معلوم نیست چه شده که کارگزاری ها تسهیلات با سود بالاتر از بانکها می دهند؟/سودهایی که در اقتصاد رانتی داده می شود زمینه ساز چالش های بزرگی در اقتصاد است/ بورس بر ضد ماهیت خود عمل می کند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اقتصاد ایران و بازار سرمایه تا زمانی که همه تاجر باشند و به تولید اهمیتی داده نشود به هیچ وجه درست نمی شود و پرداخت سودهای غیر متعارف که به افزایش نقدینگی منجر می شود جز خروشان شدن سیلی که از بالا دست می آید کاری به نفع رشد اقتصاد انجام نمی دهد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تکرار وقایع تخریب کننده بورس از جمله ضربه به تولید با پرداخت سودهای غیر متعارف وعدم زمینه سازی برای حرکت سرمایه ها به سمت تولید با اعتراض به روند حاکم در بازار سرمایه گفت: یکی از پرسش هایی که درباره سودهای قابل توجهی که برخی ابزارها یا نهادهای مالی بورس به مردم یا دارندگان سرمایه می پردازند این است که بابت چه چیزی چنین سودی می پردازند؟ آیا این کارگزاری ها و نهادهای مالی فروش های فوق العاده دارند یا شرکت ها تولیدات قابل توجه و فروش بالایی دارند که نسبت به فروش های فوق العاده سودهای بالاتری حتی نسبت به نظام بانکی می پردازند؟

وی دراین باره خاطر نشان کرد: آیا شرکت های بورسی و نهادهای مالی بازارهای جدیدی برای فروش تولیدات ملی پیدا کرده اند که سودهای بالایی به مردم پیشنهاد می کنند که در نهایت با تجمیع این سودها ، پول ها و سرمایه های بزرگ وارد بازار خرید دارایی و دلالی و سفته بازی می شود.

بیژن عبدی معتقد است: باید در بازار و در سطح رونق و جهش تولید اتفاق خاصی رخ دهد که منجر به افزایش سود دهی شود. با توجه به صفر یا منفی بودن نرخ رشد در دوره دولت آقای روحانی مشخص بود بورس به صورت تصنعی و با دست کاری رشد می کند، پس ما مدام درگیر دست کاری ها و تزریقهای تصنعی پشت پرده دربورس هستیم که مانع حل مشکلات این حوزه می شود.

بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: متاسفانه در وضعیت فعلی اقتصاد ایران قیمت گذاری، سوددهی و بازار هیچکدام بر اساس واقعیت های اقتصادی فعالیت نمی کنند. در صورتی سودها و درآمدهای جدید قابل تایید است که فروش کالای تولیدی داخلی افزایش بیابد یا بازارهای جدیدی برای کالای ایرانی ایجاد شود و نرخ رشد افزایش بیابد در حالی که شاهد هستیم کمترین اتفاق مثبتی به غیر از افزایش تورم که روی رشد اموال شرکت ها تاثیر گذار است رخ نداده، بلکه با افزایش نرخ ارز با تجدید ارزیابی قیمت کالاها، دارایی ها بیشتر نشان داده میشود هر چند که عده ای هم با پنهان کاری در دفاتر رسمی حتی برای فرار مالیاتی خود را زیان ده نشان می دهند، پس سودهایی که در اقتصاد رانتی داده می شود نه تنها ناشی از رشد اقتصادی نیست، بلکه زمینه ساز ایجاد چالش های بزرگی در اقتصاد است.

بیژن عبدی کارشناس و تحلیگر اقتصادی یادآورشد: وقتی حتی خرید و فروش سهام کلیدی دست افراد خاص است و برخی با ایجاد هیجان در بورس به دنبال تحمیل زیان به حقیقی ها و سرمایه گذاران خرد هستند نمی توان گفت بورس بر ضد ماهیت خود عمل نمی کند، ضمن اینکه وقتی اقتصاد کشور دچار چالش های زیادی است و تولید سود ندارد بورس نیز نمی تواند رفتاری متفاوت از سایربازارها داشته باشد و سودآور باشد وقتی سایر بازارها در تنگنای رکودی به سر می برند.

بیژن عبدی کارشناس وتحلیگر اقتصادی گفت: در زمانی که قیمت دلار ده برابر زیاد شده منطقا تمام دارایی های بورس باید رشد ده برابری داشته باشد اما شاهدیم شاخص بورس از صدهزار به بیشتر از دو و نیم میلیون می رسد، پیداست رشد تصنعی است لذا افت قابل پیش بینی است و اینکه زد و پندهای پشت پرده عامل ایجاد حباب شده است بنابرای با صراحت بر این موضوع تاکید می کنم که نه بانک مرکزی نه هیچ سازمان و وزارتخانه هایی روی این معاملات نظارت ندارند مثل عدم نظارت بر معاملات بانکها.

وی در این باره تصریح نمود: متاسفانه اصلا به این موارد ورود نمی کنند که سهام دست چه کسی است، چه کسی خریدار است و چه کسی فروشنده، چرا که همه چیز در حالت انحصار است دفاتر شفاف نیست و معمولا دفاتر زیان دهی نشان می دهند اما در بازار بورس سهام هایی که شاخص هستند و نماد انها باز می شود بسیار سود آورند، این تناقض چگونه قابل حل است، پس در می یابیم همه چیز سرکاری است و بورس ایران هیچ شباهتی به بازار بورس دنیا ندارد.

بیژن عبدی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما راهکاری برای جذب سرمایه های مردم و ورود مجدد پول به بورس وجود دارد، گفت: در هیچ بازاری مردم میل به سرمایه گذاری ندارند چرا که با سیاست گذاری های غلط حجم نقدینگی بالای ایجاد شده طی سال های گذشته وارد تولید نشده است در صورتی که اگر سود اوری صنایع واقعی و حساب ها شفاف شود آن زمان شاهد رغبت مردم برای سرمایه گذاری در بورس خواهیم بود.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به ضعیف بودن ابزار مالیات و عدم شفافیت حساب ها و اینکه همگان ترجیح می دهند پنهان کاری کنند در شرایطی که نقدینگی ایجاد شده بیشتر از توان و اقتصاد کشور است و تورم رسمی ۴۰ درصدی است سیاست رها سازی و عدم مداخله دولت در قیمت ها اجازه نمی دهند دولت نظارت بیشتری بر بازارهای مختلف و دریافت کنندگان ارز دولتی داشته باشد به این خاطر انحصار شکسته نمی شود و مالیات واقعی اخذ نمی شود، لذا متوجه می شویم اقتصاد و مدیریت آن درگیر کلاف سردرگمی شده که مردم رغبت به سرمایه گذاری دربازارهای مولد و بورس را ندارند چرا که سود در دلالی است.

بیژن عبدی اقتصاد دان خاطر نشان کرد: نکته مهم این است کارگزاری ها و ابزارهای بورسی که پول مردم را جمع آوری می کنند در چه فعالیتی سرمایه گذاری می کنند؟ مشخص است این سرمایه ها وارد تولید نمی شود، بنابراین مشخص است که سرمایه ها وارد دلالی می شود که سودهای بالایی پرداخت می کنند.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران و بازار سرمایه تا زمانی که همه تاجر باشند و به تولید اهمیتی داده نشود به هیچ وجه درست نمی شود و پرداخت سودهای غیر متعارف که به افزایش نقدینگی منجر می شود جز خروشان شدن سیلی که از بالا دست می آید کاری به نفع رشد اقتصاد انجام نمی دهد.

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 51845

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha