رکورد ورود پول به درآمد ثابت‌ها شکسته شد

آربیتراژرهای حرفه‌ای فرصت‌ها را شناسایی و فشار تقاضا را افزایش خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سوت آغاز معاملات هفته آخر اردیبهشت‌ماه در حالی امروز به صدا درمی‌آید که شاخص کل بورس در هفته گذشته پس از یک رالی صعودی و پشت‌سر گذاشتن تمامی رکوردهای تاریخی خود، یک روند اصلاحی ۴ روزه را در پیش گرفته بود.
روند اصلاحی شاخص هر چند باعث نشد بازار تمامی آورده‌های ارزشمند خود را از ابتدای سال‌ جاری از دست بدهد، اما توانست بخشی از بازدهی کسب شده توسط سهامداران را بازپس بگیرد و سودهای ثبت شده در سبد دارایی کدهای معاملاتی را تا حدودی کاهش دهد؛ موضوعی که برخی کارشناسان با استناد به ارزندگی شاخص‌های بنیادی بسیاری از سهام موجود در بازار، آن را به‌عنوان ایجاد یک فرصت خرید و ورود مجدد سرمایه به بازار سهام دانسته و انتظار دارند این فرصت در آینده توسط آربیتراژرهای حرفه‌ای شناسایی شود و قیمت‌ها بار دیگر روند صعودی بگیرد.
بنا بر اظهارنظر این کارشناسان، در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد مجموع سهام فعال در بورس به محدوده عدد ۱۰ رسیده است که با توجه به نزدیکی فصل مجامع، یک محدوده ارزنده و کم‌ریسک را نشان می‌دهد.
با این حال کارشناسان براین باورند ورود تعداد زیادی از سهامداران خرد که در معاملات اهداف کوتاه‌مدت دارند و بیشتر به دنبال نوسان‌گیری از روند قیمت‌ها هستند، می‌تواند از شروع زودهنگام روند صعودی شاخص‌ها جلوگیری کند.
در کنار این موارد، برخی کارشناسان نیز با استناد به گزارش تولید و فروش شرکت‌ها، تغییرات نرخ ارز، دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات و همچنین تغییرات به وجود آمده در شرایط کلان اقتصادی ایران که بستر را برای افزایش صادرات، گسترش تجارت و کاهش هزینه مبادله مهیا ساخته است، براین باورند سودسازی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال گذشته بهبود خواهد یافت و این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر در سهام را توجیه‌پذیر کند.
مالیات برعایدی سرمایه نیز از جمله مواردی است که کارشناسان با اشاره به آن، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نسبت به سایر بازارهای مالی کمتر می‌دانند.
به گفته کارشناسان، اخذ مالیات از معاملات انواع ارز، خودرو، مسکن و طلا در حالی است که در قانون جدید مالیات برعایدی سرمایه، معاملات سهام مشمول نرخ صفر مالیاتی شده و این موضوع بر نسبت ریسک به بازدهی و منفعت اقتصادی فعالیت در بازار سهام اثر مثبت می‌گذارد.
با تمام این تفاسیر می‌توان بیان داشت هرچند معاملات بازار سهام در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه از طرف شاخص‌های بنیادی و آربیتراژرهای حرفه‌ای بازار حمایت خواهد شد، اما در سمت دیگر قدرت سهامداران خرد و کسانی که با اهداف کوتاه‌مدت در بازار فعالیت می‌کنند همچنان زیاد است و به نظر می‌رسد بازار این هفته روندی ثابت و ملایم را در پیش داشته باشد؛ روندی که می‌تواند از طرف اعلام برنامه‌های بورس و فرابورس برای عرضه اولیه شرکت‌ها نیز تا حدودی تحت‌تأثیر قرار بگیرد.


نماگرهای بازار
در پایان معاملات هفته گذشته، شاخص کل بورس در حدود ۲۳۷ هزار واحد (معادل ۹.۴۲ درصد) از ارتفاع خود را از دست داد و به ارتفاع ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۸ واحد بازگشت. افت شاخص کل هم‌وزن نیز معادل ۱۰.۶۵ درصد بود و این شاخص نیز تا ارتفاع ۷۶۷ هزار و ۷۵۴ واحد فرود کرد.
شاخص کل فرابورس نیز در مجموع معاملات هفته، ۳ هزار و ۱۴۲ واحد (۹.۸۳ درصد) اصلاح شد و در عدد ۲۸ هزار و ۸۲۴ واحد به کار خود پایان داد.
میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی کل بازار (بورس و فرابورس) به حدود ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته‌های گذشته در محدوده بالاتری قرار دارد.
با این حال ارزش معاملات در روزهای دوشنبه و چهارشنبه افت داشت که قابل توجه است.
در هفته گذشته حقیقی‌ها معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان سهام خود را به حقوقی‌ها فروختند و به همین میزان پول از روند معاملات سهام خارج شد.
با این حال آمار خالص ورود و خروج پول از ابتدای سال همچنان مثبت است و در این بازه بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به معاملات سهام وارد شده است.
هفته گذشته حدود ۵۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد با این حال این شاخص در چهارشنبه توانست بالاترین رکورد ورود پول حقیقی به صندوق‌ها را بشکند و به حدود یک هزار میلیارد تومان برسد.
در این هفته تعداد صف‌های فروش پس از ۲ ماه از صف‌های خرید موجود در بازار پیشی گرفت و در حالی که به طور میانگین ۹۴ نماد در هر روز معاملاتی به صف خرید نشسته بودند، ۳۲۰ نماد در پایین‌ترین بازه مجاز روزانه به صف نشستند.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 42491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha