اقتصاد کشور با قحطی منابع مواجه است/دستورات خلق الساعه سود شرکتهای بورسی را از بین برده/پولهای خارج شده از بورس راهی سایر بازارها شده است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: متاسفانه در حال حاضر با شرایط نامناسب اقتصادی ناشی از نرخ بهره بالا، نرخ ارز غیر واقعی و قیمت گذاری دستوری مواجه هستیم موضوعاتی که موجب افزایش نگرانی شدید درباره آینده بنگاه ها و آینده سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را فراهم کرده اند. متاسفانه بعد از یکسالی که از افزایش نرخ بهره بانکی می گذرد و انباشته شدن سود سپرده ها،عموما این سودها به بازارهای فیزیکی سرریز می شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص مسائل مرتبط با افزایش سود دهی برخی ابزارها و صندوق های بورسی با توجه به آنچه کلیت اقتصاد بورس را وارد این فضا کرده است، گفت: مساله اساسی این است که نرخ بهره تا حدی رقیب بازار سرمایه بود اما با توجه به بالا گرفتن و افزایش نرخ تورم در ماه های اخیر به نظر می رسد بخشی از منابعی که از بازار سرمایه خارج می شود راهی بازار ارز و سکه می شود چرا که پول از سهام خارج شده اما وارد صندوق های با درآمد ثابت هم نشده است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: متاسفانه بعد از یکسالی که از افزایش نرخ بهره بانکی می گذرد و انباشته شدن سود سپرده ها،عموما این سودها به بازارهای فیزیکی سرریز می شود به همین خاطر معمولا شاهد افزایش قیمت ها در بازارهای موازی از جمله املاک و مستغلات ارز، طلا و سکه هستیم.

همایون دارابی خاطر نشان کرد: با نگاهی به بازارهای مختلف بخصوص بازار ارز و طلا نشانه هایی از ذوب رکود در بازار املاک و مستعلات دیده می شود اما درمورد ابزارهای بازار سرمایه که نرخ های سود سپرده بالا اعلام می کنند این سودهای بالا به این دلیل پیشنهاد می شود چرا که نرخ سود سپرده های بانکی و اوراقی که دولت عرضه می کند هم بسیار بالاست. از سوی دیگر بانکها هم به این خاطر که جریمه ۳۶درصدی اضافه برداشت را تقبل نکنند نرخ های بالایی برای ارقام پیشنهاد می کنند، بنابراین این ابزارها چون پول را جمع می کنند پول عمده ای را در اختیار بانکها یا منتشر کنندگان اوراق قرار می دهند سود بالایی می دهند وگرنه نرخی نیست که ابزارها بخصوص صندوق ها بتوانند ایجاد کنند، بلکه متاسفانه نرخی است که در اقتصاد وجود دارد.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: در هفته گذشته افراد حقیقی سهام قابل توجهی را به فروش رساندند با این حال پولی وارد صندوق های با درآمد ثابت نشد، بنابراین بخش عمده ای از پول راهی سایر بازارها شده است، لذا می توان گفت ابزارهای بورسی آینه منعکس کننده نرخ های سپرده بانکی و اوراق عرضه شده دولتی هستند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: باید بر این نکته تاکید شود که ابزارها نرخ ساز نیستند بلکه نرخ را منعکس می کنند. برای کاهش نرخ سود لازم است که سازمان برنامه و بودجه اقدامات نهایی را انجام دهند چرا که اگر این سازمان ها نرخ سود را کاهش دهند ابزارها نیز در همین مسیر حرکت می کنند.

همایون دارابی یادآور شد: توجه کنید بخش عمده ای از نظام اقتصادی کشور در حال حاضر با قحطی منابع و سیاست انقباضی شدید مواجه است و متاسفانه انتهای سال بانکها خطوط اعتباری را برای صنایع و از طرف بانک مرکزی برای بانکها باز نمی شود به این خاطر نرخ بهره بالا رفته است.

دارابی تصریح نمود: ابزارهای بازار سرمایه صرفا منعکس کننده وضعیت اقتصادی کشور هستند نه ایجاد کننده. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با پرداخت نرخ های بهره های بالا روی اوراق و سپرده ها این شرایط را ایجاد کرده اند.

کارشناس بورس گفت: وقتی نقدینگی در بازار نداشته باشید و بخش عمده ای از نقدینگی به دلیل اجرای سیاست انقباضی در بانکها قفل شده است این وضعیت طبیعی است. متاسفانه حجم معاملات در بازار اندک است بنگاه های ما زمانی که نمی توانند وام سرمایه در گردش و وام ایجاد پروژه را دریافت کنند مجبورند دارایی های خود به ویژه سهام صندوق ها و انواع سرمایه گذاری ها را بفروشند و همین مساله باعث زیان بازار شده است.

همایون دارابی گفت: سیاست انقباضی کنونی و نرخ بهره بالا از طرف دیگر تنبیه صادر کنندگان به خاطر نرخ ارزی که تقریبا نصف نرخ واقعی است و همچنین قیمت گذاری دستوری باعث ضعف بازار شده است.

وی افزود: ضعف بورس زمانی برطرف می شود که اولا نرخ بهره کاهش بیابد قیمت گذاری دستوری برداشته شود؛ لذا تا زمانی که این سه گانه وجود دارد سازمان بورس عملا نه هیچ سازمان و مدیری نمی تواند کار خاصی برای بنگاه های ما که روزانه با مشکلات شدیدتری مواجه می شوند انجام دهد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر با شرایط نامناسب اقتصادی ناشی از نرخ بهره بالا، نرخ ارز غیر واقعی و قیمت گذاری دستوری مواجه هستیم موضوعاتی که موجب افزایش نگرانی شدید درباره آینده بنگاه ها و آینده سرمایه گذاری در اقتصاد کشور را فراهم کرده اند.

همایون دارابی تاکید کرد: متاسفانه دستورات خلق الساعه و دستورالعمل های مکرر که منجر به از بین رفتن سود شرکت ها شده از جمله مصوبه اخیر پالایشگاه ها و مصوبات قبلی پتروشیمی ها و معادن منجر به آسیب پذیری بیشتر شرکت ها و از بین رفتن انگیزه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران شده است.

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳
کد خبر: 51964

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha