موتور رونق بورس روشن شد؟ + نمودار

در جریان معاملات دیروز بورس، همزمان با بازگشت دوباره شاخص کل به ۱.۶ میلیون واحد، ارزش معاملات نیز دومین رکورد سال را به خود اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از آنکه در نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص کل بورس تهران ابرکانال ۱.۶ میلیون واحدی را پس از پرسه یک روزه‌ از دست داد، اما دیروز دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای مجددا به این محدوده بازگشت. معاملات بورس تهران با رشد ۲.۳۳ درصدی شاخص کل پایان یافت. همزمانی عبور بورس از مرز روانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با ثبت دومین رکورد ارزش معاملات خرد سهام در سال جاری، جدیدترین سخنان وزیر اقتصاد در تبیین سیاست‌های جدید بانک مرکزی در خصوص دلار نیما، آسودگی خیال سهامداران از نرخ سود بانکی پس از افزایش کمتر از انتظار این نرخ و کم بودن احتمال انتشار خبری ناخوشایند برای بورسی‌ها از بودجه ۱۴۰۲ همگی از جمله عواملی هستند که به واسطه آن کارشناسان انتظار دارند این‌بار رونق بورس برای مدت زمان بیشتری ادامه یابد. با این حال نمی‌توان احتمال بروز رخداد نامترقبه یا خبر اثرگذار را فراموش کرد.

موتور رونق بورس روشن شد؟ + نمودار

دیروز ۸۵ درصد سهام در آخرین معاملات خود با رشد قیمت همراه شدند و یک چهارم از نمادهای دادوستد شده، شاهد تشکیل صف خرید بودند. نماگر هم‌وزن نیز ۲.۱۴ درصد افزایش ارتفاع داد. بورس یکشنبه شاهد ثبت دو رقم سبز دیگر نیز بود. ارزش معاملات خرد به ۱۰ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان رسید تا دومین ارزش پرمقدار دادوستدها در سال جاری از آن معاملات روز یکشنبه (۱۸ دی ۱۴۰۱) بازار سهام شود. ضمن آنکه شاهد ورود پول ۵۹۹ میلیارد تومانی به جریان دادوستد سهام بودیم.

چشمک بورس به سخنان وزیر اقتصاد

تغییر رئیس بانک مرکزی و انتخاب محمدرضا فرزین به عنوان سکاندار جدید عالی‌ترین ارگان پولی کشور، با تحولات جدید و البته ناخوشایندی برای سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان همراه بود. فرزین در همان ابتدای شروع به کار خود، از سیاستی نام برد که خاطره ناخوشایندی را برای فعالان اقتصادی تداعی کرد. تثبیت دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان آن هم در حالی که نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۴۰هزار تومان نوسان می‌کرد، همان شرایط دلار ۴۲۰۰ تومانی البته با لباسی جدید را به نمایش می‌گذارد که تبعات بسیاری را طی ۴ سال برای اقتصاد و شرکت‌های مختلف به همراه داشت.

اعلام این سیاست در همان روزهای ابتدایی، موجی از فروش را در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، بورس و ... به وجود آورد. شب گذشته اما احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در گفتگویی که انجام داد، سخنانی متفاوت از صحبت‌های فرزین ارائه کرد. خاندوزی عنوان کرد که وزارت اقتصاد به دنبال تثبیت نرخ ارز در یک قیمت مشخص نیست و به سمت هدف ثبات بازار ارز حرکت می‌کند و نرخ‌ها می‌توانند نوسان کنند. او افزود که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز ارزی کشور از محل نیما و بازار متشکل ارزی تامین می‌شود و تلاش بر این است که نرخ دیگر بازارها نیز به این نرخ‌ها نزدیک شوند. اینکه دلیل این تناقض بین سخنان وزیر اقتصاد و رئیس جدید بانک مرکزی چه بوده است، موضوعی جداست اما همین اظهار نظر خاندوزی موجی از خوش‌بینی به برطرف شدن این ریسک بزرگ ایجاد کرد که می‌تواند در بازار فردا نیز به خصوص در گروه‌های بزرگ و صادرات محور بورس تهران، اثرگذار باشد.

نفس راحت بورسی‌ها از نرخ سود؟

یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های اخیر فعالان بازار سهام را می‌توان نرخ سود بدون ریسک دانست. بانک مرکزی روز پنجشنبه طی جلسه‌ای که با مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی برگزار کرده بود، بر رعایت نرخ سود ۲۳ درصد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار در تمامی بانک‌ها تاکید کرد تا از این پس شاهد افزایش سودهای غیرقانونی و غیرمتعارف در بانک‌های کشور نباشیم. در همین راستا دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز اعلام کرد که این بانک‌ها تنها مجاز به ارائه نرخ سود ۲۰ درصد به سپرده‌های سالیانه هستند و ارائه نرخ بالاتر خلاف قانون است و با بانک متخلف برخورد خواهد شد. اطلاعیه‌ای که هر چند از افزایش رسمی نرخ سود خبر می‌داد اما برای سهامداران خبری مثبت به شمار می‌رفت. دلیل این موضوع آن بود که طی ماه‌های گذشته افزایش رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌ با نرخ‌های بالاتر از نرخ رسمی و همچنین رسیدن نرخ بهره اوراق دولتی (اسناد خزانه و اوراق گام) به سقف‌های تاریخی حدود ۳۰ درصدی سبب شده بود تا فعالان بورسی نرخ‌های بهره بالاتری را در تصمیمات خود لحاظ کنند. از این رو اعلام سقف ۲۳ درصدی برای نرخ سود بانکی به دلیل آنکه کمتر از انتظارات بود، توانست واکنش سبز بورسی‌ها را به دنبال داشته باشد.

عبور از یک مرز روانی

همانطور که اشاره شد شاخص کل بورس تهران دیروز توانست یک بار دیگر ابرکانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را بازپس گیرد. این پنجمین بار از آغاز ریزش ۹۹ است که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای این مرز را پشت سر می‌گذارد اما هر بار به دلایل باز هم ۱.۶ میلیون واحد را از دست داد و در برخی برهه‌ها حتی کاهشی جدی را تجربه کرد. شرایطی که سبب شد تا این کانال به مرزی روانی در نگاه سهامداران تبدیل شود.

۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۸
کد خبر: 37822
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha