تغییرات نمایندگان در بودجه نباید ساختار و اساس آن را به هم بریزد

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ اتکای خیلی بالایی به درآمدهای پایدار دارد، گفت: دولت و هم مجلس باید از تراز بودجه به شدت مراقبت کنند تا به سمت کسری بودجه سوق پیدا نکند و تغییرات نمایندگان در بودجه نباید ساختار و اساس آن را به هم بریزد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در شرایطی توسط مجلس رد شد که این بودجه دارای ویژگی‌های قابل توجهی است که در لوایح بودجه سنوات قبل مشاهده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه دولت امسال برای اولین بار به صورت مجزا درآمدها و هزینه‌های لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کند، افزود: این اقدام منطقی است تا کسری بودجه در اقتصاد شکل نگیرد تا تبعات ناشی از کسری بودجه خصوصاً پولی شدن و تورم بعد از آن در اقتصاد ایجاد نشود، برای همین لازم است درآمدهای بودجه قابل اتکا باشد.

ایجاد درآمدهای موهوم در بودجه سبب کسری بودجه می‌شود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در سنوات گذشته بعضا این گونه بود که درآمدهای موهوم و غیر قابل تحققی در قوانین بودجه گنجانده می‌شد تا هزینه‌هایی که نمایندگان مجلس به دنبال انجام آن بودند، تامین شود. این درآمدهای موهوم و غیر قابل اتکا سبب بروز و ظهور کسری بودجه می‌شد که در نهایت آثار آن را در اقتصاد مشاهده می‌کردیم.

هزینه‌های بودجه باید براساس درآمدهای واقعی باشد

بالسینی گفت: امسال دولت اعلام کرد که ابتدا درآمدهای بودجه باید به دقت بررسی و درآمدهای قابل اتکایی دیده شود و بعد از آن هزینه‌های مبتنی بر این درآمدها در بودجه گنجانده بشود. وقتی درآمدهای بودجه به درستی دیده شود، طبیعتاً هزینه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد که ضروری و لازم است.

وی با اشاره به اینکه امسال، سال برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: طبیعتاً در چنین سالی تقاضای نمایندگان برای افزایش هزینه‌های مختلف بودجه افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر این مسئله به دقت مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند دارای آثار سوء گسترده‌ای خصوصاً در مورد کسری بودجه باشد. از این حیث این نگرانی وجود دارد که تقاضاهای گسیل شده از سمت مجلس برای موضوعات مختلف سبب کسری بودجه شود.

دولت و مجلس باید از تراز بودجه به شدت مراقبت کنند

بالسینی گفت: مقام معظم رهبری به صراحت یک بار کسری بودجه را «ام‌ّالخبائث» نامیده بودند؛ وقتی چنین تعبیری وجود دارد یعنی هم دولت و هم مجلس باید از تراز بودجه به شدت مراقبت کنند تا به سمت کسری بودجه سوق پیدا نکند. در چنین شرایطی هر اقدامی که باعث بار مالی گسترده‌ای بر بودجه باشد، طبیعتاً سبب کسری بودجه خواهد شد.

اتکای دولت به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کاهش یافته است

وی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اتکای دولت به درآمدهای نفتی کاهش یافته است، اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده اتکای خیلی بالایی به درآمدهای مالیاتی و اساساً درآمدهای پایدار دارد تا به درآمدهای ناپایداری مثل درآمدهای نفتی که با نوسانات قیمت نفت دچار تغییر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: روی لایحه‌ای که دولت می‌نویسد چه لوایح بودجه و چه سایر لوایح، کار کارشناسی عمیقی انجام می‌شود اما اگر این لوایح در مجلس دچار تغییرات شود و ساختار و اساس آن به هم بریزد، طبیعتاً دیگر نمی‌توان اسم آن را لایحه گذاشت. این نکته بسیار مهمی است و همیشه این بحث وجود داشته است.

بالسینی توضیح داد: از این حیث باید مراقبت کرد تا چارچوبی که دولت به عنوان لایحه بودجه به مجلس تقدیم کرده، حفظ شود و اگر در مجلس تغییراتی صورت می‌گیرد؛ نخست باید مبتنی باشد بر اینکه به جای مطالبات محلی بتواند مطالبات ملی اقتصاد را پاسخ دهد و نکته دوم اینکه موضوع کسری بودجه هم به شدت مورد توجه کافی قرار داشته باشد.

۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹
کد خبر: 50189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha