جزئیات جلسه غیرعلنی بورس/ آیا نسیم خوش بازارگردانی اختیاری در بازار سرمایه خواهد پیچید؟

​​​​​​​جلسه‌ روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار در شرایطی در سکوت خبری برگزار شد که موضوع جلسه، یکی از نکات کلیدی بازار سرمایه یعنی دستورالعمل بازارگردانی شرکت‌ها بوده‌ است؛ موضوعی که حتما می تواند در صورت اختیاری شدن، اتفاق خوبی در بازار سرمایه به شمار رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین پیمان مولوی، مدرس و کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به تشریح جلسه غیرعلنی روز گذشته سازمان بورس پرداخت و گفت: اگر بازارگردانی نمادهای بورسی اختیاری شود، اتفاق خوبی رخ خواهد داد؛ چرا که در همه جای دنیا، نهادی به عنوان سازمان بورس یا صندوق تثبیت وجود ندارد که شرکت‌ها را الزام به بازارگردانی کند؛ در حالیکه در ایران مشاهده می شود هر زمان اعلام می‌شود که بازارگردان‌ها ملزم به ایفای تعهدات در سمت فروش نمی‌باشند، شرایط بازار عادی‌تر از سایر روزها دنبال می‌شود.

وی افزود: این موضوع نشان می دهدکه هرگونه آزادی عمل برای بازارگردانان بر اساس یک رویکرد حرفه‌ای کمک کننده خواهد بود.

مولوی گفت: این‌که چرا این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شده، به تنهایی عامل از بین بردن اعتماد مردم به اقتصاد و بازار سرمایه نیست؛ چراکه در حال حاضر یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند و یا اشخاصی که پول و سرمایه‌شان در این بازار گیر کرده و به امید زنده کردن اصل پول خود که در ۱۳۹۹ از بین رفته هستند، همچنان در بازار حضور دارند. حتی این افراد هم نه به اقتصاد کشور نه به بازار سرمایه اعتماد نداشته که این موضوع، نتیجه همین سیاست‌های دستوری است که اقتصاد را پیش‌بینی ناپذیر کرده است.

وی اظهار داشت: می‌توان مدعی بود که در مقطع فعلی اعتماد در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

مولوی خاطرنشان کرد: بازارگردان بر حسب توافق با ناشر، در مواقعی که نماد نیاز به حمایت دارد، حمایت خود را انجام می‌دهد. هیچ جای دنیا این‌گونه نیست که ابلاغیه در خصوص تثبیت بازار به بازارگردان‌ها ابلاغ شود و اگر غیر از این بود که بحران سال ۲۰۰۷ به‌وجود نمی‌آمد. در زمانی که بازار شرایط نرمالی دارد بازارگردان به‌دنبال کسب سود می‌رود و در مواقع بحرانی از محل همان سود، به حمایت از نماد موردنظر می‌کند.

۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 51750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha