واکنش بورس به انتخابات آمریکا/ عکس العمل بازار سرمایه به نوسان نرخ ارز چه خواهد بود؟

شریعتی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بانک مرکزی بتواند به میزان ثبت سفارش‌ها و نیاز تجار ارز با قیمت مصوب پرداخت کند، ثبات بازار ارز ادامه دار خواهد شد و پس از آن بازار سرمایه نیز وارد یک روند منطقی و مشخصی شود. فکر می‌کنم تا یک الی دو هفته دیگر شاهد روال منطقی بازار سهام باشیم.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد- زهرا فعله گری؛ رشد قیمت‌ ارز و انتظارات تورمی سال‌هاست که در اقتصاد ایران گوی سبقت را از سایر متغیرها ربوده است و زیر سایه ضعف مدیریت و نبود راهکاری مشخص برای ایجاد آرامش در بازارها، به راحتی در میان بسترهای موجود بر تصمیمات مردم یکه‌تازی می‌کند.

این عامل (نرخ ارز) که در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر نحوه نگاه مردم به آینده معیشت و پایه پولی داشته سبب شده تا با کوچکترین تغییری در افق سیاسی و سخنان روزمره مسئولان، شاهد تغییر شرایط در بازارها و نحوه تصمیم‌گیری مردم باشیم. بازار سرمایه به عنوان منعطف‌ترین بازار مالی در این روزها که بحث انتخابات آمریکا و تغییر ریاست جمهوری آن در میان بود، تغییرات محسوس و سریعی داشت. به‌طوری که با پیشی گرفتن جو بایدن از دونالد ترامپ؛ پس از افت سنگین ۴ ماهه شاخص بورس، برخی از نمادها همانند خودرو که سهمی ریالی محسوب می‌شوند مثبت شدند و بالعکس نمادهای دلاری واکنش منفی نشان دادند. البته بسیاری از صاحب نظران بازار سرمایه معتقدند که بورس با پشت سر گذاشتن اصلاح عمیق و روشن شدن فضای غبارآلود انتخابات آمریکا، می‌تواند وارد روند مثبت و مطلوبی شود. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

روزبه شریعتی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس رادار اقتصاد اظهار کرد: اکنون سردرگمی نه تنها در بازار سهام بلکه در تمامی بازارها بسیار زیاد بوده و تنها تفاوت بورس با سایر بازارها در نقدشوندگی، انعطاف و واکنش سریع آن به اخبار است.  

شریعتی درمورد این پرسش که چرا بازار روز چهارشنبه مثبت و معاملات نخستین روزهای هفته با روند منفی همراه شد؟ بیان کرد: در پایان هفته گذشته ذهنیت بیشتر سهامداران مبنی بر پیروزی دونالد ترامپ بود و به همین دلیل سهام‌های دلاری سبزپوش شدند و نمادهای ریالی در روز سبز بازار افت اندکی را تجربه کردند اما با پیشی‌گرفتن رقیب او یعنی جو بایدن و شواهد حاکی از پیروزی حزب دموکرات، انتظارات تورمی و نرخ دلار کاهش پیدا کرد که همین موضوع علت اصلی ریزش بازار شده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچند که انتظار وجود فضایی ابهام برانگیز در نرخ ارز را نداشتیم اما منتظر رفتارهای هیجانی در چند روز نخست بازار سهام پس از رای شماری انتخابات بودیم.

شریعتی گفت: اکنون بیشتر سهم‌ها رفتارهای پیش واکنشی نشان می‌دهند و زمانی که از سهامداران جویای علت ورود به صف فروش می‌شویم، شایعات حاکی از دلار ۱۵ هزار تومانی را بیان می‌کنند! درصورتی که چنین نرخ‌هایی با واقعیت اقتصاد ما همخوانی ندارد و رسیدن به چنین محدوده‌ای برای دلار بسیار بعید و دور از ذهن است.

وی اضافه کرد: مهمترین عامل در سردرگمی بازار سرمایه نامشخص بودن نرخ واقعی دلار است. دلار در بازار آزاد حدود ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان معامله می‌شود. صرافی‌ها نیز دلار را به قیمت ۲۴.۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند اما نرخی برای خرید آن اعلام نکرده‌اند.

شریعتی اضافه کرد: از طرفی قیمت سامانه نیما هنوز نامعلوم بوده و ما در سردرگمی قیمت برابری ارزهستیم و نمی‌دانیم که چه مقدار تقاضا برای چه رقمی در بازار ارز وجود دارد و تمام گفته‌های مطرح در حد گمانه‌زنی بوده؛ در حقیقت بازار سرمایه نیز با ابهام بازار ارز درگیر شده است.

کارشناس بازار سرمایه درمورد پیروزی جوبایدن گفت: سیاست‌هایی که از جانب جو بایدن مطرح شده این فرضیه را به وجود آورده است که پیروزی حزب دموکرات می‌تواند منجر به بهبود شرایط دیپلماسی و اقتصادی شود اما نمی‌دانیم که این گشایش‌ها تا چه میزان می‌تواند کارا باشد و آیا قادر به حفظ طولانی مدت دلار زیر نرخ ۲۰ هزار تومان و درهم را در محدوده ۶ هزار تومان است و یا خیر؛ البته تحقق این نرخ را خیلی بعید می‌دانم.

وی معتقد است: بیشتر معاملات ما با درهم شکل می‌گیرد که با نرخ فعلی آن، معادل دلاری ۲۲ الی ۲۳ هزار تومان تخمین زده می‌شود. البته امیدواریم بانک مرکزی ذخیره کافی داشته باشد و به واسطه آن توان کنترل و ایجاد ثبات در نرخ ارز را داشته باشد.

شریعتی افزود: اگر بانک مرکزی بتواند به میزان ثبت سفارش‌ها و نیاز تجار ارز با قیمت مصوب پرداخت کند، ثبات بازار ارز ادامه دار خواهد شد و پس از آن بازار سرمایه نیز وارد یک روند منطقی و مشخصی شود. فکر می‌کنم تا یک الی دو هفته دیگر شاهد روال منطقی بازار سهام باشیم.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بازار بورس دیگر همانند یک سال گذشته بخصوص در دوره زمستان ۹۸ تا اواخر تیر ۹۹  باز نمی‌گردد اما زمینه به وجود آمدن بازاری منطقی و خارج از فضای هیجانی وجود دارد. بنابراین در ادامه می‌توانیم بازاری کاملا تحلیلی که قبل از ورود مردم به آن، تجربه کردیم را مجدد شاهد باشیم.

وی تشریح کرد: با منطقی شدن بازار مجدد می‌توان منتظر مد نظر قرار گرفتن معیارهای اصلی بازار ازجمله EPS  (درآمد هر سهم) ، Forward P/E ( نسبت قیمت به درآمد هر سهم در آینده) نزد سهامداران و افزایش جلسات تحلیلی باشیم.

شریعتی بیان کرد: شنیده‌هایی مبنی بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان سال مجددا ( EPS ) هر سهم را در نمادها به نمایش می‌گذارد، شنیده می‌شود که همین موضوع می‌تواند به تحلیلی‌تر شدن شرایط کمک شایانی کند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ثبات مهمترین اصل بازار مالی است، تاکید کرد: البته برای اینکه بازاری همانند سال‌ ۹۶ را تجربه کنیم و روند منطقی در بازار پایدار بماند، عوامل دیگری همچون حفظ نرخ سود سپرده‌های در وضعیت فعلی و ثبات در سیاست‌های ارزی است. در چنین شرایطی بازار زمینه روند مشخص و ایده‌آلی را دارد.

۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 5646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha