بودجه سال آینده به واسطه افزایش هزینه های دولت، انبساطی است/افزایش مالیات به خودی خود موجب کاهش انگیزه کار و تشدید رکود می شود/وزارتخانه ها و نهادهای دولتی باید با بانک مرکزی هماهنگ باشند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: افزایش مالیات به خودی خود موجب کاهش انگیزه کار و تشدید رکود می شود بنابراین دولت در این خصوص باید به فکر افزایش درآمدهایی باشد که از طریق بازگرداندن پول های بلوکه شده یا افزایش صادرات نفت باشد نه تحمیل مالیات سنگین به مردم در راستای تامین مالی خود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت وگو با رادار اقتصاد نظر خود را در خصوص این موضوع که بودجه بندی ها در راستای تحقق اهداف توسعه ای برنامه های بلند مدت نیست، گفت: متاسفانه نه امسال بلکه بودجه سال های گذشته نیز در راستای اهداف توسعه ای نبوده است یعنی اصولا دولتها به این موضوع مهم توجه نمی کنند که بودجه باید در راستای تحقق برنامه های توسعه ای بلند مدت نوشته شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: فقط مواردی مثل قوانین برنامه در بودجه ها مشخص است و درصدها و نسبت ها بیان شده اما اهداف توسعه ای دنبال نشده است چرا که پشت بودجه نویسی در ایران جایی برای رشد اقتصادی و اهدافی که اقتصاد را به سمت ثبات و سپس رشد هدایت کند گذاشته نشده به این خاطر هر سال بیشتر از سال گذشته شاهد افزایش چالش های تولید و نگرانی بابت عدم اشتغالزایی هستیم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره تصریح نمود: قاعدتا بودجه باید به یک مدل کلان اقتصاد وصل باشد تا دولت با سیاستهای مالی و بعضا پولی، تجاری و ارزی بتواند اهداف اقتصادی را محقق کند به همین خاطر وقتی بودجه کسری های بسیاری دارد و به دنبال تحقق توسعه اقتصاد نیست نمی توان به طور روشن به این سوال پاسخ داد که آیا بودجه به اهداف توسعه ای تاکید شده در قوانین بالا دستی می رسد یا خیر؟

آلبرت بغزیان اقتصاددان در خصوص سایر موضوعات مطرح شده مهم در بودجه سال آینده گفت: به عنوان مثال در خصوص انقباضی بودن بودجه دو اقدام موید انقباضی بودن بودجه است. اول کاهش هزینه های دولت و دوم افزایش مالیات ها در حالی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شاهد کاهش هزینه های دولت نیستیم وگرنه بودجه نباید دچار کسری می شد، پس با اطمینان می توان گفت علی رغم اینکه دولت تاکید دارد بودجه ای انقباضی بسته، اما بودجه سال آینده انقباضی نیست بلکه به واسطه افزایش هزینه های دولت انبساطی است.

وی در ادامه بحث در خصوص جایگاه مالیات در بودجه سال آینده گفت: علی رغم اینکه دولتی ها معتقدند افزایش مالیات می تواند به بهبود وضعیت معیشت مردم عادی کمک کند و اختلافات طبقه ای را از بین ببرد اما با توجه به فاصله های عمیق ایجاد شده طبقاتی و اینکه طبقه هدف فرار مالیاتی دارند اتفاقا افزایش مالیات نه تنها به ثبات اقتصادی بیشتر منجر نمی شود بلکه نه تنها به کاهش قیمت ها منتهی نمی شود بلکه بالعکس موجب افزایش قیمت ها می شود چرا که هزینه های افزایش یافته به روی تولید منتقل می شود و هزینه های تولید بالا می رود.

وی در این باره تاکید کرد: افزایش مالیات به خودی خود موجب کاهش انگیزه کار و تشدید رکود می شود بنابراین دولت در این خصوص باید به فکر افزایش درآمدهایی باشد که از طریق بازگرداندن پول های بلوکه شده یا افزایش صادرات نفت باشد نه تحمیل مالیات سنگین به مردم در راستای تامین مالی خود.

آلبرت بغزیان معتقد است: اگردولت مایل به اخذ مالیات از مردم است هزینه انها را باید در پروژه های نیمه تمام تولید خرج کند ضمن اینکه در کنار بسته پولی های پولی، باید تکلیف سیاستهای ارزی و تسهیلات دهی به تولید هم مشخص شود که متاسفانه به این موضوعات نپرداخته اند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: بانک مرکزی در تلاش است تا نرخ ارز را کنترل و با ثبات و قابل پیش بینی کند تا اقتصاد از این بابت قابل پیش بینی باشد اما سایر وزارتخانه ها و نهادهای دولتی نیز باید با بانک مرکزی هماهنگ باشند، چرا که بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند این وضعیت را برای بلند مدت حفظ کند وقتی سایر نهادها و دولت بی ثباتی ایجاد می کنند.

۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 50521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha