بازار بورس در سیطره اخبار منفی و سیاست های دستوری است/قیمت گذاری دستوری صرفا منافع کوتاه مدت گروه محدودی را تامین می کند/سرمایه گذاران نگران اخبار بودجه سال ۱۴۰۳ هستند

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: در مقطعی به سر می بریم که خبرهای مرتبط با بودجه از روزها و هفته های آینده کم کم پررنگ تر می شود؛ هر چه قدر نگرانی سرمایه گذاران از مباحث بودجه ای و تحمیل هزینه های جدید به صنعت و شرکت ها کمتر شود می توان انتظار داشت بازار هم زودتر وارد فاز رشد شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احسان رضا پور کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تبعات قیمت گذاری دستوری در اقتصاد و زیان هایی که از این موضوع بر کلیت اقتصاد کشور تحمیل می شود گفت: بازار سرمایه به واسطه شرایط نامناسبی که در ماه ها و سالهای اخیر تجربه کرده از موضوع سیاست گذاری دستوری در حوزه اقتصادی صدمات زیادی دیده و همچنان بسیار رنج می برد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی خبری منفی در حوزه تولید کنندگان به بازار مخابره می شود و ریسک های جدیدی در پیرامون بازار سرمایه مطرح می شود طبیعتا روندهای حاکم بر بازار سرمایه را نیز به بدترین شکل ممکن تحت تاثیر قرار می دهد.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: مدتی بحث توقف تولید و افزایش هزینه های خوراک شرکت های پتروشیمی مطرح بود. بعد تعطیلی کارخانه ها به واسطه مشکل برق، قبل از آن نبود گاز در فصل زمستان و تکرار این چرخه در تابستان با برق و زمستان با گاز و تاثیر اخبار منفی ناشی از سیاست گذاری های غلط و قیمت گذاری دستوری هزینه های بسیار بزرگی روی دست شرکت ها و سهامداران گذاشته است.

احسان رضا پور کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: قطعی برق و گاز عرضه محصولات را در بازار به شدت کاهش می دهد که به تورم بالا و افزایش قیمت باز هم به زیان مشتری و مصرف کننده نهایی می انجامد که به نفع تحقق سیاست مهار تورم نیست.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: از سوی دیگر طی سال های گذشته قیمت گذاری ارز و کنترل قیمت ارز نیمایی که فاصله معناداری با نرخ ارز در بازار آزاد دارد به خودی خود بازار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده به این معنا که هر کدام از موضوعات اشاره شده قسمتی ازمنافع تولید کنندگان را از آنها سلب می کند و انگیزه های سرمایه گذاری سهامداران بازار سرمایه را کاهش می دهد به گونه ای که موجب می شود به سمت فعالیت هایی غیر از فعالیت های مولد روی بیاورند.

احسان رضا پور کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه یادآور شد: اخیرا بحث تعرفه گذاری روی صادرات شرکت ها و خروج برخی محصولات از بورس کالا که مجددا مطرح شده نشان می دهد مسوولین توجهی به وجود تعارض این موارد با اصول و چارچوب های اساسی سرمایه گذاری و گردش سالم اقتصادی ندارند که باز هم به زیان رشد فعالیت ها در بخش مولد است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در خصوص تبعات و زیان های اقتصادی قیمت گذاری دستوری در بازار معتقد است: هر گونه قیمت گذاری دستوری صرفا منافع کوتاه مدت گروهی را تامین می کند و در نهایت به هیچ وجه به منفعت عمومی منتهی نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: با جرات می توان گفت قیمت گذاری های دستوری و دستورات از بالا به بورس باعث شده سرمایه گذاران در امر سرمایه گذاری در فعالیت های مولد احتیاط کنند به همین خاطر تکرار چنین راهبردهایی وسیاست گذاری هایی به هیچ وجه به نفع اقتصاد و عموم مردم نیست.

وی درخصوص اثر گذاری اخبار بودجه ای کشور روی سرمایه گذاری در بخش تولید و رشد بازار سرمایه گفت: در مقطعی به سر می بریم که خبرهای مرتبط با بودجه از روزها و هفته های آینده کم کم پررنگ تر می شود؛ هر چه قدر نگرانی سرمایه گذاران از مباحث بودجه ای و تحمیل هزینه های جدید به صنعت و شرکت ها کمتر شود می توان انتظار داشت بازار هم زودتر وارد فاز رشد شود.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 48162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha