گرفتاری بورس در باتلاق تردیدها

معاملات بورس تهران در روز گذشته، رنگ منطقی‌تری به خود گرفت و شاخص‌کل پس از تجربه ۳ روز کاهش ارتفاع، روز گذشته با ثبت رشد ۶۳/ ۰‌درصدی، در میانه‌های کانال ۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزارواحدی آرام گرفت. نماگر هم‌وزن نیز برای دومین روز متوالی در مسیر صعودی گام برداشت و با رشد ۰۶/ ۱‌درصدی همراه شد.در فرابورس اما شتاب رشد شاخص‌ها از بورس تهران شدیدتر بود و نماگر اصلی این بازار با جهش قابل‌توجه ۴۳/ ۱‌درصدی در محدوده ۲۸‌هزارواحدی کار خود را به اتمام رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بورس تهران در ماه‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته‌است. از ابتدای اسفند سال‌گذشته، روند قیمت‌ها در بازار سهام با جدیت تمام در مسیر صعودی قرارگرفت و کلیت بورس تهران با افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی همراه شد. روزهای خوب بورس تهران در سال‌جدید نیز تداوم داشت و اقبال سرمایه‌گذاران به معاملات تالار شیشه‌ای موجب شد تا کلیه‌ سقف‌ها و قله‌های تاریخی ثبت‌شده شاخص‌های سهامی در مرداد۹۹ یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص‌ها سقف‌های قیمتی جدیدی را به‌ثبت برسانند. این روند خوب در بازار سهام تا میانه‌های اردیبهشت نیز تداوم داشت، اما پس از آن بازار سرمایه، شاهد قدرت‌نمایی رخوت در صحنه معاملات خود بود، پس از آن بازار در کلیت خود با رکود معاملاتی همراه شد و پارامترهای تابلوخوانی بازار نیز در حکم گواهی برای تایید این مدعا بودند. از نیمه دوم اردیبهشت به بعد خروج پول از گردونه معاملات سهام، روند غالب در اکثر روزهای معاملاتی بود و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز هر روز نسبت به روزهای قبل رقم پایین‌تری را تجربه می‌کرد. هر دو عامل یادشده بیانگر این موضوع است که بعد از تجربه یک دوره رشد قیمت‌ها که تقریبا ۷۵ روز به طول انجامید، بازار سهام در دو ماه اخیر، آن روی سکه سهامداری را به سهامداران نشان داده و اهالی خود را به این نتیجه رسانده که بازار سهام، بازاری است که افت و خیز و نوسان در مقیاس بالا یکی از مشخصه‌های اصلی آن است و دستیابی به کامیابی و موفقیت روزافزون در این بازار، به قرعه شانس بستگی ندارد و باید به‌صورت اصولی وضعیت این بازار را موردبررسی قرار داد و کلیه فوت‌ و فن‌های کوزه‌گری این بازار را یاد گرفت. به هر روی تا پایان روز معاملاتی گذشته، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از سقف تاریخی خود در کانال ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ‌واحدی ۹۰/ ۱۴‌درصد فاصله گرفته‌است و به نوسان اندک و کج‌دار و مریز خود در کانال ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزارواحدی ادامه می‌دهد. شاخص هم‌وزن نیز ۳/ ۱۳‌درصد پایین‌تر از سقف تاریخی ثبت‌شده در سال‌جاری در حال نوسان است. با توجه به نوسان قیمت‌ها در محدوده‌های کنونی در دو ماه اخیر می‌توان گفت که کف‌سازی قیمت سهم‌ها در محدوده‌های کنونی انجام‌شده و کف بازار سهام در محدوده‌های کنونی تقریبا بسته شده‌است و اگر اتفاق شوکه‌کننده خاصی حادث نشود، بازار از محدوده‌های کنونی عقب‌نشینی خاصی نخواهد داشت.

بازار در چندراهی ابهامات

همگان بر این اصل در بازارهای مالی اعتقاد دارند که بعد از تجربه رشد متوالی قیمت‌ها در کلیت هر بازاری، باید قیمت‌های آن بازار با اصلاح قیمتی همراه شود تا تجربه حباب‌های گوناگون که در طول تاریخ همواره در بطن بازارهای مالی و دارایی مختلف شکل‌گرفته، در آن بازار ایجاد نشود. به مانند سایر بازارها بورس تهران نیز در سال‌۹۹ گرفتار حباب شد و تجربه تلخ کاهش مستمر و مداوم قیمت‌ها در این بازار هنوز در اذهان بسیاری از سهامداران باقی‌مانده‌است. در رشد اخیر بورس تهران نیز به کرات تاکید می‌شد که اگر رشد قیمت‌ها از دامنه منطقی و عقلایی فراتر رود، این موضوع برای بورس تهران به مانند یک بازی دو سر باخت عمل خواهد کرد و بازار بعد از تخلیه هیجان و فروکش‌کردن انتظارات تورمی بنا به دلایل مختلف، گرفتار کاهش قیمت‌ها خواهد شد. به هر روی اصلاح بازار از سطح مناسبی شروع شد، اما موضوعی که بعد از آن بازار را بسیار تحت‌تاثیر و در شعله ابهامات قرار داد، دست‌اندازی و تصمیمات خلق‌الساعه سیاستگذار در بخش‌های مختلف بود که نمود عینی و مصداق‌بارز آن در ماه‌های اخیر در مساله عرضه خودرو در بورس‌کالا، تعیین دلار محاسباتی شرکت‌ها و تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی عیان شده‌است.

بازار از نمای نمودارها

بسیاری از تحلیلگران سقف تاریخی بورس تهران در سطح ۲‌میلیون و ۱۰۰‌هزارواحدی را یک ناحیه حمایتی مهم تلقی ‌و ادعا می‌کنند که اگر این سطح روانی مهم به سمت پایین شکسته شود، شاهد تشدید مجدد عرضه‌های تکنیکالیست‌ها در کلیت بازار سهام خواهیم بود و محدوده بعدی که می‌تواند قیمت‌ها را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد، مرز روانی و مهم ۲‌میلیون‌واحدی شاخص‌کل بورس تهران است. عده دیگری نیز اعتقاد دارند که اگر این سطح به سمت پایین شکسته شود، مجددا شاهد حضور و ظهور گروه جدیدی از خریداران در سمت خرید نمادهای کوچک و بزرگ بازار سهام خواهیم بود. استدلال این گروه از تحلیلگران این است که؛ درست است که بازار سهام در محدوده‌های کنونی جذابیت چندانی برای خرید به مخاطب القا نمی‌کند، اما در حال‌حاضر در بین بازارهای دارایی مختلف، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. بازاری که برخلاف سایر بازارهای موازی، قیمت‌های آن از حباب برخوردار نیست و فاکتور مهم نقدشوندگی نیز به‌عنوان یکی از آپشن‌های مثبت این بازار، نقاط قوت این بازار را نسبت به رقبای دیرینه آن بیشتر می‌کند.

۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 44429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha