اتفاق بی‌سابقه در بازار ارز/ حباب سکه نزولی شد

در هفته جاری برخلاف روال سابق، با وجود رشد دلار حباب درهم منفی شد و در تمام طول هفته حباب منفی ثبت شد که تا کنون سابقه نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خبر باقی ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف در ابتدای هفته سیگنال منفی به بازار ارز تلقی شد در حالی که چندی پیش پس از انتشار خبر خروج ایران از ذیل توصیه هفت اف‌ای‌تی‌اف برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج می‌شود و اینگونه فضاسازی کردند خبر ابقای ایران در لیست سیاه، پس از فضاسازی شکل گرفته سیگنال منفی تلقی شد و باعث افزایش قیمت دلار گردید.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد که عرضه سکه از ۱۳ آذر و از طریق سامانه مرکز مبادله خواهد بود. عرضه به صورت حراج است و سکه‌ها به تاریخ سال۸۶ ضرب شده‌اند.‌ پیش از این محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در ۲۴ دی‌ماه خبر از عرضه سکه‌های بدون تاریخ داده بود ولی بر اساس صحبت‌های رییس مرکز مبادله ارز و طلا این موضوع منتفی شده است. برخی از کارشناسان عرضه سکه با ضرب سال ۸۶ را منطقی‌تر دانستند که بر کنترل حباب سکه تاثیر بیشتری دارد.

سهمیه‌ ارز مسافرتی افزایش پیدا کرده است در آستانه سفر ‌های نوروزی ایسنا اعلام کرد این تصمیم به این دلیل است که تقاضای سفرها به بازار ارز فشار وارد نکند. هرچند معاملات آزاد بازار ارز غیر قانونی است ولی چنین اقداماتی باعث عمق‌بخشی به معاملات بازار شده و از فشار تقاضا می‌کاهد.

حباب درهم منفی شد

بررسی حباب درهم در این هفته نشان می‌دهد که درهم امارات تلاش خود را برای ممانعت از رشد دلار انجام داده است چرا که حباب درهم در تمام روزهای هفته منفی بوده است، در گذشته هروقت قیمت دلار رشد میکرد حباب درهم هم افزایش می‌یافت ولی در هفته جاری برخلاف روال سابق، با وجود رشد دلار حباب درهم منفی شد و در تمام طول هفته حباب منفی ثبت شد که تا کنون سابقه نداشته است.

IMG_20240301_103119_604

بررسی قیمت دلار نشان میدهد که اسکناس آمریکایی در این هفته ۲.۷ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

حباب سکه نزولی شد

اونس طلا به کانال دو هزار و ۴۰ دلاری وارد شد، تحلیلگران معتقدند که انتخابات کشورهای جهان در سال پیش رو باعث افزایش مخارج دولت‌ها و اعمال سیاست انبساطی‌تر خواهد شد که به نفع طلاست. سکه امامی در این هفته با اهرم اونس و دلار رشد کرد ولی رشد آن به اندازه دلار نبود که منجر به کاهش حباب سکه شد. خبر عرضه سکه در مرکز مبادله در هفته آتی باعث شد که سکه امامی کمتر از همه افزایش یابد و رشد ۲.۱ درصدی را ثبت کرد.

IMG_20240301_103114_232

با رشد اونس جهانی طلا، طلای آب شده بیشتر از سایرین افزایش یافت و بازدهی ۲.۹ درصدی را به ثبت رساند، ربع سکه نیز در این هفته ۲.۵ درصد افزایش یافت.

۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 52931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha