سازمان بورس عملا ضد اهداف بورس عمل می کند/عدم تقارن اطلاعات در بازار سرمایه ایران بسیار زیاد است/  اگر بورس مستقل بود بجای پرداخت سودهای غیر معمول زمینه های لازم را برای ورود پول به بورس باز می کرد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر بورس مستقل بود و بر ضد خود عمل نمی کرد قطعا به جای پرداخت سودهای غیر معمول برای بردن نقدینگی به بازارهای موازی و سفته بازی زمینه های لازم را برای ورود پول به بورس باز می کرد تا در بخش تولید تزریق شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد درخصوص مواضع ضد حمایتی سازمان بورس و روند چالش برانگیز پرداخت سودهای بالاتر از عرف بانکی و ضرباتی که از این محل به کارکرد واقعی بازار سرمایه زده می شود، گفت: بازار سرمایه ایران در اکثر موارد از دو محل ضربه خورده است اول از مدیریت های ناتوان و سیاست گذاری های غلطی که البته از بالا به بورس دیکته می شود و همچنین از سوی سیاست هایی که در اقتصاد کلان اتخاذ می شود.
وی در این باره خاطر نشان شد: سیاست های اقتصاد کلان و اطاعت بی چون و چرای سازمان بورس از دولت به انحاء مختلف روی کارکرد بازار سرمایه تاثیر گذاشته است. مساله حائز اهمیت این است که متاسفانه سال هاست بورس ایران در منظومه خود درگیر سیستم حسابداری فرسوده و عقب مانده ای شده که نمی تواند از پولی که در اینجا پارک می شود به نفع رشد تولید منفعت ببرد.
عطا بهرامی اقتصاد دان در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: وقتی بورس درگیر مسائل مختلفی است اعم از دخالتهای دولت و اطاعت از دولت و حسابداری فرسوده و عقب افتاده‌، سهامدار نمی‌تواند در حد قابل قبولی به اطلاعات شفاف و قابل اتکا دسترسی پیدا کند بنابراین عدم تقارن اطلاعات در بازار سرمایه ایران بسیار زیاد است در حالی که یک بازار سرمایه با کارکرد روشن و شفاف اینگونه فعالیت نمی کند.
کارشناس و تحلیگر بورس و بازار سرمایه گفت: مدیریت بورس باید به گونه ای عمل کند که کمترین شائبه ای در خصوص توزیع آشکار رانت بر این بازار وجود نداشته باشد و اجرای قوانین بازار باید بسیار جدی گرفته شود اما اینگونه نیست؛ پس سازمان ضد اهداف واقعی بورس عمل می کند چرا که با سیگنال فروشی و مهندسی سهام و پروژه کردن سهم‌ها نه تنها محکم برخورد نمی کند بلکه شاهد گسترش ساختارهای غیر سالم مالی در بورس هستیم.
وی در ادامه بحث خاطر نشان شد: در خصوص مسائل اقتصاد کلان و موضوعاتی در این حوزه که روی بورس تاثیر گذار است بسیار سخن می توان گفت چرا که اقتصاد کلان بورس را از خود متاثر می کند. قیمت گذاری دستوری صنایع حاضر در بورس توسط دولت به معنای زدن تیر خلاص به آنهاست مثل صنعت لاستیک کشور که به این دلیل در سراشیبی نابودی قرار گرفته است پس به غیر از مدیریت ضعیف بورس، منظومه اقتصاد کلان نیز یکی از مقصران بزرگ وجود چنین وضعیتی است.
عطا بهرامی خاطر نشان کرد: دولت با قیمت گذاری و دخالت های مکرر صنعت و تولید برق را نابود کرده است، به معنای دیگر این شرکت ها هستند که نابود می شوند و انعکاس این روند در بازار سرمایه به بدترین شکل ممکن نشان داده می شود. از این نمونه ها بسیار می توان مثال زد مثل ارز۲۸۵۰۰ تومانی که برای واردات گوشت داده می شود و سرکوب قیمت در داخل که منجر به زیان تولیدکننده گوشت می شود پس بخشی ازآن چه امروز در بورس اتفاق می افتد را باید ناشی از اقتصاد کلان دانست.
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: بورس ایران مستقل نیست که اگر مستقل بود به جای دادن سودهای غیر متعارف و بالاتر از نظام بانکی با برنامه ریزی درست و جلوگیری از تحمیل قیمت های دستوری که به زیان شرکت های بورسی تمام می شود مانع زیان سهامداران می شد، ضمن اینکه اگر بورس مستقل بود و بر ضد خود عمل نمی کرد قطعا به جای پرداخت سودهای غیر معمول برای بردن نقدینگی به بازارهای موازی و سفته بازی زمینه های لازم را برای ورود پول به بورس باز می کرد تا در بخش تولید تزریق شود و سود بین شرکت ها و سهامداران براساس رشدهایی که به نفع اقتصاد است تقسیم شود شبیه عملکرد بورس کشورهای توسعه یافته.
وی در ادامه بحث توضیح داد: در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه بانکها وبورس به سرمایه ها سودی پرداخت نمی کنند. با اینکه در غرب تورم کالاها بسیار پایین است اما ممکن است در بازار سرمایه چندین برابر شود به همین خاطر اصلاً بانک‌ها پولی به سپرده‌های بانکی نمی‌دهند تقریباً صفر است به این خاطراست که تورم آنها یک رقمی و بسیار پایین است اما تورم درایران بسیار بالاست و قادر به کنترل نرخ تورم نیستیم.
عطا بهرامی کارشناس اقتصادی درپایان گفت و گو بیان داشت: به این خاطر بورس بر ضد خود عمل می کند چرا که چشمان خود را بر روی عملکرد و فعالیت کارگزاری هایی بسته که بازار را غیر رقابتی کرده‌اند در حالی که بازار باید رقابتی باشد یعنی به جای تعیین سود باید اجازه دهند شرکت ها به صورت رقابتی و با ارتقای عملکرد و فعالیت تولیدی خود سرمایه ها را جذب کنند اما این کارگزاری ها با روندهای غیر متعارف درآمدهای عجیبی دارند که نه به نفع حیات بورس است نه اقتصاد کلان.

۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 51283

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha