بودجه ۱۴۰۳ اصلا انقباضی نیست/بار فشار مالی بودجه بر مردم تحمیل شده است/تصویب بودجه نشان داد نمایندگان مسائل تخصصی مرتبط با مردم را جدی نمی گیرند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی گفت:نمایندگان مجلس در سه سال گذشته هیچ گونه حرف و سخنی درباره مردم، بازنشستگان و حقوق بگیران که به نفع مردم باشد بیان نکردند اینک نمی توان عمیقا باور کرد مثلا بودجه را به خاطر رعایت نکردن تطبیق حقوق بازنشستگان و حقوق بگیران رد کنند چراکه مشخص بود دوباره سر لابی هایی صورت می دهند و لایحه بودجه را تصویب می کنند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مسائل مهم مرتبط با لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: با اینکه دولتمردان معتقدند بودجه انقباضی بسته شده‌ اما واقعیت چیز دیگری است چراکه بودجه به هیچ وجه انقباضی نیست. بودجه در صورتی انقباضی است که هزینه های دولت در بودجه کاهش یافته باشد در حالی که نه تنها هزینه های دولت کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است‌.وی در این باره خاطر نشان کرد: از سوی دیگر برای همسان سازی حقوق بازنشستگان شروطی قائل شده اند از جمله افزایش مالیاتی که حتی از نرخ ارایه شده در لایحه بودجه نیز بیشتر است،پس در مجموع شاهد افزایش ۵۰ درصدی مالیات نسبت به سال گذشته هستیم.

یوسف کاووسی گفت: نام چنین بودجه ای را نمی توان بودجه انقباضی گذاشت،چرا که بار فشار مالی آن بر مردم تحمیل شده است،خصوصا در موضوع مالیات بر ارزش افزوده‌.وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر دولت بابت خریدهای مردم از انها ۹ درصد مالیات ارزش افزوده دریافت می کند اما اینک تصمیم به دریافت مالیات ۱۰ درصدی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده گرفته است پس دولت علاوه بر اینکه کمکی به مردم نکرده، فشار مضاعفی بر دوش مردم افکنده است.

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی و ارزی معتقد است: وقتی نرخ تورم بالاست و به میزان افزایش نرخ تورم حقوق و دستمزد افزایش نمی یابد یعنی هنگامی که تورم بیش از ۴۰درصدی داریم و حقوق ۱۸ درصد افزایش می‌یابد در حالت عادی ۳۰‌درصد توان مالی و ارزش پول مردم کمتر می شود. با وجود تورم قیمت کالاها افزایش می یابد در حالی که ۱۸درصد به حقوق افزوده شده، پس سفره مردم کوچک می شود و منجر به کوچک شدن سبد معیشت مردم می شود، پس تقاضا کاهش می یابد و شاهد اثرات کاهش تقاضا روی تولید خواهیم بود.

کارشناس ارزی و اقتصادی یادآور شد: با عدم افزایش حقوق و دستمزد و نابرابری با نرخ تورم، تولید به دلیل عدم افزایش تقاضا بیشتر نمی شود و متعاقب این وضعیت صادرات نیز دچار مشکلات متعددی می شود که از جمله آنها می توان به چالش های مقرراتی، برگشت ارز به داخل، محدودیت های عدم عضویت در اف ای تی اف مسائل و محدودیت های که در تبادلات مالی بین المللی وجود دارد اشاره‌ کرد. این مسائل در نهایت سبب می شود ظرفیت تولید کاهش‌ بیابد وقتی تولید با ظرفیت کمتری کار کند هزینه سربار به قوت خود باقی است پس قیمت نهایی تولید افزایش می یابد و به تبع دوباره شاهد فشار به مصرف کننده خواهیم بود.

کارشناس اقتصادی افزود: این موارد زنجیر وار به هم متصل هستند. اگر در جایی حرکتی انجام می دهیم در چند جای دیگر شاهد اثرات منفی آن خواهیم بود. وی در خصوص موضوع مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز گفت: تا کنون مشخص نشده مالیات ۵۰ درصدی بودجه سال آینده روی‌ چه پایه های مالیاتی گذاشته شده است. اگر قرار باشد مجددا همین مالیات ها دوباره از مالیات پردازان همیشگی یعنی مردم عادی، کارگران و کارمندان گرفته شود و معافیت های مالیاتی که برای نهادهای خاص در نظر گرفته شده ادامه بیابد به مثابه تداوم فشار و بیشتر کردن فشار مالی و اقتصادی به مردم است و در تولید هم اثر معکوس و منفی به جا می گذارد پس نمی توانیم از دریافت مالیات بیشتر راضی باشیم چرا که مالیات زمانی گرفته می شود که درآمدها بیشتر باشد وقتی درآمد مردم افزایش نمی یابد و درآمد کمتر از تورم است فشار بیشتری به قشر متوسط و پایین جامعه وارد می شود.

کاووسی تصریح نمود: با توجه به اینکه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم قطعا امسال غیر واقعی ترین بودجه ارائه و مصوب شده‌ است چرا که نمایندگان مجلس در سه سال گذشته هیچ گونه حرف و سخنی درباره مردم، بازنشستگان و حقوق بگیران که به نفع مردم باشد بیان نکردند اینک نمی توان عمیقا باور کرد مثلا بودجه را به خاطر رعایت نکردن تطبیق حقوق بازنشستگان و حقوق بگیران رد کنند چراکه مشخص بود دوباره سر لابی هایی صورت می دهند و لایحه بودجه را تصویب می کنند. تصویب بودجه نشان داد نمایندگان مسائل تخصصی مرتبط با مردم را جدی نمی گیرند بلکه مسائل انتخاباتی اولویت مهم‌ آنهاست و به دنبال جمع آوری نظر و رای هستند، پس به نوعی از اعتماد مردمی که به انها رای داده اند سواستفاده می کنند در حالی که برای دفاع از حقوق مردم وارد مجلس شده اند، لذا درباره بودجه سال آینده نمی توان نظر مثبتی داشت چراکه بودجه در سال منتهی به انتخابات ارائه شده و غیر واقعی است و هر نماینده ای سعی می کند بودجه‌ای به حوزه خود در بده بستان ها تخصیص دهد در حالی که انتظار می‌رود مصالح و منافع عموم مردم مد نظر نمایندگان مجلس باشد نه فعالیت ها و بده بستان هایی که به نفع عموم مردم کشور نیست..

۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 50473

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha