سیگنال ایران‌خودرو به بازار سرمایه / چرا دلار نوسان کرد؟

روز قبل هم پس از پایان معاملات صورت مالی شرکت ایران‌خودرو منتشر شد که سطح بالاو نگران کننده‌ای از زیان را نشان می‌داد. با توجه به اهمیت شرکت ایران‌خودرو به عنوان لیدر برای بازار ارز و شاخص هم‌وزن به نظر می‌رسد این گزارش در ساعات ابتدایی معاملات امروز تأثیر منفی بر بازار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار ارز با اهرم ریسک‌های منطقه‌ای افزایشی شد، یک عامل غیراقتصادی که بر تمامی بازارهای مالی کشور سایه افکند، بازارساز نوسان قیمت ارز را ناشی از عوامل غیر اقتصادی مانند تحولات منطقه‌ای دانسته است. البته این مسئله فقط به بازار ارز ختم نشد،بازار سرمایه ذاتا ریسک گریز است و سرمایه ها در بورس با افزایش سطح ریسک از بازار خارج شده و سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

افزایش سطح ریسک ها همانطور که بازار ارز را تکان داد مانع از رشد شاخص کل شد و بازار سرمایه را رنج کرد. چرا که با اتفاقات منطقه‌ای و افزایش سطح ریسک خریداران برای ورود به بازار سرمایه محتاط تر شدند. این واگرایی در بازار سرمایه ادامه پیدا کرد و افزایش نرخ بهره بدون ریسک نیز مانع بعدی ورود سرمایه به بورس شد. در چنین شرایطی وقتی نرخ بهره بدون ریسک گواهی سپرده خاص به سی درصد رسیده سود سالانه شرکت بورسی باید بیشتر از سپرده خاص شود تا خریدار مجاب به پذیرش ورود به بازار سرمایه شود.

صورت مالی لیدر سنتی بازار مطلوب نیست

روز قبل هم پس از پایان معاملات صورت مالی شرکت ایران‌خودرو منتشر شد که سطح بالاو نگران کننده‌ای از زیان را نشان می‌داد. با توجه به اهمیت شرکت ایران‌خودرو به عنوان لیدر برای بازار ارز و شاخص هم‌وزن به نظر می‌رسد این گزارش در ساعات ابتدایی معاملات امروز تأثیر منفی بر بازار داشته باشد.

شرط بازگشت بازار سرمایه

بهرحال برای رشد بازار سرمایه نیاز است تا ترس و نگرانی سهامداران از تحولات منطقه‌ای کاهش یابد و دیگر سهامداران جریان اتفاقات را به عنوان ریسک مهم بازار سرمایه شناسایی نکنند،در چنین شرایطی اگر تعداد سهامدارانی که بازار را ارزنده تلقی می‌کنند افزایش یابد و ارزش معاملات خرد صعودی شود میتوان به برگشت روند امیدوار بود.

هرچند بازار سرمایه از تصمیمات ناگهانی آسیب دیده و سودآوری شرکت‌ها تحت تأثیر تصمیمات ناگهانی مانند تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، نحوه وضع عوارض بر شرکت‌های معدنی، قیمت‌گذاری خودروها و ... کاهش یافته است،‌ولی شرکت‌ها با انباشت تورم در این چند سال به اندازه‌ای ارزنده هستند که اگر ریسک‌ها منطقه‌ای کاهش یابد و سایه تصمیمات ناگهانی منفی برای مدتی از سر بازار کم شود، بازار سرمایه و سهامداران می‌توانند نفس بکشند.

در حال حاضر شاخص کل در حال نزدیکی به حمایت مهم دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی است و باید واکنش آن را هنگام مواجهه با این حمایت سنجید.

نگاه معامله‌گران بازار ارز به آزادسازی پول خودرو و رکود بورس

انتظارات عامل مهمی در حرکت بازارهاست و همین مسئله باعث می‌شود که اثر یک‌ شایعه و یا خبر بر بازار بیشتر از زمانی باشد که آن اتفاق به وقوع می‌پیوندد.‌ در ابتدای هفته خبر آزادسازی وجوه مسدودشده برای خودروهای وارداتی موجب نوسان مثبت در بازار ارز شد، یکی از دلایل اصلاح دلار کوچ نقدینگی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی بوده است و اکنون با آزادسازی پول‌های بلوکه شده انتظارات از بازگشت بخشی از این نقدینگی به بازار ارز و طلا تقویت شده است، البته رفتار بازار تا کنون بارها نشان داده است که معامله‌گران غالبا در چنین مواردی دچار بیش واکنشی می‌شوند و تب ناشی از بیش واکنشی زود فروکش می‌کند و با آزادسازی پول‌ها با توجه به شرایط تکنیکی اتفاقی نخواهد افتاد و بازارساز از این جهت احساس نگرانی ندارد که اجازه آزادسازی داده شده است.

البته آن‌چه که معامله‌گرارن ارز و طلا را جسورتر کرده است، خروج همزمان پول از صندوق‌های درآمد ثابت و سهام شرکت‌هاست، در گذشته، غالبا در رکود بازار سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت با استقبال روبه رو می‌شدند ولی در حال حاضر هردو با فشار فروش مواجه شده‌اند. این اتفاق همزمان با آزادسازی پول‌های بلوکه شده، برخی معامله‌گران را جسورتر کرده است تا در رکود سنگین صندوق‌های درآمد ثابت، سهام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده واردات خودرو، بازار ارز وطلا را میزبان بخشی از نقدینگی بدانند، در حالیکه در نقطه مقابل این تصور وجود دارد که در اسفندماه تقاضای نقدینگی، به خاطر سال نو افزایش پیدا میکند و نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه وارد بازار ارز نخواهد شد.

۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 52518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha