مسوولان هنوز نمی دانند اقتصاد و بازار سرمایه با بخشنامه مدیریت نمی شود/داستان بورس با عقبه ویرانی که دارد به این راحتی ها قابل حل نیست

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بازار ارز ایران دچار مشکلات متعددی است. بازار مسکن و صنعت یا خودرو نیز چالشهای جدی دارد. طبیعتا بورس هم در کنار این بازارها دچار مشکل می شود، بنابراین بازار سرمایه  و بورس را نمی توانیم جدای از اقتصاد و مشکلات سایر بازارها بررسی کنیم. وقتی یک بازاری از تعادل خارج می شود، سایر بازارها نیز تعادل خود را از دست می دهند، بنابراین مشکلات بورس را مجزای از سایر بخش های اقتصادی نمی توانیم مشکل یابی کنیم.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قدرت اله امام وردی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عدم تحقق وعده های دولت مبنی بر رشد بورس و بازار سرمایه به عوامل تاثیر گذار بر این موضوع پرداخت و گفت: اکثر وعده های داده شده از سوی آقای رئیسی و سایر کاندیدهای ریاست جمهوری عمدتا درباره شاخص های اقتصادی بود که یکی از آن ها بحث بورس بود. اگر به خاطر داشته باشید یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مدعی حل مشکلات بورس در سه روز بود!

وی در این باره افزود: هر کسی به زعم خود برای ارائه امید واهی به اهالی بازار سرمایه، وعده هایی غیر عملی داد. وعده های آقای رئیسی متفاوت از وعده های سایر نامزدها نبود. به نظر می رسید نامزدهای ریاست جمهوری مسابقه ای برای دادن وعده های غیر عملیاتی با هم مسابقه گذاشته بودند.

امام وردی خاطر نشان کرد: وعده های داده شده بدون توجه به مسائل اقتصادی به خصوص بورس بود. آنها در حالی وعده رشد بورس را دادند که زیر ساخت های رشد بورس و اصلاحات اقتصادی به هیچ وجه آماده نبود.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با انتقاد از مسوولینی که شناختی از علم اقتصاد ندارند و مدام دستوری عمل می کنند، گفت: مسوولان هنوز نمی دانند اقتصاد و بازار سرمایه با دستورالعمل و بخشنامه مدیریت نمی شود و مشکلات این بخش ها حل شدنی نیست. اقتصاد با حساب و کتاب مدیریت می شود نه با دستور و وعده وعید. مشاوران آقای رئیس جمهور که مدعی بودند برنامه هفت هزار صفحه ای دارند چرا تا کنون هفت صفحه از برنامه خود را ارائه نداده و عملیاتی نکرده اند؟

وی در این باره گفت: وعده های داده شده چه در زمینه اصلاح اقتصاد، رشد بورس وساخت مسکن فقط برای گفتن بود نه عمل کردن تا در جریان انتخابات به نوعی ذهن مرد درگیر شود و همانند دوره های قبل و روسای جمهورپیشین بدون پاسخگویی به مطالبات مردم، حرفی زده باشند. منتهی غافل از اینکه تمام وعده های داده شده به نوعی با زندگی معیشتی مردم دخیل است و ارتباط دارد طبیعتا گریبان گیر جامعه می شود.

قدرت اله امام وردی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: قطع به یقین مشکلات بورس را نمی توان جدای از مشکلات اقتصادی بررسی کرد. زمانی که سایر بازارها و کلیت اقتصاد با چالش های بیشماری دست و پنجه نرم می کند هر بازاری برای بازار موازی، رقیب محسوب می شود.

وی در این باره تصریح کرد: بازار ارز ایران دچار مشکلات متعددی است. بازار مسکن و صنعت یا خودرو نیز چالشهای جدی دارد. طبیعتا بورس هم در کنار این بازارها دچار مشکل می شود، بنابراین بازار سرمایه و بورس را نمی توانیم جدای از اقتصاد و مشکلات سایر بازارها بررسی کنیم. وقتی یک بازاری از تعادل خارج می شود، سایر بازارها نیز تعادل خود را از دست می دهند، بالعکس اگر بخواهیم در یک بازار تعادل وجود داشته باشد تعادل باید در سایر بازارها هم برقرار باشد، بنابراین مشکلات بورس را مجزای از سایر بخش های اقتصادی نمی توانیم مشکل یابی کنیم.

امام وردی در خصوص راهکارهای موقتی رشد بورس از نظر دولت گفت: تزریق سرمایه به صورت دستوری به بورس یا ودار کردن برخی شرکت ها یا نهادهای دولتی یا خصولتی برای تزریق سرمایه یا خرید سهم برای بازار گرمی در بازار از جمله فرمول های دستوری دولت برای رشد غیر واقعی بورس است تا به ظاهر حجم معملات را افزایش دهد.در حالی که داستان بورس با عقبه ویرانی که دارد و بی اعتمادی که از سال ۹۹ ایجاد شد به این راحتی ها قابل حل نیست که دولت بخواهد با چنین اقداماتی بورس را نجات دهد.

قدرت اله امام وردی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: برای حل مشکل بورس، دولت باید چالش های اقتصاد ایران را به صورت پایه ای حل کند. در غیر این صورت تزریق پول برای بهبود وضعیت بورس در کوتاه مدت مقطعی است و طبیعتا بورس در یک بازه زمانی کوتاهی رشد می کند. دولت باید به این درک برسد که تعادل بورس رابطه مستقیمی با تعادل سایر بازارها دارد. وقتی سایر بازارها دچار مشکلات عدیده ای هستند، مشکلات بورس به صورت دستوری حل نمی شود.

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 34406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha