شرایط امروز اقتصاد و بازار سرمایه،نتیجه تصمیمات دیروز است/رئیس سازمان بورس اصلا تاثیرگذار نیست/حرکت به سمت روزهای خوب اقتصادی کند است

کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: وقتی مسولین متوجه شوند قیمت ها در بورس باید به صورت آزادانه کشف شود و بورس بازار رقابتی است بورس رشد می کند. اما هنگامی که در پس ذهن کلان ترین سیاست های اقتصادی ما اعتقادی به اقتصاد آزاد وجود ندارد اصلا رئیس سازمان بورس تاثیرگذار نیست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مهدی سوری کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عدم تحقق وعده های بورسی دولت گفت: قطع به یقین در دوران انتخابات حرف و وعده زیاد است چرا که وعده های داده شده از سوی آقای رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بدون برنامه وغیر منسجم و مدون شده نبود به همین خاطر از ابتدای امر مشخص بود چندان روی وعده های بورسی دولت نباید حسابی باز کرد.

وی در این باره افزود: زمانی که کاندیداهای مختلف زیاست جمهوری هفته آخر انتخابات تازه به این فکر می افتند که جایی به اسم بورس وجود دارد شاهد بودیم هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری با کلی گویی هایی بر آن بودند تا به نوعی دل سهام داران بورس را به دست آورند. چنین وعده های بی اساسی قابلیت بررسی ندارد.

مهدی سوری در این باره تصریح کرد: به عنوان مثال، یکی دو روز آخر تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری شاهد برگزاری نشست کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری یا بازدیدشان از سهام داران بودیم. جالب تر این است که در ایام انتخابات و اوایل انتخابات اصلا موضوع بورس مورد توجه آنها نبود، بنابراین در می یابیم آنچه وعده دادند کمترین موضوعیتی ندارد و محقق شدنی نیست.

مهدی سوری کارشناس بورس و بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا بورس روند مثبت و رو به رشدی را در یک سال اخیر طی نکرده، گفت: مشکل عدم رشد بورس و رشد اقتصاد را نباید فقط به دولت سیزدهم نسبت داد چرا که دولتها و حاکمیت های مستقر در ایران در بیش از ۵۰ سال گذشته براین باور بوده اند که با دستور و کنترل کردن می توانند بازارهای مختلف را به سمتی که تمایل دارند ببرند. مساله این است که متاسفانه در پیکره مردم هم میبینیم خیلی وقت ها شاید پذیرای این رویه باشند که شخصی مثل قوام السلطنه بیاید ماست ها را کیسه کند و ... پس تفکر این گونه برخوردهای تعزیری در اقتصاد و باور ذهنی ما هنوز وجود دارد.

کارشناس بورس و بازار سرمایه در این باره توضیح داد: تفکر برخوردهای تعزیری چه در پایین نگه داشتن قیمت که باعث می شود افرادی زمام دار اقتصادی و سیاست گذار باشند که هنوز نمی دانند قیمت ها، عامل تورم نیستند، بلکه افزایش قیمت محصول تورم است، لذا با پایین نگه داشتن قیمت ها تورم کنترل نمی شود.

کارشناس بورس و بازار سرمایه بیان داشت: اگر برآیند نمودار بازار سرمایه به سمت پایین در حال حرکت است با اتخاذ و اعمال سیاست های درست در کلان اقتصاد باید نمودار رشد واقعی داشته باشد نه اینکه به صورت دستوری از طریق حقوقی ها یا رسانه های وابسته به صورت کاذب چنین موضوعی را ترسیم کنیم.

مهدی سوری افزود: ما در صورتی می توانیم بگوییم آینده بورس بهتر می شود که برآیند اتفاقات و رفتارهای امروز را در بهبود شاخص هایی که با تغییرات و اصلاحات اساسی اتفاق افتاده شاهد باشیم. شرایط امروز اقتصاد و بازار سرمایه، نتیجه تصمیمات دیروز است. قاعدتا شرایط فردا هم نتایج تصمیمات امروز است. اگر امروز تصمیمات خوبی گرفته شود آینده اقتصادی خوبی در پیش رو خواهی داشت اما تصمیمات غلط منجر به آن شده که حرکت به سمت روزهای خوب اقتصادی یا کند است یا اصلا حرکتی دیده نمی شود، بنابراین نمی توان به پویایی اقتصاد ایران در آینده ای نه چندان دور امیدوار بود.

وی در خصوص عوامل تاثیر گذار در بورس گفت: وقتی اقتصاد روند مثبتی داشته باشد قطعا بازار سرمایه و بازارهای مالی احساس خطر کمتری می کنند اما وقتی شرایط مساعد نباشد بازار سرمایه در سطوح پایین تری از قیمت پایدار می شود. به هر حال اکنون علی رغم وجود همه چالش های اقتصادی، قیمت ها در بازار بورس پایدار است اما با بررسی بورس ایران با سایر بورس ها متوجه می شویم در سطوح P/E پایین تری قرار داریم یا بازار خودمان را با گذشته خودش مقایسه کنیم مشهود است که در حال حاضر در سطح پایین تری نسبت به قبل قرار دارد.

مهدی سوری در پایان گفت و گو در پاسخ به این سوال که با تغییر مدیریت بورس، بازار سرمایه در مسیر روند مثبتی قرار می گیرد، گفت: بازار سرمایه با تغییر مدیریت دچار تغییرات مثبت نمی شود به این دلیل که مسائل چالشی این بازار بسیار کلان است. وقتی مسولین متوجه شوند قیمت ها در بورس باید به صورت آزادانه کشف شود و بورس بازار رقابتی است بورس رشد می کند. اما هنگامی که در پس ذهن کلان ترین سیاست های اقتصادی ما اعتقادی به اقتصاد آزاد وجود ندارد اصلا رئیس سازمان بورس تاثیرگذار نیست.

۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 34352

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha