مواظب باشید این شکلی از شما کلاهبرداری نکنند + لینک استعلام

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس نسبت به کلاهبرداری در فضای مجازی از طریق سوء استفاده از تصاویر مجوزهای نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی از افراد در فضای مجازی، با نشان دادن تصاویر مجوزهای نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و انتساب مجوز به خود، اعتماد مخاطبان را جلب و اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده‌اند.

محمدمهدی منتظری در تشریح موضوع گفت: مشاهده شده که برخی از هم وطنان با عضویت در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی به منظور سرمایه‌گذاری، وجوه خود را به شماره حساب‌ها یا شماره کارت‌های بانکی ارائه شده در تلگرام واریز می‌کنند که در نهایت سوء استفاده‌کنندگان با مسدود کردن دسترسی کاربران از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: افرادی در تلگرام با تبلیغ مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی و مشارکت دادن سرمایه‌گذاران در افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، وجوهی را از آنها دریافت می‌کنند، پس از آن به دلیل غیر قابل شناسایی بودن و فقدان مشخصات هویتی و شماره تماس از این کلاهبرداران، بعضاً از طریق اقدامات پلیسی و نظارتی نیز قابل شناسایی و رهگیری نیستند و حتی برخی از این کلاهبرداران در ایران نیز اقامت ندارند که این موضوع امید تعقیب آنها را برای مال‌باختگان از بین می‌برد.

منتظری افزود: مانور متقلبانه‌ای که این افراد به کار می‌گیرند و باعث فریب و جلب اعتماد مردم می‌شود، عبارت است از «ارائه تصویر مجوز یک نهادمالی رسمی و قانونی» در کانال خود، در حالی که مدیران این نهادهای مالی از سوء استفاده از نام و نشان خود توسط افراد مذکور بی‌اطلاع هستند. به عنوان مثال، اخیراً کانال‌هایی با نشان دادن تصاویر مجوز رسمی یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری و یک صندوق سرمایه گذاری، از مردم کلاهبرداری کرده‌اند.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس همچنین خطاب به نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به موجب دستورالعمل ضوابط فعالیت اشخاص تحت نظارت در فضای مجازی، مصوب ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی ثبت شده و تشکل‌های خود انتظام موظف هستند تارنمای رسمی خود را از طریقی که توسط واحد نظارتی مربوط در سازمان اعلام می‌شود، معرفی کنند و بسترهای انتشار اخبار و اطلاعات و انجام فعالیت‌ها و رسانه‌های اجتماعی و خبری و ابزارهای تعامل الکترونیکی خود را از طریق تارنمای فوق به عموم معرفی و برای به‌روزرسانی آن اقدام کنند.

منتظری در پایان افزود: پیش از این سازمان بورس و اوراق بهادار فهرست مشخصات کامل نهادهای مالی دارای مجوز، به همراه آدرس محل دفاتر و شعبات ارائه خدمات را در تارنمای نهادهای مالی دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس https://cfi.seo.ir/fa ارائه کرده است.

۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 50632
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha