۳ الزام برای بهبود فضای بازار سرمایه/صنایع بورسی از سیاست‌های اشتباه دولت آسیب می‌بینند/تغییر روند بورس نیازمند تغییر سیاست های کلان است

مدیرعامل سبدگردان داریوش گفت: تغییر روند بورس از نزول به صعود نیازمند تغییر نگرش در سیاست های کلان است و گمان می کنم دولت در نخستین گام باید در سدد حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره و همچنین کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد باشد. اگر این سه موضوع اجرایی بشود می توان گفت که بازار سهام نیز می توانند اصطلاحا یک نفس آسوده بکشد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد نیمه مرداد ماه سال ۹۹ بود که ریزش بورس آغاز شد و تا به امروز یعنی مهر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد. این ریزش دلایل مختلفی داشت اما مهمترین دلیل آن برداشت نقدینگی سنگین توسط دولت دوازدهم برای جبران کسری بودجه خود بود که نتیجه‌ آن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به بورس بود. در زمان برداشت این پول، شاخص کل بورس به یکباره سقوط کرد و همچنان روی مدار نزول قرار دارد. در این مدت سرمایه‌گذاران زیان بسیار زیادی کردند و همچنان در ضرر هستند. مسولان دولتی در این دوسال و اندی وعده‌های زیادی برای ترمیم بورس و جبران خسارت سهامداران دادند اما هیچ یک از این وعده‌ها به صورت صددرصد عملی نشد و بلکه در برخی از موارد خلاف این وعده‌ها عمل شد که نتیجه آن بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به بورس بود. در حال حاضر ۹۹ درصد از سهام موجود در بازار سرمایه ارزندگی لازم و کافی را دارند. اما سهامداران خریدی انجام نمی‌دهند و آنها عقیده دارند که دخالت‌ها و عده‌های مسولان باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران حتی روی سهام ارزنده بازار نیز زیان کنند.

همایون دارابی مدیرعامل سبدگردان داریوش و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: عدم ثبات در تصمیم گیری ها و سیاست‌های کلان بر سودآوری شرکت ها تاثیر بسزایی دارد کما اینکه در خصوص نرخ حامل های انرژی اما و اگرهای متعددی مطرح است و همین موضوع می تواند آینده بسیاری از شرکت ها را تحت تاثیر قرار بدهد؛ در نتیجه ابهام در این مسائل ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

دارابی اضافه کرد: از طرفی دولت وعده‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصاد داده است که از جمله آن می توان به خصوصی‌سازی خودروسازها، مشخص شدن فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، تعیین و تکلیف ایرادات صندوق دارا یکم و پالایش و... اشاره کرد که برای بهبود فضا و جو بازار سهام باید در اولویت قرار بگیرد و مطابق وعده‌ها آنها را اجرایی کنند.

وی مطرح کرد: البته در کنار عملیاتی کردن وعده‌های یاد شده باید سیاست گذاری اساسی در خصوص بازگشت اعتماد به بازار تدوین بشود. عدم پیش برد سیاست های مشخص برای آینده بازار و بعضا سخنان و واکنش‌های ضد و نقیض باعث شده تا سهامداران نسبت به سرمایه گذاری در بازار سهام واهمه داشته باشند و این در حالی است که در ارزندگی بازار بورس تردیدی وجود ندارد، بنابراین اگر دولت برای رفع بدبینی‌های موجود کوششی داشته باشد، سهامداران حقیقی نیز به این بازار بازخواهند گشت.

مدیرعامل سبدگردان داریوش بیان کرد: اگر سیاست‌های کلان و برنامه بودجه سال آینده به نحوی تدوین بشود که صنایع به رونق برسد، ضمن حرکت و پیشرفت چرخ اقتصاد کل، صنایع بورسی نیز از زیان خارج خواهند شد.

وی افزود: متاسفانه برخی از صنایع دچار اسیب دیدگی از سیاست گذاری های اشتباه دولت شده‌اند، به طور نمونه بعضا نرخ گاز به حدی افزایش پیدا می کند که حاشیه سود صنایع تولیدی به طور محسوس افت پیدا می کنند و هزینه های تولید افزایش می‌یابند. از دیگر سیاست های اشتباه دولت می توان به پیچیدگی سیاست فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها اشاره کرد که باعث پیش بینی ناپذیر کردن سودآوری تولیدات و سردرگمی سرمایه گذاران می‌شود. گزارش عملکرد شرکت ها نشان می دهد که گروه‌های غذایی، خودروسازی، شوینده‌ها و لاستیک‌سازها و ... بیشترین آسیب را از نبود استراتژی مشخص و سیاست‌های دستوری می‌بینند.

مدیرعامل سبدگردان داریوش ابراز کرد: تغییر روند بورس از نزول به صعود نیازمند تغییر نگرش در سیاست های کلان است و گمان می کنم دولت در نخستین گام باید در سدد حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره و همچنین کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد باشد. اگر این سه موضوع اجرایی بشود می توان گفت که بازار سهام نیز می توانند اصطلاحا یک نفس آسوده بکشد.

دارابی گفت: بازار سهام دارای علاوه بر ارزندگی کنونی دارای ظرفیت های بالقوه بسیار زیادی است که با رفع چالش سیاست های اشتباه دولت، می تواند به ظرفیت بالفعل تبدیل بشود. بازار سهام ما به محرک‌ها واکنش سریعی نشان می دهد، بنابراین اگر تغییرات ساختاری مذکور رخ بدهد، به طور قطع بازار سرمایه نیز روند رو به رشد و صعودی خود را پیش خواهد گرفت.

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 33855

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha