کدام استانها در اشتغال و کارآفرینی بهتر عمل کردند؟

استان‌های صدرنشین در اشتغالزایی معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵ استان بیشترین درصد پیشرفت تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۲ را به ثبت رساندند که در این بین استان‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین، کرمانشاه و سمنان صدرنشین بودند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت وزارت کشور عملکرد اشتغال استان‌ها را مبتنی بر پیشرفت تعهد ایجاد یک میلیون و ۸۸ هزار شغل در سال ۱۴۰۲ مورد کنترل، نظارت و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

سامانه رصد ملی اشتغال توسط ۱۸ هزار کاربر از سوی دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به صورت بر خط و بر اساس کد ملی متقاضیان، میزان ارائه خدمات اشتغال از جمله مشاوره، تسهیلات، صدور مجوز، آموزش مهارتی، کاریابی و تأمین زیرساخت و فناوری را به ثبت می‌رساند.

طبق گزارش وزارت کار، از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه بیش از ۷۴ هزار فرصت شغلی به ثبت رسیده است که دریافت‌کنندگان خدمات در سه مرحله پیامکی، تماس تلفنی و نظارت حضوری مورد راستی آزمایی قرار می‌گیرند.

اطلاعات کامل افرادی که از نهادهای مختلف خدمات دریافت کرده‌اند ثبت می‌شود و با طریق سازوکار نظارت، تطبیق داده می‌شود.

طبق گزارش سامانه رصد ملی اشتغال، استان‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین، کرمانشاه و سمنان بیشترین پیشرفت تعهد اشتغال را رقم زده‌اند.

تعهد استان هرمزگان ۲۹ هزار و ۶۹ مورد اشتغال بوده است که از این تعداد چهار هزار و ۶۸۱ مورد اشتغال به ثبت رسیده است که نشانگر ۱۶.۱۰ درصد پیشرفت بوده است.

استان بوشهر با ۱۳.۵۷ درصد، قزوین با ۱۲.۲۴ درصد، کرمانشاه با ۱۲.۹ درصد و سمنان با ۱۱.۵۹ درصد بیشترین پیشرفت تعهد اشتغال را بعد از هرمزگان به ثبت رسانده‌اند.

دولت سیزدهم با تاکید بر ایجاد فرصت‌های شغلی «زیست بوم ملی اشتغال » را رونمایی کرد و بر اساس آن وظایف خدمات در ارائه خدمات مشخص شد در همین راستا، تسهیل در صدور مجوزها، حذف رانت امضاهای طلایی، حمایت از طرح‌ها با پرداخت تسهیلات رقم خورد.

همچنین اقداماتی از جمله مانع‌زدایی از تشکیل و توسعه نهادهای واسطه‌ای هدایت و توانمندسازی نیروی کار و اشتغال در قالب کاریابی‌ها، توسعه مراکز مشاوره کارآفرینی، گسترش چتر حمایتی مراکز آموزش آزاد فنی و حرفه‌ای و کانون‌های کارآفرینان استانی، راه‌اندازی صدها پایگاه مردمی اشتغال‌آفرین در قالب تعاونی‌های خدماتی کاریابی، کارآفرینی و مشاغل خانگی منجر به افزایش آمار اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در دولت آیت الله رئیسی شد.

مهمترین دستاورد دولت سیزدهم طبق گزارش و مستندات مرکز آمار، کمترین نرخ بیکاری در ۲۰ سال اخیر بود که با اهتمام نهادهای متولی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دولت به ثبت رسید و نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. همچنین نرخ اشتغال روند افزایشی داشته است.

۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 44306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha