کار مجلس و دولت در تصویب بودجه و رسیدن به یک مدل مشترک سخت و دشوار است/ بحث خصوصی سازی، اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت ها همچنان در این لایحه کمرنگ است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: واقعیت این است که باید منتظر تغییرات بسیار قابل ملاحظه ایی از سوی مجلس باشیم چرا که این لایحه نیاز به تغییرات زیادی دارد ضمن اینکه هیچگاه لایحه دولت آنگونه که به مجلس امده تصویب نشده است.باید ببینیم مجلس مشکلی با مالیاتی که دولت بر مردم تحمیل کرده دارد یا ندارد با توجه به اینکه دولت با فرش تداوم تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی درآمدزایی از محل افزایش مالیات را مد نظر قرار داده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد همایون دارابی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص موارد مرتبط با لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: اصولا در سال هایی که به انتخابات مجلس شورای اسلامی ختم می شود کار مجلس و دولت در تصویب بودجه و رسیدن به یک مدل مشترک بین مجلس و دولت سخت و دشوار می شود به این خاطر امسال نیز شاهد چنین چالشی خواهیم بود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال با رد شدن کلیات بودجه باید منتظر باشیم ببینیم چه تغیراتی در ناحیه بودجه رخ می دهد با توجه به اینکه دولت تلاش کرده در چارچوب سیاست های کلی خود از مساله درآمدهای نفتی بگذرد و بودجه ایی مبتنی بر مالیات ارائه کند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بورس وبازار سرمایه خاطر نشان کرد: باید ببینیم مجلس مشکلی با مالیاتی که دولت بر مردم تحمیل کرده دارد یا ندارد با توجه به اینکه دولت با فرش تداوم تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی درآمدزایی از محل افزایش مالیات را مد نظر قرار داده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت همچنان مسیر اقتصاد متمرکز خود را ادامه می دهد و بحث خصوصی سازی، اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت ها همچنان در این لایحه کمرنگ است آنچنان روی رونق و رشد اقتصادی نمی توان تاکید کرد و امیدوار بود.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: از سوی دیگر موضوعات مهمی مثل بدهی ها و بحث فروش اوراق و موارد دیگر نیز در بودجه پررنگ شده است لذا باید منتظر باشیم که درآینده ای نه چندان دور برای این موارد چه تصمیماتی اخذ می شود چرا که همواره در جریان بررسی لایحه از دولت به مجلس و از مجلس به کمیسیون تلفیق و به صحن مجلس و صحن مجلس به شورای نگهبان معمولا تغیبرات بسیار جدی در لایحه بودجه ایجاد می شود به طوری که برخی اوقات پای مجمع تشخیص مصلحت نیز به وسط کشیده می شود.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با توجه به پیچیدگی های لایحه بودجه ۱۴۰۳ باید منتظر باشیم و صبر کنیم تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی بین دولت و مجلس می افتد بعد از ان ببینیم چه اتفاقی برای لایحه می افتد آن زمان می توان در خصوص مسائل مختلفی که از بودجه سال آینده نشات می گیرد سخن گفت.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه خاطر نشان شد: واقعیت این است که باید منتظر تغییرات بسیار قابل ملاحظه ایی از سوی مجلس باشیم چرا که این لایحه نیاز به تغییرات زیادی دارد ضمن اینکه هیچگاه لایحه دولت آنگونه که به مجلس امده تصویب نشده است.

۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 50385

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha