دولت برای بازار سرمایه استراتژی مشخصی ندارد/ارز نیمایی ۲۵ درصد زیر نرخ ارز بازار آزاد معامله می شود/رغبتی برای صادر کردن کالا در بین تجار و فعالین اقتصادی دیده نمی شود

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت:این موضوع را نباید نادیده گرفت چرا که بی برنامگی و فقدان استراتژی از سوی دولت، زمینه ساز بی نظمی و  افزایش تنش در بازارها می شود به همین خاطر بازار دائما با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند. از سوی دیگر وضعیت بازار سرمایه تحت مثلثی قرار گرفته با ضلع های افزایش نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری و فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد. این سه عامل بازار سرمایه را دچار مشکل کرده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی عدم تحقق وعده های بورسی دولت و ناتوانی دولت در عمق بخشیدن به بازار و جذب سرمایه گفت: یکی از مهمترین دلایل ریزش های مکرر بازار و عدم تحقق وعده های دولت در بازار سرمایه را می توان به عدم ارائه یک استراتژی جامع اقتصادی از سوی دولت نسبت داد.

وی در این باره گفت: به این معنا که هنوز بعد از گذشت یکسال هنگامی که در آستانه تدوین برنامه ۵ ساله بعدی قرار داریم و برنامه های قبلی روی زمین مانده و محقق نشده، دولت هنوز برای اقتصاد که یکی از بخش های آن بازار سرمایه است استراتژی مشخصی ندارد.

همایون دارابی در این باره گفت: این موضوع را نباید نادیده گرفت چرا که بی برنامگی و فقدان استراتژی از سوی دولت، زمینه ساز بی نظمی و افزایش تنش در بازارها می شود به همین خاطر بازار دائما با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کند. از سوی دیگر وضعیت بازار سرمایه تحت مثلثی قرار گرفته با ضلع های افزایش نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری و فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد. این سه عامل بازار سرمایه را دچار مشکل کرده است.

کارشناس بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: در حال حاضر نرخ بهره پیشنهادی دولت از طریق اوراق های دولت و بانک مرکزی، تقریبا دو برابر نرخ تعادلی لازم است به طوری که نرخ تعادلی بالا مانع جذب سرمایه در بخش تولید می شود. از آن طرف قیمت گذاری دستوری باعث شده است اکثر صنایع ما به ویژه صنایع خودرویی، شوینده، لاستیک، غذایی و ...دچار مشکلاتی جدی شوند به همین دلیل آن دسته از سهام ها با ریزش مواجه هستند.

دارابی در این باره توضیح داد: در بخش صادرات نیز ارز نیمایی ۲۵ درصد زیر نرخ ارز بازار آزاد معامله می شود به این دلیل رغبتی برای صادر کردن کالا در بین تجار و فعالین اقتصادی دیده نمی شود.

همایون دارابی کارشناس بورس با بیان اینکه دولت باید ساز و کار مشخصی برای نجات اقتصاد و بورس داشته باشد، گفت: دولت باید ساز و کار و استراتژی کلان خود را در باره مدیریت اقتصاد، طرح ها و برنامه های آتی توسعه ای با تامین زیرساخت های آن مشخص کند تا براین اساس بازار سرمایه نیز نقشه راه خود را داشته باشد و براساس این نقشه بتواند در مسیر معینی حرکت کند.

وی در این باره تصریح کرد: به دلیل فقدان استراتژی دولت بخش های مهمی که در اقتصاد و حتی در مسائل اجتماعی تاثیر گذارند مثل حوزه مسکن بی سر و سامان و رها شده اند. در حالی که اگر دولت برای این بخش ها راهبرد و استراتژی مشخصی داشته باشد بخش مسکن سهم مهمی در ایجاد اشتغال دارد و مانع بزرگی در برابر رکود اقتصادی است. امیدواریم دولت با یک استراتژی جامع از این شرایط عبور کند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفت و گو با ارائه چند راهکار برای رونق بخشی به بورس خاطر نشان کرد: راهکار مهم این است که دولت در مرحله اول سود بانکی را به میزان قابل ملاحضه ای کاهش دهد. شرکت ها را از قیمت گذاری دستوری آزاد کند و اجازه دهد نرخ ارز در شرایط واقعی خود را تجربه کند در این حالت می توانیم امیدوار باشیم هم بازار سرمایه و هم کل اقتصاد از وضعیت بغرنج کنونی خارج شوند.

۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 33848

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha