دستور رئیس جمهور برای افزایش معافیت مالیاتی حقوق + مبلغ حقوق

درپی اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اصلاح سقف معافیت مالیاتی حقوق در بودجه ۱۴۰۳، شنیده‌های تسنیم از منابع مطلع در دولت حاکی است، سقف معافیت مالیاتی حقوق به ۱۵۰ میلیون تومان در سال و ۱۲.۵ میلیون تومان در ماه افزایش خواهد یافت. رئیس سازمان مالیاتی خبر داد: افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق در بودجه ۱۴۰۳ از سوی رئیس‌جمهور تأیید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از بحث برانگیزترین عدم تغییر سقف معافیت مالیاتی نسبت به سال گذشته با توجه به افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها بود. بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا مقرری یا، مزد حق شغل حق شاغل فوق العاده‌ها اضافه کار حق الزحمه حق مشاوره حق حضور در جلسات، پاداش حق التدریس حق التحقیق و کارانه به صورت نقدی و غیر نقدی به شرح زیر است:

سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ در سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال (معادل ماهی ۱۰ میلیون تومان) تعیین می‌شود.

این در حالی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دو نکته در حوزه افزایش حقوق و مالیات بر حقوق لحاظ شده است که بررسی همزمان این حوزه حاکی از مدل تبعیض‌آمیز افزایش دریافتی حداقل‌بگیران در سال آتی است، بر این اساس در حالی که سقف معافیت مالیاتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان مانند رقم سال گذشته تعیین شده و افزایش نیافته است، عملاً افزایش ۱۸درصدی حقوق کارمندان با احتساب میزان مالیات حقوق در سال آتی از واقعیت فاصله دارد.

به‌عبارت ساده‌تر فرض کنید حقوق یک کارمند در سال ۱۴۰۲ (با احتساب ساعات اضافه‌کار متعارف) حدود ۹ میلیون تومان بوده و از آنجا که سقف معافیت مالیاتی در سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بوده این میزان دریافتی از مالیات معاف بوده است. دولت برای سال ۱۴۰۳ افزایش ۱۸درصدی حقوق کارمندان را در لایحه بودجه ارائه کرده است، بر این اساس حقوق این کارمند به محدوده ۱۱ میلیون تومان وارد می‌شود، اما با توجه به اینکه دریافتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیاتی ۱۰درصدی است، عملاً دریافتی نهایی این کارمند کمتر از ۱۸ درصد یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش می‌یابد.

احتمال افزایش سقف معافیت مالیاتی افزایش می‌یابد؟

گفتنی است اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افرایش سقف معافیت‌های مالیاتی گفته بود: احتمالا پایه معافیت مالی حقوق بگیران از ده میلیون تومان بیشتر شود. از آنجا که هم اکنون پایه معافیت مالیاتی ده میلیون تومان در ماه است احتمال دارد در آخرین نسخه از لایحه بودجه که رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه می‌کند، عدد معافیت برای سال آینده افزایش یابد.

لازم به ذکر است در شرایطی لزوم افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به سال‌های اخیر، قدرت خرید حداقلی بگیران و دهک‌های پایین جامعه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. در این شرایط اگر سقف معافیت‌های مالیاتی افزایش پیدا نکند، عملا افزایش حقوق کارمندان، با توجه به اینکه مشمول مالیات می‌شود عملا کمتر از ارقام اعلام شده است.

ساز و کار افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی چگونه است؟

بر همین اساس انتظار می‌رود تا با درخواست وزیر اقتصاد، رئیس‌جمهوری لایحه اصلاحی بودجه را در خصوص اصلاح سقف معافیت‌های مالیاتی به مجلس فرستد تا در آخرین نسخه لایحه بودجه که توسط رئیس‌جمهوری به مجلس تقدیم می‌شود، این موضوع اصلاح شده باشد.

از طرفی نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که با توجه به سهم ۱۰ درصدی مالیات بر حقوق، از کل درامدهای مالیاتی، عملا دست دولت برای افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی چندان بسته نیست و دولت می‌تواند این بند لایحه بودجه را دستخوش تغییراتی کند.

شنیده‌های تسنیم از منابع مطلع در دولت حاکی است، احتمالا سقف معافیت‌های مالیاتی درآمد حقوق بگیران در بودجه سال آینده از ۱۲۰ میلیون تومان در سال به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، حقوق‌های زیر ۱۲.۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 49545
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha