان را برطرف کند. این تزریق اولین تزریق سنگین زمستان است و پیش بینی می‌شود تا انتهای زمستان چند تزریق سنگین به این شکل داشته باشیم.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

در جریان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل واکنش مثبتی را به محدوده حمایتی که مدت‌ها است در مورد آن صحبت می‌کنم از خود نشان داد. شاخص کل با رشد بیش از ۱۴ هزار واحدی توانست از محدوده حمایتی خود کمی فاصله بگیرد و در مسیر صعودی قرار بگیرد. از طرفی با دید تکنیکالی می‌توان این طور برداشت کرد که شاخص کل با این واکنش خود در روز پایانی هفته گذشته به الگوی کلاسیک ایجاد شده در نمودار واکنش نشان داده است و با پولبک به سطح مقاومتی که در حال حاضر به عنوان یک سطح حمایتی شناخته می‌شود رویه مثبتی را در پیش گیرد و امید برای رسیدن به اهداف بالاتر و هدف‌های کلاسیک این الگوی -صرفاً تکنیکالی- در بین اهالی بازار سرمایه قوت پیدا کند.

از طرفی هم روزنامه دنیای اقتصاد با گزارشی از نظر کارشناسان بازار در خصوص حال، روزهای پیش روی بازار سرمایه این طور نوشته است که: «کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به احتمال تقویت محرک‌هایی که بر بورس اثر گذاشته مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین تحرکات قیمت دلار از یک سو و گزارشات مطلوب فصلی در برخی از صنایع احتمال تداوم رشد وجود دارد.»

کل

۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 51108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha