۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 53346
چالش‌های حذف ارز مسافرتی

از آنجایی که تعادل قیمت در بازار به واسطه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد بانک مرکزی اگر به دنبال کاهش عرضه در بازار آزاد ارز و همچنین جلوگیری از زیاد شدن قیمت‌هاست، باید به دنبال راهی برای کاهش تقاضای ارز نیز باشد تا کاهش عرضه به رشد قیمت دلار دامن نزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ارز مسافرتی و نحوه تخصیص آن مدتی است که مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران قرار گرفته است.

مسافران نوروزی از محل دریافت ارز مسافرتی رانت قابل توجهی را کسب میکنند که برخی معتقدند در شرایط تحریم یک یارانه به سفرهای خارجی است و به ضرر توریسم داخل در تعطیلات نوروز است.

در چنین شرایطی استقبال از ارز مسافرتی به قدری بالا بوده که صف تخصیص ارز در فرودگاه، از ویدیوهای بازنشرشده پر بازدید در فضای مجازی است.

در حالیکه در دو روز گذشته خبر لغو ارز مسافرتی بازنشر شد ولی این خبر با تکذیب رو به رو شد و عرضه ارز مسافرتی همچنان ادامه دارد.

روز قبل بانک مرکزی بالاخره به این صحبت‌ها پایان داد و وارد میدان شد، بانک مرکزی اعلام کرده اسامی کسانی را که ارز مسافرتی را دریافت کرده ولی بلیط خود را لغو کرده‌اند از فرودگاه دریافت خواهد کرد، افراد باید یا ارز گرفته شده را پس دهند و یا مشمول فرایند محدودیت دسترسی به خدمات بانکی خواهند شد.

تخصیص ارز مسافرتی پیش از سفرهای نوروزی از فشار تقاضای مسافرتی بر بازار ارز می‌کاهد و مانع اثر افزایش تقاضای مسافرتی بر بازار ارز می‌شود.

از طرفی این عرضه غیر مستقیم بازارساز ارزی یک تأثیر دیگر نیز بر بازار ارز دارد.

فعالیت‌های زیرزمینی اقتصادی و قاچاق کالا، مواردی هستند که وجود دارند ولی تامین ارز این فعالیت‌ها غیر قانونی است و از بازار رسمی تامین نمی‌شوند، با این وجود کالاهای فراوانی با برندهایی در بازار دیده می‌شود که فقط از طریق قاچاق می‌توانند وارد بازار شوند. معامله در بازارهای موازی یکی از شغل‌های پردرآمد در کشورهای تحریمی است که مورد نیاز برای قاچاق این حجم از کالا وقتی از بازار رسمی تامین نمیشود وارد بازار غیررسمی شده و به قیمت‌ها فشار می‌آورد. است

ارزهای مسافرتی که در نهایت از مرز خارج نمی‌شوند یکی از مواردی است که وارد بازار ارز شده و به افزایش عمق معاملات کمک‌ می‌کنند و از فشار تقاضای غیر قانونی ارز بر بازار آزاد ارز می‌کاهند.

از آنجایی که تعادل قیمت در بازار به واسطه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار شکل می‌گیرد بانک مرکزی اگر به دنبال کاهش عرضه در بازار آزاد ارز و همچنین جلوگیری از زیاد شدن قیمت‌هاست، باید به دنبال راهی برای کاهش تقاضای ارز نیز باشد تا کاهش عرضه به رشد قیمت دلار دامن نزند.

بورس در سال جاری بدقلقی کرد

قیمت دلار در معاملات روز گذشته افزایش نیافت و سکه تنها بازار افزایشی روز قبل بود. در معاملات شب گذشته تتر هم، متوقف شد و در نزدیکی محدوده قیمتی دلار تهران معامله شد.

بازار سرمایه منزوی‌ترین بازار در سال جاری است که رشد چندانی را تجربه نکرده است. در حالیکه دلار،مسکن، خودرو و طلا صعودی شده‌اند بورس درجا زده است ولی نکته مثبت بازار سرمایه افزایش ارزش معاملات خرد به بالای کانال پنج‌هزار میلیارد تومان است.

علیرغم بدقلقی بازار سرمایه تعداد زیادی از تحلیلگران به رشد بورس در سال آتی امیدوارند و با توجه به نرخ دلار سال آینده می‌تواند سال بورس باشد.

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 53346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha