تصمیمات خلق الساعه دولت روی بازار سرمایه اثرگذار است/شاهد سردرگمی سیاست گذاران در این حوزه هستیم/برنامه راهبردی در بورس نداریم

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: می توان گفت بخشی از اتفاقات منفی در بورس یا در کلیت اقتصاد ایران ناشی از نبود یک سیاست راه درست و اصولی برای اقتصاد کشور است که در مقاطع مختلف باعث می شود شاهد تصمیم گیری های عجیب و غریب باشیم.در حال حاضر دولت معضل فروش نفت یا کسب درآمد ندارد بلکه بخش عمده مساله دولت عدم دسترسی به منابع ارزی است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص افزایش نرخ خوراک شرکتهای بورسی و تبعات تصمیمات خلق الساعه دولت روی بازار سرمایه و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران گفت: در لایحه بودجه تامین بخشی از یارانه ها را دولت وابسته به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها و افزایش قیمت گاز و و سوخت شرکت های پتروشیمی، فولادی و سیمانی کرده است. دولت مایل به پرداخت یارانه نقدی به مردم برای جلوگیری از فشار تورم و معیشت است و چون کسری بودجه امکان حمایت از مردم را با جیب خود دولت نمی دهد تلاش کرد تا این موضوع را در لایحه بودجه به تصویب مجلس برساند که بخشی از یارانه ها با افزایش قیمت گاز تامین شود.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: مصوبه ای که هر چند دولت را راضی نگه می دارد اما ضربه ای سنگین به صنعت پتروشیمی وارد کرد به طوری که در آینده ای نه چندان دور یا به زودی شاهد افت صادرات پتروشیمی خواهیم بود.

همایون دارابی معتقد است: باید منتظر کاهش صادرات محصولات پتروشیمی باشیم، ضمن اینکه دولت برای درآمد زایی بیشتر خود ارز پایه را از نیمای ۲۸۵۰۰ به نیمای دو یعنی نرخ ۳۷۵۰۰ تومان برای شرکت ها بخصوص شرکت های صادراتی مثل پتروشیمی ها تغییر داد.

همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: متاسفانه شاهد سردرگمی و عدم سیاست مشخص دولت در بخش های مختلف اقتصادی هستیم، یعنی مشخص نیست دولت به چه سمتی می رود و معلوم است که برای اداره اقتصاد برنامه بلند مدتی ندارد، به همین دلیل نیز سیاست های متناقض که به سرعت اصلاح می شوند را در پیش گرفته است.

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: به نوعی می توان گفت بخشی از اتفاقات منفی در بورس یا در کلیت اقتصاد ایران ناشی از نبود یک سیاست درست و اصولی برای اقتصاد کشور است که در مقاطع مختلف باعث می شود شاهد تصمیم گیری های عجیب و غریب باشیم.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: با اینکه قیمت جهانی نفت در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و صادرات نفت نیز افزایش داشته به طوری که براساس آمارهای سال ۱۴۰۱ دولت نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار صادرات نفت داشته است، رقمی معادل سال اول بعد از برجام دولت اقای روحانی که ۵۵ میلیارد دلار صادرات داشت و بعید به نظر نمی رسد که دولت امسال نیز مثل سال گذشته نفت بیشتری صادر کند اما دولت همچنان به دلیل کسری بودجه اقدامات عجیب و غریبی را به اقتصاد و بورس تحمیل می کند.

دارابی در خصوص اینکه چرا علی رغم فروش نفت بیشتر دولت همچنان درگیر کسری بودجه است گفت: مهمترین مساله ای که دولت به درستی نمی تواند به منابع مالی ناشی از فروش نفت دسترسی داشته باشد بحث تحریمهاست؛ اگر تحریم ها به نوعی یا به صورت توافق آشکار یا محرمانه لغو شود با این میزان درآمد کسری بودجه دولت از بین می رود.

وی در ادامه بحث افزود: در حال حاضر دولت معضل فروش نفت یا کسب درآمد ندارد بلکه بخش عمده مساله دولت عدم دسترسی به منابع ارزی است ضمن اینکه در این دولت نیز علی رغم اینکه در آن زمان دولت وقت درآمد نفتی زیادی داشت اما عدم برنامه ریزی درست، نداشتن برنامه بلند مدت و نقشه راه، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و متناقض و حضور پررنگ افرادی که به دنبال رانت بودند باعث شد کشور عملا از درآمد قابل ملاحظه منفعتی نبرد.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: در واقع عدم کلان نگری و نداشتن برنامه راهبردی برای مدیریت اقتصاد مهمترین معضل است با اینکه در حال حاضر وضعیت درآمدی دولت بهتر از گذشته است اما همچنان برای مدیریت اقتصاد برنامه ساختارمندی ندارد و هدفی ندارد که مشخص باشد در چه مسیری برای تحقق آن هدف باید حرکت کند.

۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
کد خبر: 47477

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha