مدیریت بورس بر ضد منافع این بازار عمل می کند/وقتی سرمایه های مردم در سال ۹۹ از دست رفت،مجددا به این بازار اعتماد نمی کنند/سیاستهای بورس کمکی به رشد اقتصادی نمی کند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه گفت: به این دلیل بورس بر ضد منافع خود عمل می کند چرا که براساس ساز و کار و مکانیزم واقعی که بازار سرمایه باید داشته باشد فعالیت نمی کند. دخالت دولت و دخالت حقوقی ها و نهادهای وابسته به دولت  یا اقداماتی که سازمان بورس به عنوان ناظر و کنترل گر در بازار سرمایه صورت می دهد که منتج به شکل گیری مجموعه اقداماتی می شود که در سهامداران انتظارات منفی ایجاد می کند بازاررا بر ضد خود حرکت می دهد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص موضوع تخلفات بازار سرمایه و روندهای غیر متعارفی مثل پرداخت سودهای غیر متعارف گفت: بازار مالی ما متشکل ازدو بازار موازی است بازار پول و بازار سرمایه. بازار پول یا همان سیستم بانکی ایران ساختاری متفاوت از دنیا دارد چرا که بخش اعظمی از نیازهای مالی و تامین تسهیلات بنگاه های اقتصادی بر عهده بازار سرمایه است اما در ایران این تسهیلات عموما توسط نظام بانکی پرداخت می شود.

وی در ادامه گفت: در دنیا اصولا بانکها به بنگاه هایی تسهیلات می دهند که نیازمند تامین مالی در کوتاه مدت هستند لذا به افرادی که برای تامین مالی کوتاه مدت مثلا کمتر از یک سال در راستای تامین سرمایه در گردش مراجعه می کنند منابعی تخصیص داده می شود در حالی که تامین منابع مالی در بلند مدت توسط بورس انجام می شود.

قدرت اله امام وردی تصریح نمود:نکته حائز اهمیت این است که مشکل و چالش اصلی در بازار مالی ایران این است که این بازار بانک محور است یعنی با یک برآورد سرانگشتی در می یابیم بیش از ۸۰درصد بازار مالی ایران دراختیار بانکهاست یعنی افراد و شرکت ها جهت تامین مالی و برطرف سازی نیازهای مالی معمولا به بانک مراجعه می کنند،چرا که بازار سرمایه تامین مالی نمی کند یا به عبارت بهتر توانمندی تامین مالی نیازهای شرکت ها را ندارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: این روند به معنای تسلط شبکه بانکی بر بازار مالی است بنابراین سودهای بیش از حد قانونی که بورس به سهامداران می دهد راهی بخش های مولد نمی شود که سودی به اقتصاد و بنگاه های تولیدی برساند.

قدرت اله امام وردی در این باره خاطر نشان کرد: اگر این روند را با دید موضوع سرمایه گذاری مردم و نگرانی بابت از دست رفتن سرمایه خود بررسی کنیم مشخص است مردم به دنبال سرمایه گذاری در بازاری با بازدهی بیشتر هستند چرا که منطق سرمایه گذاری چنین حکم می کند؛ پس دو مساله حائز اهمیت است اول اینکه مردم به دنبال بازدهی بیشتر و ریسک کمتر هستند. از سوی دیگر وقتی سرمایه گذارشاهد رکود در بازارهای مختلف مثل بازار ملک، کالاهای با دوام مثل خودرو و بازار سکه و ارز و سود پایینی که نسبت به نرخ تورم در بانک داده می شود وقتی صندوق ها سود بیشتری می دهند در این محل سرمایه گذاری می کنند، اما به این مفهوم نیست که مردم به بورس اعتماد دارند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: روند مدیریتی و سیاست های اجرا شده در بورس متاسفانه بر ضد خود عمل کرده است. وقتی سرمایه های مردم در سال ۹۹ از دست رفت مردم مجددا به این بازار به دلیل مدیریت دولتی اعتماد نمی کنند، پس سیاست ها بر ضد بورس بوده تا حامی بورس.

قدرت اله امام وردی معتقد است: وقتی بانک سود ۲۳ درصدی می پردازد و صندوق های بورسی نیز سودهای بالاتر، بورس و بانک ها به عنوان رقیب یکدیگر پای کار می آیند و اینجا به جای اینکه مردم پول خود را صرف خرید سهام کنند در صندوق هایی سرمایه گذاری می کنند که سود بیشتری به آنها بدهد یا بعضا در بانک سرمایه گذاری می کنند که در نهایت به رشد اقتصادی ختم نمی شود.

قدرت اله امام وردی معتقد است: به این دلیل بورس بر ضد منافع خود عمل می کند چرا که براساس ساز و کار و مکانیزم واقعی که بازار سرمایه باید داشته باشد فعالیت نمی کند. دخالت دولت و دخالت حقوقی ها و نهادهای وابسته به دولت یا اقداماتی که سازمان بورس به عنوان ناظر و کنترل گر در بازار سرمایه صورت می دهد که منتج به شکل گیری مجموعه اقداماتی می شود که در سهامداران انتظارات منفی ایجاد می کند بازاررا بر ضد خود حرکت می دهد.

وی در این باره گفت: به عنوان مثال مشخص است دولت، حقوقی ها و دست اندرکاران بورس تمایل ندارند بورس از روند مشخص شده ای فراتر رود و رشد کند چرا که به دنبال کنترل شاخص در محدوده ی مد نظر خود هستند، پس دولت و حقوقی ها مانع از این شده اند که تغییرات بورس در بستر نرمالی اتفاق بیفتد این وضعیت موجب از بین رفتن اعتماد عمومی و افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس شده است.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 51420

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha