۳ ابهام بزرگ در بازار سهام/ خریدار جدی در بازار وجود ندارد/ اگر توافق شود از سهام ریالی مانند خودرو، بانکی، حمل و نقل و بیمه‌ای استقبال خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل دارای یک کانال بزرگ مابین ۱.۲ الی ۱.۶ میلیون واحدی است و از فراز و فرودهای یک سال گذشته می‌توان استنباط کرد که تمام توان سهامداران در همین حد باقی مانده و جریان پول جدیدی وارد بازار نشده است و به همین علت پس از شکل‌گیری روند صعودی پرقدرت مجدد با نزول رو به رو می‌شویم و در واقع خریدار جدی در بازار وجود ندارد.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ اغلب فعالان بازار سرمایه می‌گویند که باید برجام هر چه سریع‎‌تر تعیین تکلیف شود تا ما بدانیم چگونه و در بازاری سرمایه‌گذاری کنیم. این تعیین و تکلیف برجام معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی‌ها تحت‌الشاع قرار داده است و پس از مشخص شدن نتیجه روند بورس نیز مشخص می‌شود.

این بدان معناست که سهامداران در انتظار تعیین وضعیت برجام، برای تعیین وضعیت استراتژی خود هستند. اگر توافق شود از سهام ریالی همانند خودرو، بانکی، حمل و نقل، بیمه‌ای و مثال این موارد استقبال خواهد شد. چرا که استراتژی سهامداران دریافت سود بیشتر است.

پیام الیاس کردی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام در دو هفته اخیر با تاثیرپذیری مثبت از اخبار برجامی، شرایط مساعد و رشد خوبی را پشت سر گذاشت اما بازار همچنان در یک کانال نزولی قرار دارد. زمانی که شاخص کل بورس تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد پیش رویی کرد اما نتوانست این مقاومت را رو به بالا بکشند، کانال نزولی فعلی بازار شکل گرفت و این نکته را باید مدنظر داشت که شکل گیری کانال نزولی شاخص همراه با افت ارزش و حجم معاملات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شاخص کل در کانال یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد نوسان دارد؛ تشریح کرد: بازار سهام به نوسان در کانال فعلی، محدود شده که علت این موضوع نیز نبود نقدینگی است کما اینکه در هفته جاری نیز شاهد قرمزپوشی و  توقف بخش زیادی از نمادها بودیم. در حقیقت اکنون پولی در بازار نمانده و تا زمانی که ابهام های موجود همچون بحث واگذاری بلوک خودرویی‌ها، اتفاقات سیاسی از جمله برجام، بازارهای جهانی و...  برطرف نشود، نمی توان انتظار ورود نقدینگی را داشته باشیم.

الیاس کردی ابراز کرد: در حال حاضر سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که دست نگه دارند تا وضعیت متغییرهایی همچون دلار مشخص بشود. در هفته‌های اخیر شاهد روند پرنوسانی در نرخ دلار بودیم، به طوری که دلار هرات و آزاد در یک روز صعودی و روز دیگر نزولی می‌شود و نرخ مشخصی ندارد و این نشان‌دهنده بلاتکلیفی بازارهای مالی در شرایط کنونی است و باید منتظر ماند تا ابهام‌های موجود برطرف بشود.

کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود با پیش پیش‌بینی بازارهای جهانی و فاصله گرفتن کامودیتی‌ها از کف قیمتی خود، مطرح کرد: به طور حتم حرکت رو به رشد و فاصله گیری از کف‌های قیمتی ایجاد شده، می‌تواند بر بهبود معاملات تاثیر مثبتی داشته باشد اما این مسئله نمی‌تواند تعیین‌کننده سزنوشت بازار باشد، به بیان دیگر یک رویداد مثبت کوچک نمی‌تواند یک جریان بزرگ را هدایت کند. متاسفانه هنوز اعتماد به بورس بازنگشته است و با وجود خریدهای حقوقی‌ها و حمایت آنها، سهامداران حقیقی تمایل چندانی به معامله نشان نمی‌دهند.

وی تشریح کرد: شاخص کل دارای یک کانال بزرگ مابین ۱.۲ الی ۱.۶ میلیون واحدی است و از فراز و فرودهای یک سال گذشته می‌توان استنباط کرد که تمام توان سهامداران در همین حد باقی مانده و جریان پول جدیدی وارد بازار نشده است و به همین علت پس از شکل‌گیری روند صعودی پرقدرت مجدد با نزول رو به رو می‌شویم و در واقع خریدار جدی در بازار وجود ندارد.

الیاس کردی در خاتمه این گفت‌وگو با اشاره به معاملات منفی خودرویی‌ها، گفت: خبرهای متعددی در خصوص واگذاری خودروسازهای بزرگ کشور منتشر شده و این اخبار برای نخستین بار تاثیر بسیار زیادی بر این گروه داشت، بار دومی که این خبرها مجددا داغ شد، شدت تاثیرگذاری بر روی گروه کاسته شد و در دفعات بعدی نیز به همین ترتیب اثرگذاری آن با کاهش مواجه بود و در حال حاضر بازار به آن واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و اصطلاحا خبر آن پیشخور شده است. خبر مربوط به واگذاری خودرویی‌ها موجب نوسان یک روزه آنها شد و سپس با افت نمادهای این گروه رو به رو شدیم.

۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
کد خبر: 32373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha