جزئیات طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها در بورس

فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها ظهر امروز چهارشنبه، پنجم مرداد ماه، با حضور دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل (ملی، رسالت، مهر ایران) و به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ مجید عشقی در ابتدای آیین رونمایی از سامانه «ستاره»، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس این است تا جایی که ممکن است با بهره‌گیری از بستر الکترونیک، خدمات در بازار سرمایه را در اختیار سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد قرار دهد.

رییس سازمان بورس با اشاره به گام هایی که در این راستا توسط سازمان بورس با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری برداشته شده، تصریح کرد: پرداخت سود نقدی از طریق سجام به صورت متمرکز که بار سنگینی را از دوش سهامداران خرد برداشته است، از جمله این موارد است.

او ادامه داد: با این اقدام، سود نقدی سهامداران به صورت الکترونیک و متمرکز به حساب انها واریز می شود.

عشقی، توثیق الکترونیک و هوشمند انواع دارایی های مالی را اقدام دیگر برشمرد که از سال گذشته آغاز شد و عنوان کرد: از امروز به صورت رسمی افراد می توانند از این سامانه استفاده کنند که این سامانه در سیستم بانکی نیز از امروز عملیاتی می شود.

او با اشاره به اهمیت سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» خاطرنشان کرد: سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند با بهره‌گیری از این سامانه، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند. به بیانی دیگر، از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر شده و پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

عشقی ادامه داد: اگرچه امکان وثیقه گذاری نیز پیشتر فراهم بوده، اما این امکان در ارقام و اعداد بالا و توسط اشخاص حقوقی و با روال سنتی و دستی بوده و اکنون امکان وثیقه گذاری سهام و دارایی ها به صورت الکترونیک و در مقادیر پایین نیز فراهم شده است.

رییس سازمان بورس کارکرد دیگر این سامانه را در دستگاه قضایی برشمرد و ادامه داد: اکنون امکان بهره‌گیری این سامانه در دستگاه قضایی فراهم شده تا توثیق هوشمند در عرض چند دقیقه امکان پذیر شود، اقدامی که پیشتر چند روز زمان می برد.

بنا بر این گزارش؛  با رونمایی از این طرح در گام اول، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات و ضمانت نامه بانکی استفاده کنند.

همچنین در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و ... برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه افروده خواهد شد.

در حال تکمیل ...

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 30960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مرتضی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 0
      وقتی ثبت احوال هنوز برای ثبت نامی های سال۹۹ کارت ملی هوشمند صادر نکرده و به همین بهانه نتوانستند از کارت اعتباری توسط بانکها در سامانه ثبت نام کنند آیا الآن این طرح وثیقه وام بانکی که به آن مفتخر هستید فکری به حال این افراد شده؟ یا همان # تبعیض #ناتوانی دولت # دروغ برقرار است؟ لطفا اطلاع رسانی کنید و شفاف سازی کنید