در اقتصاد و بورس درگیر دور باطلی شده ایم/دولتمردان از دخالت‌های مصلحتی در بورس و سایر بازارها دست بردارند/رونق و رکود مصنوعی در بورس اصلا قابل قبول نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام گفت: وقتی در بازار مشخصی مثل بازار سرمایه از بالا به پایین دستوراتی برای تغییر داده می‌شود دولت و متولیان امر باید به این موضوع واقف باشند که نمی توانند از وقوع آثاری که در کل اقتصاد تغییراتی ایجاد می کند جلوگیری کنند.قطع به یقین افت و خیز در ذات بورس است ضمن اینکه متولیان بورس برای مدیریت نوسانات می توانند فعالیت هایی در بورس داشته باشند اما اینکه دولت  به صورت مصنوعی مایل به ایجاد رونق یا فروش ها و عرضه های دستوری در بازار کند اصلا قابل قبول نیست.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، الله مراد سیف کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد با تاکید بر موضوع ضرورت صفر شدن دخالت دولتها در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه به اهمیت تحقق این موضوع پرداخت و در باره آثار عدم دخالت دولت در بورس و کلیت اقتصاد کشور گفت: به طور کلی بازارهای اقتصادی به هم مرتبط هستند، به همین دلیل اتفاقی که در یک بازار رخ می دهد روی سایر بازارها دومینوار تاثر می گذارد به این خاطر است که کارشناسان اقتصادی براین موضوع تاکید می کنند به هیچ وجه اقتصاد نباید دستوری اداره شود.

وی در این باره بیان داشت: به این دلیل اقتصاد نباید دستوری اداره و مدیریت شود چرا که اساسا تنظیم اقتصاد کار ساده ای نیست و دولت‌ها همواره در تنظیم اقتصاد در بخش های مختلف دچار چالش هایی می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام تصریح کرد: وقتی در بازار مشخصی مثل بازار سرمایه از بالا به پایین دستوراتی برای تغییر داده می‌شود دولت و متولیان امر باید به این موضوع واقف باشند که نمی توانند از وقوع آثاری که در کل اقتصاد تغییراتی ایجاد می کند جلوگیری کنند، به این دلیل مدیریت بخش های دیگر اقتصاد در طول زمان مشکل می شود و دولت عملاً در موضع سخت یا بلاتکلیفی قرار می گیرد، لذا متعاقبا باز هم مجبور به اخذ تصمیماتی می شود که دوباره تکرار دخالت های گذشته است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: به این خاطر است که عموما در مسائل اقتصادی به جای اینکه شاهد حل چالش ها باشیم، درگیر دور باطلی شده ایم که پایان ناپذیر است. از سوی دیگر با توجه به اینکه لزوما دخالت های دولت با هزینه‌های فرصتی تصمیمات همخوانی ندارد فاصله عمیقی از جهت تخصیص منابع در بخش هایی که به نفع اقتصاد است و بهره وری خوبی دارد ایجاد می کند.

اله مراد سیف معتقد است: در واقع دستوری عمل کردن در اقتصاد، اقتصاد را از مسیر اصلی خارج می کند و خطرات اساسی را به بدنه و عمق اقتصاد وارد می کند که در کوتاه مدت امکانی برای حل آنها وجود ندارد. شاید دولت در وهله اول فکر کند با دخالت دستوری در بازاری مثل بازار سرمایه و بورس گوشه کاری از اقتصاد را گرفته اما در ادامه مسیر قطعا متوجه می شود تنظیم گری که به زعم دولت صورت گرفته به نفع اقتصاد نیست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: چرا که تنظیم گری دستوری دولت روی سایر شاخص‌های اقتصادی اثرات نامطلوبی به جا می گذارد و صدمه های سختی به کلیت اقتصاد وارد می کند، بنابراین باید به این بحث اساسی بپردازیم که اقتصاد حتما باید با قواعد اقتصادی تنظیم شود نه با خواست‌های دولت و مسائلی که پیشامد می‌شود و به عنوان راهکار کوتاه مدت مد نظر دولتمردان می آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین و استاد اقتصاد گفت: قطع به یقین دولتمردان و مسوولین هر چه قدر از دخالت‌های مصلحتی در بورس و سایر بازارها دست بردارند و به سمت اجرا وعملیاتی کردن قواعد اساسی در اقتصاد حرکت کنند قطعا بنیه اقتصاد تقویت می شود از این جهت شایسته تر است دخالت های دستوری صفر شود بخصوص در بورس.

وی در این باره تصریح کرد: بازارهایی مثل بازار سرمایه که فضای شفافی دارد و شرکت ها باید در فضای رقابتی فعالیت کنند با دخالت و دستور و مصلحت مدیریت نمی شود، یعنی اصلا قابل اداره شدن نیست.

وی در این باره توضیح داد: دولت نباید راسا مایل به مدیریت دستوری در بازار سرمایه باشد؛ در صورت تحقق این موضوع سایر بازارها به سمت شرایط رقابت اقتصادی هدایت می شوند از این جهت این قضیه حساس است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص وضعیت بورس کشور طی ماه های آینده گفت: قطع به یقین افت و خیز در ذات بورس است ودر همه دنیا نوسانات بخشی از کارکرد بورس است، ضمن اینکه متولیان بورس برای مدیریت نوسانات می توانند فعالیت هایی در بورس داشته باشند اما اینکه دولت به صورت مصنوعی مایل به ایجاد رونق یا فروش ها و عرضه های دستوری در بازار کند اصلا قابل قبول نیست و رونق و عرضه ای که در این شرایط رخ می دهد حتما موقتی است.

وی در این باره توضیح داد: ضمن اینکه رفتارها و فعالیت های دستوری دولت در بورس در مراحل بعدی نتیجه عکس می دهد، بنابراین باید اجازه دهیم بورس خود را تعدیل کند.

اله مراد سیف معتقد است: در حال حاضر با توجه به وضعیت نرخ ارز قائدتا تعدیل تورمی را به شکل رونق در بورس تجربه خواهیم کرد، یعنی تا قبل از مهر ماه سال جاری نباید نگران وقوع اتفاقات سال ۹۹ در بورس باشیم چرا که مسئله تعدیل تورمی در این بازار اثر گذار است اما از آنجا به بعد باید بورس مدیریت شود.

وی در خصوص تامین مالی دولت با فروش دو برابری اوراق در بورس با انتقاد نسبت به رویه درآمد زایی دولت از بورس گفت: گفته شده دولت بر آن است در طی سال جاری دو برابر سال قبل در بورس اوراق بفروشد و دو برابر سال گذشته از بازار سرمایه تامین مالی کند. قطع به یقین فروش اوراق منابع بازار سرمایه را دچار مشکل می کند ، لذا بهتر است دولت تامین بودجه خود را از منابع دیگری انجام دهد و بورس را از این جهت متحمل فشارهای مختلفی نکند چرا که تداوم این روند اثر تخریبی قابل توجهی روی بورس به جا می گذارد.

وی در پایان گفت وگو خاطر نشان کرد: اگر دولت رونق بورس توسط دولت به صورت مصنوعی به هیچ وجه صلاح نیست چرا که بورس باید خود را در فضای اقتصاد پیدا کند، خوشبختانه شرایط برای تحقق این وضعیت موجود است مشروط به اینکه بورس به صورت دستوری مدیریت نشود.

۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 42914

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha