امروز بانکها عهده دار حمایت از تولید هستند/ عملکرد سازمان بورس در حمایت از تولید بسیار ضعیف است/برخورد با نهادهای مالی متخلف بورسی باید با جدیت پیگیری شود

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد گفت: برخورد با نهادهای مالی و کارگزاریهایی که درچارچوب قوانین بورس فعالیت نمی کنند موضوع مهمی است چرا که نادیده گرفتن تخلفات کوچک منجر به تخلف های بزرگتری می شود که هم بورس را به چالش می کشد و هم اقتصاد کشور را. به عنوان مثال در طول یک سال گذشته دکتر فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی با بانکهای متخلفی که خارج از چارچوب های بانکی عمل می کردند برخورد کرد، نتیجه این اقدام حاکمیت نظم در سیستم پولی کشور و ثبات نسبی در اقتصاد بود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چالش های مدیریت دستوری در بازار سرمایه وپیامدهای منفی تداوم این روند در اقتصاد کشور گفت: با اینکه بازار سرمایه و بازار پول متفاوت از هم هستند اماد در موضوع تاثیرپذیری از شرایط داخلی و بین المللی درجهاتی همسو هستند و از این لحاظ اشتراکاتی دارند . به هر حال نمی توان منکر این موضوع شد که یک طرف بازار پول دولت است در صورتی که بازار سرمایه باید به دست بخش خصوصی اداره شود نه دولت، بنابراین دستوری عمل کردن و عدم تبعیت از قوانین بورس به دلیل برخورداری از حمایت های دولتی کارکرد این نهاد مالی را زیر سوال می برد.

وی در این باره افزود: به همان اندازه که پول برای نظام بانکی کشور حائز اهمیت است جذب پول برای بازار سرمایه نیز حائز اهمیت است چرا که این دو بازار به نوعی رقیب هم هم به شمار می‌روند. مساله افزایش نرخ سود سپرده ها از این جهت مهم است چرا که جمع آوری نقدینگی مردم باید با توجه به اهداف مهمی آن هم اهداف بالا دستی یعنی تقویت زیر ساخت های مولد کشور صورت بگیرد.

وی دراین باره معتقد است: با توجه به اینکه امروز بانکها عهده دار حمایت از تولید هستند ومتاسفانه آمارهای مرتبط با حمایت بورس از تولید بسیار ضعیف است درحالی که بازار سرمایه باید تامین کننده مالی تولید باشد اما این مهم همچنان آنگونه که انتظار می رفته محقق نشده به این خاطر پرداخت سودهای غیر متعارف به مردم در بورس کارکرد اصلی سرمایه گذاری در این نهاد مالی را زیر سوا می برد.

رحمان سعادت اقتصاددان گفت: در اواخر دولت قبل با توجه به شرایط حاکم بر بورس و پایین بودن نرخ بهره بانکی به یک باره شاخص بورس افزایش یافت اما بعد از مدت کوتاهی دچار رکودی شدید شد. قطع به یقین خارج شدن از ظرفیت هایی که قانونگذار برای هر نهاد و بازاری اعم از پولی یا مالی تعریف کرده به زیان آن نهاد و برضد آن نهاد و سرمایه گذارانش تمام می شود به همین خاطر کارکرد درست بورس یا بانک وابسته به فعالیت در چارچوب های قانونی تعریف شده است تا منافع بازیگران و فعالین این بازارها تامین شود.

وی تصریح نمود: طی هفته های گذشته به دلیل وقوع درگیری های منطقه ای و کشمکش های عرصه بین‌الملل و مسائل مربوط به غزه یا مواردی که در خاورمیانه و دریای سرخ افتاده عملا بازار سرمایه را از خود متاثر کرده و شاهد اثرات منفی تداوم وضعیت کنونی روی بازار سرمایه هستیم، در حالی که انتظار داشتیم با توجه به چالش های ایجاد شده بازار سرمایه به نوعی تقویت می شد به این دلیل که بازار سرمایه باید به درست ترین شکل ممکن مدیریت شود تا به کارکرد وجایگاه واقعی خود یعنی حمایت از تولید بازگردد.

رحمان سعادت اقتصاددان معتقد است: برخورد با نهادهای مالی و کارگزاریهایی که درچارچوب قوانین بورس فعالیت نمی کنند موضوع مهمی است چرا که نادیده گرفتن تخلفات کوچک منجر به تخلف های بزرگتری می شود که هم بورس را به چالش می کشد و هم اقتصاد کشور را. به عنوان مثال در طول یک سال گذشته دکتر فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی با بانکهای متخلفی که خارج از چارچوب های بانکی عمل می کردند برخورد کرد، نتیجه این اقدام حاکمیت نظم در سیستم پولی کشور و ثبات نسبی در اقتصاد بود، لذا انتظار می رود سازمان بورس به عنوان مقام ناظر فعالیت کارگزاری‌ها و نهادهای مالی را مورد رصد قرار دهد و مانع روابطی شود که منجر به ایجاد شبکه هایی از همکاری داخلی می شود که به زیان اقتصاد و سرمایه گذاران واقعی است. هرگونه مماشات مدیران بورس با متخلفین در این بازار در بلند مدت به زیان اقتصاد کشور است و منجر به از بین رفتن اعتماد در مردم می شود.

رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان و استاد اقتصاد معتقد است: برخی تصمیم گیری ها و مماشات هایی که در بورس دیده می شود متاسفانه به هیچ وجه به نفع آینده بورس نیست، لذا رغبت سرمایه گذاری در بورس را از بین می برد بنابراین دولت ضمن تلاش برای برقراری نسبی آرامش در منطقه با توجه به اینکه از مهر ماه تاکنون خاورمیانه و منطقه به شدت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفته، بازارهای مالی و ارزی ما نیز از این وضعیت به بدترین شکل ممکن متاثر شده است طبیعتاً باید تلاش شود تا فضا به نفع منافع کشور رقم خورده شود و از تنش‌های اضافی خودداری شود.

وی افزود: همچنین بنگاه‌هایی که در بورس فعالیت دارند احتمالاً مشکلات اقتصادی دارند که دولت با همکاری رفع موانع تولید و مشکلات این سازمان‌ها و شرکت‌ها این‌ها را به رونق برگردانند. از سمت دیگر دولت باید خود را ملزم به این موضوع بداند ضمن حمایت از بورس به هیچ وجه حق دخالت در بورس را ندارد در غیر این صورت بر ضد منافع بورس عمل کرده است. در صورتی که ناظران و مدیران بورسی و مدیران دولتی اصول و ضوابط حاکم بر بورس را رعایت نکنند حتی نمی توان به اعتماد مردم به این بازار در کوتاه مدت امیداور بود.

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 52056

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha