عملکردهای دستوری و از بالا به پایین ضد منافع سازمان بورس عمل می کند/ بازار سرمایه زمانی طبیعی می‌شود که ساختاری وابسته به خواسته ها و تصمیمات وزارت اقتصاد نداشته باشد

استاد اقتصاد گفت: بهترین راهکار برای جذب و جلب سرمایه ها در بورس کاهش دخالت دولت به کمترین حد ممکن است. در چنین وضعیتی چون مردم می بینند بازار تعیین کننده است نه مسوولین، اتفاقاً بیشتر مردم وارد بازار سهام می‌شوند. تا زمانی که افت یا روند صعودی بورس جزئی به عنوان کارنامه مثبت یا منفی وزارت اقتصاد سنجیده می شود و این روند به قوت خود باقی است قطع به یقین بازار سرمایه در یک مدار طبیعی و رو به جلو حرکت نمی کند.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص اثرات عملکرد مدیران بورسی در عدم میل و رغبت مردم برای سرمایه گذاری در بازار سهام گفت: در این موضوع شکی نیست که عملکردهای دستوری و از بالا به پایین ضد منافع سازمان بورس عمل می کند بنابراین بخشی از بی میلی و عدم رغبتی که در سرمایه ها دیده می شود و بی تمایلی نسبت به حرکت به سمت بورس ناشی از نگاه بالا به پایین و عدم شفافیت و حاکمیت قوانین در بورس است.

وی در این باره خاطرنشان کرد: مساله حائز اهمیت این است تا زمانی که شاخص بازار را یکی از محورهای عملکردی وزارت اقتصاد به شمار می آورند وبه این خاطر به وزارت اقتصاد نمره می دهند نمی توان نسبت به روند بورس اظهار امیدواری کرد چرا که این نوع نگاه به بورس فقط نگران بالا رفتن یا پایین آمدن هایی است که به خودی خود نباید نگران آن بود، چرا که ذات بازار این است.

حسن حیدری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد اقتصاد یادآور شد: تا زمانی که افت یا روند صعودی بورس جزئی به عنوان کارنامه مثبت یا منفی وزارت اقتصاد سنجیده می شود و این روند به قوت خود باقی است قطع به یقین بازار سرمایه در یک مدار طبیعی و رو به جلو حرکت نمی کند.

حسن حیدری اقتصاد دان معتقد است: بازار سرمایه زمانی طبیعی می‌شود که شکل کلی، فرمت یا ساختاری وابسته به خواسته ها و تصمیمات وزارت اقتصاد یا سایر اجزای دولت نداشته باشد به این دلیل که وقتی شاخص بورس بالا می رود عملکرد وزارت اقتصاد مورد مدح و ستایش قرار می گیرد و وقتی شاخص افت می کند عملکرد وزارت اقتصاد مورد انتقاد قرار می گیرد. وقتی وزارت اقتصاد تا این حد به شاخص حساس است مشخص است بازار روند وعملکردی طبیعی ندارد بلکه باید نگران خواسته ها و حساسیت این مسوول و آن مسوول باشد.

وی در این باره تصریح نمود: وقتی یک سری شرکت ها به خاطر افت شاخص و ناراحتی وزارت اقتصاد بسته می شوند دیگر نمی توان گفت این بازار سرمایه بر ضد خود عمل نمی کند و این اقتصاد متوجه نیست بورسی طبیعی ندارد.

حسن حیدری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: زمانی شاهد افزایش میل و رغبت مردم برای سرمایه گذاری در بورس خواهیم بود که مشکلات به صورت ساختاری حل شوند. تا زمانی که بازار نقد شونده ای نداشته باشیم و شفافیت و قانون در آن حکمفرما نباشد بالا رفتن یا پایین آمدن شاخص دستکاری شده و موقتی است و منجر به ایجاد یک روند طبیعی در بورس نمی شود که انتظار داشته باشیم مردم به این بازار و مدیریت آن اعتماد کنند.

وی در این باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال مردم علاقمند به سرمایه گذاری در بازار کریپتو نسبت به سرمایه گذاری در بورس هستند با اینکه این بازار نسبت به بورس ریسک بالاتری دارد اما مردم به سراغ بازار کریپتو می‌روند، چرا چون بازار کریپتو شفاف است و بدون دخالت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: بهترین راهکار برای جذب و جلب سرمایه ها در بورس کاهش دخالت دولت به کمترین حد ممکن است. زمانی که روابط حاکم بر بورس شفاف شد و بازار خود به خود نتیجه مثبت افتادن در چنین مسیری را به نمایش می گذارد. در چنین وضعیتی چون مردم می بینند بازارتعیین کننده است نه مسوولین، اتفاقاً بیشتر مردم وارد بازار سهام می‌شوند.

حسن حیدری استاد اقتصاد تصریح نمود: در فضای فعلی که بورس نیز شبیه سایر ارکان اقتصاد به صورت دستوری اداره می شود منِ سهام گذار خرد که به دنبال خرید سهم هستم بیرون از بورس دنبال کانالهای سیگنال فروشی می افتم تا زیان نکنم در حالی که بورس های دنیا چنین روندهایی را ندارند، بنابراین برای جذب سرمایه ها بورس نباید دستکاری شود،چرا که دستکاری‌های مستقیم و غیر مستقیم دولت است که مردم را از این بازار دور کرده است.

۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 51689

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha